• Ungådum

    Får ingen hjälp?

    Såå jag har då länge sökt vård för problem som ont under vänstra revbenet ( tror d är där mjälten sitter) samt att jag ofta är yr illamående. Känner att läkarna inte tar mig på allvar och skickar bara hem mig, sist jag var där skrattade läkaren åt mig och sa något i stil med ? din journal är där lång så orkar nästan inte ens läsa den, du har sökt för många gånger fattar du inte att inget är fel. Men varför skulle jag annars ha ont i mjälten? Den har dem aldrig kollat. Har tagit blodprover för å kolla sköldkörteln, anemi osv. Samt bra blodtryck och blodsocker. Vet inte vad jag ska göra, bör jag vara orolig ? Nu vågar jag inte söka vård igen då jag gjort det otroligt många gånger å skäms

  • Svar på tråden Får ingen hjälp?
  • Mortiscia80

    De ser dig antagligen som lite av en hypokondriker, tyvärr. Har du funderat på om du har mycket stress i ditt liv? Man kan få alla möjliga symptom då, som inte syns på läkarnas tester. Jag gick med buksmärtor i ett par år men utan att kunna få någon lindrig, läkarna gjorde ändå så gott de kunde.

    Jag hittade iaf detta kring mjältsmärtor, vi vet ju inte om det är så men du får se vad Kry skriver: www.kry.se/fakta/ont-i-mjalten/

    Det är klart att du ska bli tagen på allvar, och att du ska söka hjälp om du har fortsatta smärtor i buken.

  • Mabel

    Jag har haft ont där, det går någon revbensmuskel runt om liksom. Finns en punkt på ryggen som får mig att hoppa högt om någon trycker på när jag har ont, fast utan tryck är det under revbenet smärtan känns. Kan det vara muskulärt för dig också? Testa sjukgymnast eller kiropraktor istället för läkare?

  • Ungådum
    Mabel skrev 2021-06-16 16:10:33 följande:

    Jag har haft ont där, det går någon revbensmuskel runt om liksom. Finns en punkt på ryggen som får mig att hoppa högt om någon trycker på när jag har ont, fast utan tryck är det under revbenet smärtan känns. Kan det vara muskulärt för dig också? Testa sjukgymnast eller kiropraktor istället för läkare?


    För mig gör d inte ont när jag rör någonstan. Ibland kommer d bara som en molande smärta där. Men kan vara så som du säger möjligtvis
  • Ungådum
    Mortiscia80 skrev 2021-06-16 14:30:40 följande:

    De ser dig antagligen som lite av en hypokondriker, tyvärr. Har du funderat på om du har mycket stress i ditt liv? Man kan få alla möjliga symptom då, som inte syns på läkarnas tester. Jag gick med buksmärtor i ett par år men utan att kunna få någon lindrig, läkarna gjorde ändå så gott de kunde.

    Jag hittade iaf detta kring mjältsmärtor, vi vet ju inte om det är så men du får se vad Kry skriver: www.kry.se/fakta/ont-i-mjalten/

    Det är klart att du ska bli tagen på allvar, och att du ska söka hjälp om du har fortsatta smärtor i buken.


    Jo dem tror ju att jag är hypokondriker... men jag söker ju för att dem aldrig kollar upp problemet jag sökt för. Dem slänger ur sig gissningar utan någon bakgrund till det, som att d är ångest relaterat. Känner inte att ont i mjälten är det riktigt och vill gärna att dem kollar det. Skulle nog inte säga att jag är stressad eller så, tror dem inte tar mig på allvar då jag är 17 ( 18 om 2 veckor )
  • Ungådum
    Tow2Mater skrev 2021-06-16 23:38:25 följande:

    Högst upp till vänster under revbenen sitter magsäcken. Vad äter du under en normal dag?


    Äter bra, rör på mig osv. Tror mer att smärtan är närmare mjälten än magsäcken
  • Tow2Mater
    Ungådum skrev 2021-06-17 11:08:39 följande:
    Äter bra, rör på mig osv. Tror mer att smärtan är närmare mjälten än magsäcken
    Varfor tror du det?
  • Isastar84

    Bukspottkörteln sitter där också och kan hänga ihop med illamående. Har de kollat den?

    Om du har fortsatt ont får de fortsätta kolla oavsett hur lång din journal är.

Svar på tråden Får ingen hjälp?