• Anonym (Nyfiken)

Personer som varit otrogna se hit!

Hej!

Jag har en enkel fråga till personer som varit otrogen mot sin partner. Varför var just du otrogen? Är nyfiken över varför folk är otrogna, är det för att man har en stark attraktion till någon annan än sin partner? Eller handlar det mer om vad man saknar i sitt egna förhållande? Kan förstås finnas andra anledningar, skriv gärna vad just din anledning varit!

Inga dömande kommentarer tack, tråden handlar om varför inte om det är rätt eller fel!

• Svar på tråden Personer som varit otrogna se hit!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kravlös) skrev 2021-07-07 19:01:08 följande:

Ha ha ha. Kungen av projiceringar ha än en gång talat. Du har skrivit tusentals inlägg på forumet under flera år. Jag har skrivit ett fåtal i den här tråden. 

Det är ju fortfarande DIN definition av otrohet och moral du försöker stoppa in mina värderingar i. Hela poängen är ju att jag och många andra inte delar din snäva definition. Alltså blir hela följdresonemanget lidande. Att någon har en affär är inte omoraliskt för mig beroende på olika parametrar. 

En man har rätt att spöa på sin kvinna i stora delar av världen, han till och med förväntas göra det. Det är moraliskt att göra det beroende på hur. Imamer lär ut bästa sättet att tukta sina hustrur. För mig är det otänkbart. Det skulle strida mot mina egna moraliska värderingar att göra det. 

Och kungen av osakligt skitsnack kär med ditt vanliga BS 

Tja om du tycker att spöa upp frun är ok så är du nog sjukare än vad jag trodde. Sök hjälp!
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-07 19:19:49 följande:
    så är du nog sjukare än vad jag trodde. Sök hjälp!
    Kunde inte sagt det bättre själv, sök hjälp du är i stort behov av det.  
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kravlös) skrev 2021-07-07 19:14:13 följande:

Nej. Först ska vi definiera hur folk upplever otrohet och om det innebär ett "svek" för alla. Nej, det gör det inte. 

Jaha, så folk gillar att människor de litar på ljuger för dem... ja där ser man. Och det är säkert jätte jättevanligt.

Sedan kan vi konstatera att väldigt många förhållanden som fortsätter och till och med blir starkare av något som skakar om det på ett eller annat vis. Alltså accepterar väldigt många det och även det argumentet faller. 

Sedan kan man konstatera att de allra flesta INTE bedrar sin partner och av de som gör det och blir påkomna så är det bara drygt hälften som förlåter och av de som förlåtit är det bara en liten brådel som fortfaande ihop efter några år, och av de som fortfarande är ihop är det väldigt väldigt få som upplever att förhållandet blivit bättre, de allra flesta är kvar för barnens skull och mår skit.

Att en partner bedragit mig innebär ju inte heller att den kommer att göra det fortsättningsvis. Nästa tankevurpa från din sida. 

Absolut inte en tankevurpa, jag skrev att även du inte vill leva med en lögnare och det bekräftar ju du nu genom att skriva som du gör för om du förlät honom i utbyte mot att han INTE skulle fortsätta bedra dig så gillar ju inte du heller att man går bakom din rygg och ljuger för dig..... alltså en tankevurpa från DIN sida.

Och jo, vad man anser och värderar ändras med tid. Både parternas värderingar enskilt och de gemensamma i förhållandet. Inget är konstant. 

Om man förstätter vara ihop i utbyte mot att ens partner slutar gå bakom din rygg så har ju inte värderingarna förändras man vill ju fortfarande inte att personen ska svika och ljuga, man har bara förlåtit att personen gjort det förut. Och för att förlåta någon fär ett misstag så måste det ju betyda att det personen gjorde var fel, annars kan det ju inte vara ett misstag.

Jo att förtroende är en grundpelare för alla slags förhållande ÄR en konstant. Och ärlighet är det som gör ett förtroende möjligt, så även det är en konstant.

Dina argument haltar och du motsäger dig själv,
  • Anonym (Kravlös)
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-07 19:19:49 följande:
    Och kungen av osakligt skitsnack kär med ditt vanliga BS 

Tja om du tycker att spöa upp frun är ok så är du nog sjukare än vad jag trodde. Sök hjälp!
    Du är ju för go. Jag skrev uttryckligen att det inte var ok för mig. Trots att det är det i stora delar av världen. Din argumentationsteknik är verkligen bedrövlig.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kravlös) skrev 2021-07-07 19:59:28 följande:
    Du är ju för go. Jag skrev uttryckligen att det inte var ok för mig. Trots att det är det i stora delar av världen. Din argumentationsteknik är verkligen bedrövlig.
    Ok, så om det inte är ok att spöa upp folk varför tar du öht upp att man gör så i vissa delar av världen? Det är ju inte ok avsett eller?

Din förmåga att trassla in dig i lånsökta och irrationella argument är enastående.
  • Anonym (Kravlös)
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-07 19:39:23 följande:
    Jaha, så folk gillar att människor de litar på ljuger för dem... ja där ser man. Och det är säkert jätte jättevanligt.

Sedan kan vi konstatera att väldigt många förhållanden som fortsätter och till och med blir starkare av något som skakar om det på ett eller annat vis. Alltså accepterar väldigt många det och även det argumentet faller. 

Sedan kan man konstatera att de allra flesta INTE bedrar sin partner och av de som gör det och blir påkomna så är det bara drygt hälften som förlåter och av de som förlåtit är det bara en liten brådel som fortfaande ihop efter några år, och av de som fortfarande är ihop är det väldigt väldigt få som upplever att förhållandet blivit bättre, de allra flesta är kvar för barnens skull och mår skit.Absolut inte en tankevurpa, jag skrev att även du inte vill leva med en lögnare och det bekräftar ju du nu genom att skriva som du gör för om du förlät honom i utbyte mot att han INTE skulle fortsätta bedra dig så gillar ju inte du heller att man går bakom din rygg och ljuger för dig..... alltså en tankevurpa från DIN sida.

Och jo, vad man anser och värderar ändras med tid. Både parternas värderingar enskilt och de gemensamma i förhållandet. Inget är konstant. 

Om man förstätter vara ihop i utbyte mot att ens partner slutar gå bakom din rygg så har ju inte värderingarna förändras man vill ju fortfarande inte att personen ska svika och ljuga, man har bara förlåtit att personen gjort det förut. Och för att förlåta någon fär ett misstag så måste det ju betyda att det personen gjorde var fel, annars kan det ju inte vara ett misstag.

Jo att förtroende är en grundpelare för alla slags förhållande ÄR en konstant. Och ärlighet är det som gör ett förtroende möjligt, så även det är en konstant.

Dina argument haltar och du motsäger dig själv,

Väldigt få förhållanden håller. Oavsett otrohet. Att du då använder otrohet som en parameter för att de inte gör det blir helt skevt. Om de flesta förhållanden inte innehåller otrohet och ändå inte håller blir det ju en parameter med samma logik. 

Fet: Nej, du väljer att missuppfatta igen. Jag skrev inte så. Den här gången heller.

Alltså finns det inga motsägelser i det jag skrivit, endast i dina medvetna misstolkningar. Inte ens med ditt körsbärsplockande bland stycken och ord kommer du någon vart. Vore spännande om du bemötte ett argument en gång istället för att argumentera med dina egna tolkningar av andras.

• Anonym (Kravlös)
    Anonym (jaha) skrev 2021-07-07 20:04:41 följande:
    Ok, så om det inte är ok att spöa upp folk varför tar du öht upp att man gör så i vissa delar av världen? Det är ju inte ok avsett eller?

Din förmåga att trassla in dig i lånsökta och irrationella argument är enastående.

Du tog upp det i en relativisering när vi diskuterar något helt annat(ett av dina uppenbara argumentationsfel du matar på med) Påstod att det alltid är fel för alla. Min poäng är att din definition av rätt och fel, moral och etik är inte den absoluta sanningen. Det som är fel för dig, och i det här fallet för mig, är rätt för andra. Det är varken en sanning eller en konstant. Då faller resten av ditt resonemang. 

Ditt svar var lika väntat som banalt. Att påstå att jag skrev den exakta motsatsen. 

Varför tror du att hela den här debatten gått i stå för dig i flera år, oavsett vem du diskuterar det med?

Du får inte mer av min  energi i alla fall. Lycka till.

• Anonym (Ha ha)

Nej. Först ska vi definiera hur folk upplever otrohet och om det innebär ett "svek" för alla. Nej, det gör det inte. 

Att en partner bedragit mig innebär ju inte heller att den kommer att göra det fortsättningsvis. Nästa tankevurpa från din sida. 

En gång otrogen alltid otrogen....jag vet själv som själv är otrogen så du kan aldrig lita på din lilla pojke ha ha - lyssna på Jaha istället!!
  • Anonym (inget ovanligt, mera normalt)
    Anonym (Ha ha) skrev 2021-07-10 08:05:31 följande:
    En gång otrogen alltid otrogen....jag vet själv som själv är otrogen så du kan aldrig lita på din lilla pojke ha ha - lyssna på Jaha istället!!
    Ja det stämmer, om du bara utgår från sig själv och att du alltså utgör facit för alla (?).

Men nej, det stämmer självfallet inte för alla.

Jag vet själv, precis som du.
    Tidigare i livet var jag otrogen men senare i livet genomgick jag förändringar, både personligt och annat runt omkring, och bestämde jag mig för att inte vara otrogen igen och har därefter aldrig varit det.
    Jag har också varit utsatt för otrohet, så jag känner mycket väl till båda sidorna av myntet.

Jag ger dig delvis rätt eftersom jag kan instämma i att en gång otrogen innebär ökad risk för att man är otrogen igen.
    Om en person en gång visat sig inte gå att lita på så finns sannolikt en ökad risk för att det visar sig igen att den inte gå att lita på.

Men självfallet finns det undantag, t ex en person som kommer över sina personliga problem och bestämmer sig för att förändra sig själv. Så en gång otrogen = alltid otrogen stämmer absolut inte för alla och inte alltid.

Om det inte sker någon förändring, om allt fortsätter lika som tidigare, så blir sannolikt utfallet detsamma. Men både människor och omständigheter är faktiskt möjliga att förändra, även om det inte alltid är helt enkelt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (inget ovanligt, mera normalt) skrev 2021-07-12 10:20:49 följande:
    Ja det stämmer, om du bara utgår från sig själv och att du alltså utgör facit för alla (?).

Men nej, det stämmer självfallet inte för alla.

Jag vet själv, precis som du.
    Tidigare i livet var jag otrogen men senare i livet genomgick jag förändringar, både personligt och annat runt omkring, och bestämde jag mig för att inte vara otrogen igen och har därefter aldrig varit det.
    Jag har också varit utsatt för otrohet, så jag känner mycket väl till båda sidorna av myntet.

Jag ger dig delvis rätt eftersom jag kan instämma i att en gång otrogen innebär ökad risk för att man är otrogen igen.
    Om en person en gång visat sig inte gå att lita på så finns sannolikt en ökad risk för att det visar sig igen att den inte gå att lita på.

Men självfallet finns det undantag, t ex en person som kommer över sina personliga problem och bestämmer sig för att förändra sig själv. Så en gång otrogen = alltid otrogen stämmer absolut inte för alla och inte alltid.

Om det inte sker någon förändring, om allt fortsätter lika som tidigare, så blir sannolikt utfallet detsamma. Men både människor och omständigheter är faktiskt möjliga att förändra, även om det inte alltid är helt enkelt.
    Absolut, människor KAN förändras men det är långt ifrån alltid det sker.
    Som du skriver så finns det UNDANTAG, men det vanligaste är att man fortsätter vara otrogen och denna studie visar varför

www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/darfor-fortsatter-otrogna-att-vansterprassla-/

Precis som du skriver så måste de ske en förändring för att personen ska sluta, men hur ska en sån förändring någonsin kunna ske om den som varit otrogen gör allt för att inte bli påkommen och vill heller ta till sig kritik för det man gör utan gör allt för att undvika även det?

Oddsen för att en sån person ska ändra sitt beteende minimalt. Därför fortsätter beteendet oftast tills personen blir påkommen och många gånger även efter det eftersom personen har vant sig vid att gå bakom ryggen på sin partner istället för att diskutera saker med sin partner.
Svar på tråden Personer som varit otrogna se hit!