Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Renovering - är detta verkligen rimligt?

Madida skrev 2021-06-17 08:32:13 följande:
    Fråga angående en renovering vi gjort. Vi skulle byta panel på gavlarna samt alla fönster på övervåningen. Vi tog in offerter och valde en som efter rotavdrag landade på 110.000. Slutresultatet blev bra och vi är nöjda med det. Vad vi är mindre nöjda med är slutfakturan och tiden det tog att göra. De började oftast inte förrän runt 9.30 på dagarna. Och fakturan slutade på hela 140.000, alltså 30.000 mer än vad offerten sa. En ökning på ca 25%. Det känns inte rimligt.

Så fort det har dykt upp något så har de talat med mig om det, och det har verkligen varit smågrejer. Nån regel som behövde bytas och lite mer panel och färg behövde köpas in. Han sa själv att det så mycket bättre ut än förväntat när han rev gamla panelen.

Vi fick alltså en offert på ett komplett fönsterbyte, de skulle vara helt klara när jobbet var klart. Under tiden bygget pågick märkte han att han inte skulle klara av plåtarbetet runt fönsterna och tog in plåtslagare till detta. Det kostade tydligen nästan 12.000, något han lagt på vår faktura.

Er spontana reaktion? Är detta verkligen rimligt?
    Ja, spontant låter det inte jättemärkligt.

Men det går inte att säga exakt eftersom du inte anger hur pass många timmar extra det handlar om och vad dessa timmar ska täcka.
    .
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Anonym (Exakt) skrev 2021-06-17 13:58:43 följande:
    Så här tänkte jag också skriva. 
    Går ju inte att lämna en offert som ser bra ut sen plussa på massa. Då hade det kanske varit billigare att ta någon av dom andra offerterna som kom in.
    Det är ju ingen som skrivit att det "plussats på en massa" som inte redan ingår i ursprungsofferten. Inte TS i alla fall.

En hantverkare kostar lätt 500-600 kronor per timme EFTER ditt RUT-avdrag. Två dagars extrajobb för en man är 8000-10000 kronor. 

När det gäller plåtslagaren som togs in är det rimligt att det hamnar på TS faktura om det samtidigt dragits bort de timmar som snickaren skulle ha lagt på det. Du byter bara vem som gör det faktiska jobbet. Och det bygger på att bytet av plåt fanns med på den ursprungliga offerten. Annars är det tillkommande.

Det lilla TS skriver så har snickaren varit noga med att involvera TS i varje liten del av bygget. Det är ett tecken på att han varit öppen med vad som sker och behöver göras. För att inte TS ska känna sig lurad efteråt.
  • Flash Gordon
    Anonym (Exakt) skrev 2021-06-17 15:41:49 följande:
    Men en offert är ju en offert...
    Om man inte reder ut att göra ett jobb man åtagit sig får man väl stå för den kostnaden själv. 
    Fast det beror ju på vad som står i offerten.

Stor skillnad på Fast Pris och Löpande exempelvis.

Dessutom, sådant som inte står i offerten och dyker upp under tiden ingår inte i offerten
Svar på tråden Renovering - är detta verkligen rimligt?