• Anonym (Styvmamma)

    Vem ärver

    Hej!

    Jag och min man är gifta. Jag äger en stuga sedan innan. Vi bor i en lgh som är skriven på mig. Om min man dör, kommer min stuga samt lgh räknas in i bodelningen? Måste jag skriva testamente?

  • Svar på tråden Vem ärver
  • Anonym (Japp)

    Utan äktenskapsförord kommer hans barn ha rätt till hälften när han dör.

  • Anonym (D)

    Det ni behöver är ett äktenskapsförord. Kontakta en jurist som ser till att det skrivs på rätt sätt!

  • Anonym (M)

    Med den informationen du ger så ärver du din mans tillgångar och du behåller det som är ditt.

    Har han däremot barn som du inte är biologisk- eller adoptivförälder till blir det annorlunda men eftersom du inte anger det i din ts så antar jag att detta inte förekommer.

  • Anonym (M)

    Huruvida du ska skriva testamente beror på vad du önskar ska ske efter sin död och har ingenting med din mans död att göra.

    Ett testamente är alltid bra att skriva så du vet att dina tillgångar delas upp på det sätt du önskar (så länge du håller dig till lagen).

  • Anonym (H)

    Ni ska gå till en jurist och berätta vad ni vill ska hända om du dör, om han dör, om ni skiljer er. Sedan får juristen föreslå testamente och/eller äktenskapsförord. Gör det nu.

  • Anonym (Styvmamma)

    Hej och tack för svar. Han har barn,

  • Anonym (Laura)

    Om ni inte har äktenskapsförord eller om stugan är enskild egendom eller så kommer såklart även stugan och lägenheten ingå i bodelningen. Gick ni inte igenom det juridiska innan ni gifte er?

  • Anonym (M)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2021-06-19 12:09:00 följande:

    Hej och tack för svar. Han har barn,


    Särkullsbarnen (hans biologiska barn) har alltid rätt att kräva ut sin laglott (50 % av arvslotten) när deras far går bort.

    Det betyder alltså att du kanske behöver köpa ut dem från stugan och lägenheten om ni inte har äktenskapsförord om att dessa är din enskilda egendom.
Svar på tråden Vem ärver