• Anonym (??)

Vad är rimlig skärmtid för en 11 åring?

Vad är rimlig skärmtid för en 11 åring? Min sitter ALLDELES för mycket just nu. Han skulle kunna sitta hela dagen, men han sitter säker 4-6 timmar och det känner jag inte är okej någonstans oavsett om det är sommarlov eller ej! Men han är van vid att pappa hans säger det är okej...

Han har svårt att somna på kvällarna och vaknar tidigt bara för skärmens skull och när jag sätter stopp så blir han rastlös på en gång!

Hur drar jag ner hans beroende? Hur gör man när pappa hans säger en sak och jag en annan? Jag har försökt prata med pappan om att det här är orimligt, men han verksr inte bry sig alls som jag gör utan tycker det är mest synd att ta ifrån pojken hans intresse...

• Svar på tråden Vad är rimlig skärmtid för en 11 åring?
  • Anonym (Jenny)

Vi byter aktiv utetid mot skärmtid under sommaren så de får lika mycket skärmtid som de har varit ute och lekt. Blir en ok balans för oss då.

• Anonym (Stina)

Något som funkade rätt ok för mina ungar i den åldern var att vi istället för skärmtid hade skärmfri tid som var inplanerad en bra tid mitt på dagen. Det tog bort massa tjafs om att inte vilja gå ut eller hitta på något utanför hemmet för att skärmen lockade mer. Har för mig jag körde med 10-15 eller nåt sånt. I teorin skulle det kunna leda till att resten av tiden blir massor av skärmtid men det blev inte så. Vi kom iväg på grejer och det var ju inte så att vi skyndade oss hem till kl 15 utan när man väl var ute så var man. Blev en del surande de första dagarna men det gav sig och de började sysselsätta sig med annat än spel. Samt vi slutade tjafsa om dessa förbannade skärmar. ;)

Kan vara värt att testa iaf?

• Anonym (J)

Bra råd ovan. Som tillägg kan man låsa skärmen under natten och låsa upp den automatiskt tex kl 7 eller 8 på morgonen (så länge man tycker barnet behöver sova). Då blir det inte att man går upp för tidigt bara för att spela.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (J) skrev 2021-06-16 15:49:54 följande:

Bra råd ovan. Som tillägg kan man låsa skärmen under natten och låsa upp den automatiskt tex kl 7 eller 8 på morgonen (så länge man tycker barnet behöver sova). Då blir det inte att man går upp för tidigt bara för att spela.

Var bara medveten om att dessa automatiska lås inte är särskilt svåra att hacka för ett motiverat barn. Vi undrade varför sonen såg så trött ut på morgonen och har nu alla skärmar på laddning i vårt sovrum under natten.
  • Anotherone

Vi körde nog 1h per dag under mellanstadiet. Var det mycket läxor och träning nån eftermiddag så kunde den halvtimmen eller om det inte blev någon skärm alls den dagen, sparas till helgen. 
    Men vi försökte hålla hårt på detta eftersom vi såg att det lätt kunde ta över annars.

Jag vet att det diskuteras begreppet skärmtid, att det beror på vad man gör etc. men jag håller inte med. För skärmarna ger en belöning, en feed-back som är instant och som är svår att slå om man blir fast i det.  Det är lite jag kan locka med som förälder som kan slå det som mobilen eller paddan kan ge...

Och är det något jag märkt på min äldsta nu som är 15 år, så är det att den digitala samvaron/dialogen/kontakten som han haft med sina kompisar under tiden de haft distansstudier inte kan ersätta det fysiska umgänget i skolan eller på fritiden. Det enda de vill när de ses i skolan är att vara fysiska, vara nära, hänga och klänga på varandra. Prata, skratta. 
    Lärarna tycker att kom igen! Vi ses bara på plats två dagar nu, sen är det distans en vecka igen, vi har massor att göra. FOKUS!
    Medan de har hur mycket umgänge som helst att ta igen...

• Tow2Mater

Sommarlov - låt barnet spela! Men fysisk aktivitet några ggr i veckan och minst en familjeutflykt i veckan därtill.

• Tow2Mater
    Anotherone skrev 2021-06-16 16:47:20 följande:

Vi körde nog 1h per dag under mellanstadiet. Var det mycket läxor och träning nån eftermiddag så kunde den halvtimmen eller om det inte blev någon skärm alls den dagen, sparas till helgen. 
    Men vi försökte hålla hårt på detta eftersom vi såg att det lätt kunde ta över annars.

Jag vet att det diskuteras begreppet skärmtid, att det beror på vad man gör etc. men jag håller inte med. För skärmarna ger en belöning, en feed-back som är instant och som är svår att slå om man blir fast i det.  Det är lite jag kan locka med som förälder som kan slå det som mobilen eller paddan kan ge...

Och är det något jag märkt på min äldsta nu som är 15 år, så är det att den digitala samvaron/dialogen/kontakten som han haft med sina kompisar under tiden de haft distansstudier inte kan ersätta det fysiska umgänget i skolan eller på fritiden. Det enda de vill när de ses i skolan är att vara fysiska, vara nära, hänga och klänga på varandra. Prata, skratta. 
    Lärarna tycker att kom igen! Vi ses bara på plats två dagar nu, sen är det distans en vecka igen, vi har massor att göra. FOKUS!
    Medan de har hur mycket umgänge som helst att ta igen...

Var går man i skolan nu? De flesta har väl lov?
  • Anotherone
    Tow2Mater skrev 2021-06-16 21:34:27 följande:
    Var går man i skolan nu? De flesta har väl lov?
    Vi hade skolavslutning idag. Kommunal skola.
Svar på tråden Vad är rimlig skärmtid för en 11 åring?