Inlägg från: Anonym (Vilse i djungeln) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vilse i djungeln)

Hur dejta seriöst som 40+

Efter tre år som singel behöver jag ta mig i kragen och hitta någon. Har gjort tama försök på tinder och match men blir stressad. Tinder känns vansinnigt ytligt. På match kändes det som om alla har en checklista och passar man inte till 100% gör man sig icke besvär. Jag tycker inte om dejtande, förmodligen för att jag inte klarar av att vara blasé utan blir lätt känslomässigt engagerad. Men jag vill inte heller vara ensam.

Hur går jag tillväga? Var ska jag leta? Jag är 46 år, fullständigt normal kvinna med två barn som bor i en storstad. Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en trevlig man i likande ålder?

• Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-17 18:28:12 följande:

För det första - vänta med sex! Andra får säga vad de vill om att bejaka sina lustar osv, men om man vill lära känna och fånga en man så går det sämre om man har sex först. Omdömet fördunklas av det helt enkelt.

För det andra - dejta flera samtidigt. Du slösar bara bort din tid annars, eftersom det kan ta en månad eller så innan du märker vilken slags kille du träffar.

För det tredje - sortera direkt ut män som har ett tungt bagage, ligger i skilsmässa eller på annat sätt har ett trassligt liv. Ta reda på om han har några beroenden av något slag, såna går också bort direkt.

För det fjärde - dejta lokalt! De flesta är inte villiga att upprota hela sitt liv, man kanske har barn på hemorten eller vad som helst. Det ställer till onödiga problem, för att inte tala om att ens kunna träffas regelbundet.

Det är inget fel på Tinder, Match och andra sidor. Det handlar bara om att välja smart.

Tack! Det är kloka råd. Men det här att dejta flera samtidigt? kan man verkligen komma någon nära då? Eller har man alltid ögat över axeln på någon annan. Det är en av de saker jag har lite svårt för i dagens dejtande?

På tinder, borde man svipa höger hej vilt och sen sortera? Eller betala för guld och välja de som gillar en?
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-06-17 19:36:28 följande:

Om du inte se ut som ett träsktroll så kan du rätt lungt göra antagandet att de flesta männen du ser redan swipat höger på dig.

Om du inte redan snappat upp att det är "kvinnornas marknad" på detta nya dejtandet så måste du göra något riktigt fel, eller vara väldigt ny på det.

Bor du i en större stad och söker män +-5år så borde du ha minst 10-15st att välja bland när du vill ut på dejt.

Vad är det här för råd? Jaha, jag gör fel. Hur ska jag göra rätt då? Jag ser inte ut som ett träsktroll. Sen kanske jag inte är för alla - och nu talar jag inte om utseende - men jag är ju den jag är.
    Anonym (Ljushuvve) skrev 2021-06-17 21:19:44 följande:

Vad är det som får dig att känna att du prompt mååååste dejta efter tre år? Varför är folk så extremt besatta av dejting? Du kan väl leva själv o njuta av livet ihop med närstående. Eller är det av ekonomiska skäl man ska dejta? Just wondering...

Jag har ägnat tre år åt min familj och mig själv. Nu vill jag dela livet med en man. Jag behöver inte pengar men jag vill ha närhet och gemenskap. Är det så konstigt?

Man bör ha en helkroppsbild, eller hur? Jag har typ inga vettiga kort på mig själv utöver selfies. De enda jag har som är hyfsat nytagna av någon annan är från en vandringsresa då jag var osminkad och trött efter att ha sovit i tält. Även om jag ser glad ut är de kanske inte de mest smickrande. ;)

Anonym (Frida) skrev 2021-06-17 21:49:08 följande:

Det beror lite på vad du menar med att dejta.

Man kan skriva med ganska många samtidigt, för det är många som slutar skriva, visar sig vara intresserade av annat än du, inte är intressanta efter några meddelanden, osv.

Av de du tar en promenad etc kommer antagligen inte de flesta vara intressanta heller - man märker ju ganska fort om det klickar med någon, om det är någon man vill träffa igen.

Om du träffar någon flera gånger är det ju lämpligt att inte swipa höger på några nya.

Så gå inte in i det med för stora förhoppningar om att hitta ditt livs kärlek snabbt. Däremot kan det ju vara trevligt ändå att ta en promenad, fika, prata osv med nya människor! Jag tänker att tindrandet fram tills man ses flera gånger är lite som det var att gå ut på krogen - man tittar på många, pratar med några, dansar med någon, osv.

Jag ser ingen vits med att betala för guld - jag swipar ju höger på de jag gillar, om de gillar mig hade nog inte påverkat mitt beslut. Många killar verkar däremot ha guld, för om man får en match är det ofta ganska snart efter att man swipat höger på personen.

Du har säkert helt rätt. Jag måste jobba med min inställning. De män jag haft långa relationer med klickade jag omgående med. Men så kan man kanske inte alltid förvänta sig att det är. När jag var 25 och ute och dejtade kunde jag absolut ta en fika eller middag med någon och bara tycka det var en kul grej. Vet inte varför jag tycker det känns svårt och allvarligt nu.

Bra liknelse med krogen!
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-06-17 22:23:48 följande:

Där har vi direkt ett general fel.

Kvinnor utan helkroppsbild = kraftigt överviktiga.

Så resonerar många män, oftast baserat på egna erfarenheter.

Män bör kanske ha lite mer fantasi, det kan ju finnas fler orsaker till dåligt utbud av bilder. ;) Men jag får be någon fixa en sån på mig då. Ta bild i spegeln ser så sorgligt ut.
    Anonym (40 åring) skrev 2021-06-18 01:10:16 följande:

OBS! Detta är mina personliga åsikter och det kan givetvis finnas de som tycker annorlunda.

?

Tack för jättebra tips.

Är det vanligt med ankläppar och selfies ned i uringningen bland kvinnor i min ålder? Känns helt verklighetsfrämmande för mig?

En till fråga. Jag är högutbildad (doktorerat i ett tekniskt ämne). Jag vet av tidigare erfarenhet att det kan avskräcka vissa män och jag har skrivit ut det i min profil för att vara tydlig. Men jag funderar på om det är bättre att utelämna det och vara mer svepande vad gäller utbildning och jobb. Det kanske skrämmer bort fler än vad det behöver göra.

Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 07:14:38 följande:

Ja, varför inte? Falsk marknadsföring är inget nytt för kvinnor.

Ärlighet varar inte längst.

Det handlar ju inte om falsk marknadsföring. Det handlar om att inte bli bortvald pga förutfattade meningar.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 07:28:18 följande:

Så det är bra att en kvinna som är överviktig och inte vill bli bortvald, bara har ansiktsbilder, då hon vill gå på dejt?

Vad tänker du om männen som blir förvånade över att hon var så stor, kanske blir besvikna?

Och är det bra att inte vara ärlig om vad man har för utbildning, jobbar med?

Vill du träffa män som inte klarar av att en kvinna har högre utbildning, kanske tjänar mer?

Nu svarade jag rörande inte ge alla detaljer om utbildning, inte att lägga upp missvisande bilder. Det är två helt olika saker. Klart att jag fattar att man blir besviken om bilden man fått av en kvinna inte alla stämmer. Men det går ju åt två håll, det finns säkert många män som polerar sina foton också?

Givetvis vill jag inte träffa män som inte klarar av en högutbildad kvinna, det vore ju helt meningslöst. Jag vill bara inte att folk ska få intrycket av att jag skulle platsa i Big Bang Theory, för så är inte fallet. Jag vill inte heller ge intryck av att just utbildning är jätteviktigt för mig, för det är det inte, två av tre av mina långa relationer har varit med män utan högskoleexamen.

Jag vill helt enkelt undvika förutfattade meningar och få en chans att visa vem jag är. Jag är osäker på om att skriva tekn. dr. i profilen är det bästa sättet att få göra det.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-18 10:35:23 följande:

Jag är inte förvånad över att du som kvinna går i försvarsställning, och nämner att män minsann inte är något bättre.

Om en kvinna väljer att inte visa sin kropp på bild, så får hon också räkna med att män kanske blir besvikna.

Det har jag blivit många gånger.

Vad tycker du om män som mig? Ytliga?

Men jag skriver ju att jag håller med dig. Hur kan du läsa så illa?
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-18 15:50:59 följande:

Vill du verkligen dejta en man som har såna förutfattade meningar att det är avtändande med någon som har hög utbildning? Sen så kommer det ju fram förr eller senare ändå så lika bra vara ärlig...

Der behöver ju inte handla om att han tycker det är avtändande. Det kan handla om att han felaktigt tror att jag tycker att han inte duger åt mig. Jag har mött sådana reaktioner.

Jag har aldrig tänkt ljuga om min utbildning, däremot vet jag inte om det är bra om det står direkt i profilen som jag haft hittills eller om jag ska låta det vara tills vi blivit lite nyfikna på varandra.

Det är ju många som inte skriver alla detaljer utbildning och jobb.
    Anonym (Liknande ålder? tänk om lite.) skrev 2021-06-18 21:23:37 följande:

Är 38. Tänkte först att jämnårig är bäst, men vad mycket lättare det blir av att tänka om på den punkten. Tycker jag även du TS kan göra, visst det är enklast med en jämnårig men det finns härliga karlar i andra åldrar man missar då. 18-70 är kanske lite liberalt men det är vad jag numera anser är ok för mig.

TS är 46. Gissar att du söker 40-50. Om du bara utökar det till 30-60 så ökar du dina chanser enormt att träffa någon.

Det finns säkert många trevliga män i dessa åldrar. Men en man som är 60 går snart i pension. En man som är 30 vill nog bilda familj. Jag vill ju inte träffa någon bara för att, jag vill träffa någon som passar mig och som jag passar med. Skulle jag bara leta sex skulle jag kanske kunna söka bredare men det gör jag inte. Så någonstans +- 5 år tror jag ändå är bäst.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-19 07:29:17 följande:

Kanske är lite som när tjejer gillar män i uniform. Utstrålar manlighet. Han är stadig, fokuserad, ögonen på målet, nåt att luta sig emot, dominant.

En man som ler kanske utstrålar lite feminitet, lite fjolla, vek.

Jag vet inte om jag tycker att leenden är fjolligt direkt men det kan nog stämma lite det du säger att många kvinnor dras till en man som utstrålar trygghet och stadighet och för det är inte leenden nödvändigt. Det finns ju uttryck mellan att le och att se sur ut också. Själv tittar jag nog mycket på ögonen och ett par vakna och vänliga ögon kan komma fram utan att man ler stort.

Jag har hört att kvinnor väljer bort bilder på sig själva där de ler stort för då brukar rynkor mm komma fram tydligare, samtidigt som män tycker att leenden är attraktivt och inte alls bryr sig på samma sätt om skrattrynkorna. Jag har själv svårt för bilder där jag ler, jag tycker min mun blir så stor samtidigt som läpparna inte alls får samma form, och så var det det där med skrattrynkor?. :) Men de få gånger jag lägger ut en sån bild får ofta komplimanger för dem.
    Anonym (Man 42) skrev 2021-06-19 08:42:01 följande:

Det borde inte vara omöjligt. Det finns många i den ålder som är separerade och fortfarade vitala. Ett par obearbetade bilder och det du skrev i trådstarten kan du lika väl ha i presentationen. Sedan är det att prata och se till att träffa olika människor. Vet inte vad du menar med seriöst för alla är så himla seriösa nuförtiden i online dejting, men om du vill öppna möjlighet för kärlek då tycker jag inte att det är en bra ide att ha sex med flera samtidigt.

Tack för tipsen. Jo, det är kärlek jag vill ha, helst någon att bli pensionär ihop med. :) Jag ska helt klart vara lite försiktig med sex, det känns som om man öppnar för att åka på besvikelser om man ligger med varandra innan man känner att det är på riktigt.
    Anonym (Singel men inte aktivt sökande) skrev 2021-06-19 09:15:06 följande:

Hur gamla är dina barn ts?

Yngre barn får mina larmklockor att go bananas de luxe!

Aldrig någonsin att jag skulle inleda något med någon som har yngre barn.

11 och 13. Så de är inte jättesmå men de kommer ju finnas med i bilden några år till och det måste man ju förhålla sig till. Det vore ju bra att hitta en man med barn i ungefär samma ålder så man har liknande förutsättningar. Min förra relation var med en man utan barn, då var ju mina mycket yngre dessutom. Det funkade inte så bra. Så det där går ju åt båda håll.
    Anonym (DeltaForce) skrev 2021-06-19 09:27:07 följande:

Ja, det är märkligt det där. Att så många inte lever i nuet, utan vill att det ska vara livet ut. I livet kan saker hända som man inte kan styra över.

Visst är det så. Jag har relationer bakom mig och vet mycket väl att saker händer, man glider isär, saker eller personer kommer emellan. Men jag vill ändå träffa någon där jag nu känner att jag vill leva med honom livet ut. Inte nöja mig med någon för stunden. Sen kanske det inte blir livet ut men då får man ju ta det.
    Anonym (Man 42) skrev 2021-06-19 09:27:41 följande:

Egentligen menar jag inte att man ska vara avvaktande eller kalkylerande med sexet utan bara att det inte bäddar för framtida kärlek om man är intim med flera personer samtidigt. Sex är en underbar sak och det är inget fel att göra det på första dejten om det är vad du vill. Men, om jag skulle upptäcka att min partner hade sex med andra i början av vårt förhållande då skulle jag personligen bli besviken och mina känslor skulle svalna. Visst, man kan vara ärlig från början och komma överens att inga förbindelser finns men då har man etablerat ett så att säga oseriöst förhållande redan från början. Beslutet att inte leta efter en ännu bättre partner utan att stanna kvar och utveckla bestående förhållande är en grund för kärlek, vid sidan om attraktion och gemensamma intressen.

Jag menar inte heller att vara kalkylerande. Att spela spel och leka svår är inte min grej och jag är inte pryd. Men för mig tror jag ändå att känslan att det är på riktigt bör finnas där, för båda, när man väl har sex. Sen kan det ta två dagar eller två månader. Jag har i mina yngre dagar känt mig lite utnyttjad några gånger när jag för lättvindigt trott att killen jag träffat velat mer än vad som visat sig vara fallet. Det går så klart inte att gardera sig mot sånt men lite försiktig vill jag ändå vara.
    Anonym (Singel men inte aktivt sökande) skrev 2021-06-19 10:10:05 följande:

Ok, för mig hade du inte varit intressant med så unga barn.

Minst myndiga är min absoluta gräns, helst vuxna på riktigt.

Jag har själv två vuxna barn och två barnbarn, är i stort sett aldrig barnvakt. Jag är helt klar med allt vad barnansvar heter.

Attans. Hur ska jag överleva. ;)
Svar på tråden Hur dejta seriöst som 40+