• Anonym (Hus)

Köpa ut

Hur ska man ha råd med att köpa ut?

Jag och min man har skilt oss och allt fungerar jättebra mellan oss.

Jag bor kvar i huset men vi bägge står fortfarande på det. Men nu känner jag att det är dags att köpa upp honom. Men hur ska man ha råd med det?

Kan omöjligt ta ett lån bredvid på ca 200 000.

Får man låna upp på huset och ge honom dom pengarna? Eller hur fungerar det?

Hur har ni andra ensamstående gjort?

• Svar på tråden Köpa ut
  • Anonym (S)

Du kan bara låna upp till viss del av husets värde så det beror på hur mycket ni betalat av sedan ni köpte huset.

• Sockerikaffet

Oftast om man behöver köpa ut expartnern med en större summa så beror det ju på att bostaden har ökat i värde sen man köpte den eller att man har amorterat mycket. Då kan det finnas utrymme att öka bolånet för att få loss pengar, men det förutsätter ju att du har tillräckligt hög lön för att ta över hela lånet plus det ökade lånet. Du får kolla med banken om de godkänner det.

• Anonym (Hus)
    Anonym (S) skrev 2021-06-19 13:14:22 följande:

Du kan bara låna upp till viss del av husets värde så det beror på hur mycket ni betalat av sedan ni köpte huset.

Huset är värderat till 1,3 miljoner och idag finns det 900 000kr i lån.

Så du menar att det finns möjlighet att låna upp på huset för att köpa ut? Går banken med på det?
  • Sockerikaffet
    Anonym (Hus) skrev 2021-06-19 13:49:04 följande:

Huset är värderat till 1,3 miljoner och idag finns det 900 000kr i lån.

Så du menar att det finns möjlighet att låna upp på huset för att köpa ut? Går banken med på det?

Ja, det går om du har tillräckligt hög inkomst för att få lånet.
  • Anonym (Hus)
    Sockerikaffet skrev 2021-06-19 14:04:38 följande:

Ja, det går om du har tillräckligt hög inkomst för att få lånet.

Tack så mycket för ditt svar, vad glad jag blir.

Har råd att öka huslånet efter som räntan är så låg.

Men kan inte ta ett lån bredvid eller hur man ska förklara.

Så nu ser jag faktiskt en lösning på det hela :)
  • AMCG

85 % av värdet är 1 105 000 kr. Du ska då ta över lånet på 900 000 kr plus 200 000 kr som du ska betala till din ex man. Du får således ett lån på 1 100 000 kr efter utköp.

Vid 2 % ränta blir ränta och amorteringar 3500 kr/månad och för 4 % ränta 5025 kr/månad enligt: www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/bolanekalkyl/

Enligt SEBs kalkylator så behöver du tjäna 31 000 kr för att få låna det du behöver (om du är 40 år och har två barn samt inga andra lån). Månadskostnaden med 1,39 % ränta blir då 2750 kr/månad.

seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana

Har du en lägre lön så prata med din bank. De kan ändå bevilja dig lånet.

• Anonym (Hus)
    AMCG skrev 2021-06-19 22:03:52 följande:

85 % av värdet är 1 105 000 kr. Du ska då ta över lånet på 900 000 kr plus 200 000 kr som du ska betala till din ex man. Du får således ett lån på 1 100 000 kr efter utköp.

Vid 2 % ränta blir ränta och amorteringar 3500 kr/månad och för 4 % ränta 5025 kr/månad enligt: www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/bolanekalkyl/

Enligt SEBs kalkylator så behöver du tjäna 31 000 kr för att få låna det du behöver (om du är 40 år och har två barn samt inga andra lån). Månadskostnaden med 1,39 % ränta blir då 2750 kr/månad.

seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana

Har du en lägre lön så prata med din bank. De kan ändå bevilja dig lånet.

Tack snälla för ditt svar :)

Ska ta och prata med min bank för tjänar inte riktigt 31 utan 30 000.

Är över 40 och två barn.
  • AMCG
    Anonym (Hus) skrev 2021-06-19 22:56:13 följande:

Tack snälla för ditt svar :)

Ska ta och prata med min bank för tjänar inte riktigt 31 utan 30 000.

Är över 40 och två barn.

Sammanställ dina utgifter i ett excelark eller på papper innan du tar har mötet med banken. Visa vad du lägger på mat, kläder, aktiviteter, bil, försäkringar och allt annat. Visa att du har råd att betjäna lånet. Visa om du har poster du kan dra in på och vill dra in på till fördel för att kunna betala huslånet. Även om du har möjlighet att jobba lite extra på ditt jobb och få in mer pengar eller om du har ob eller andra tillägg utöver månadslönen.

Jag skulle inte få vårt huslån på min lön men när vi sökte hade två löner. Sen studerade mannen och jag fick betjäna lånet själv och det gick utan problem ändå (inte så mycket lyx och fick tänka på vad jag la pengarna på men behövde heller inte snåla utan kunde ta barnen på tivoli etc.).

Då har du bra argument på din sida.

Du får kanske in barnbidrag på 1000 kr (om du och pappan delar)? Det är också en inkomst du ska räkna in.

Lycka till! Hoppas det går vägen!
  • Anonym (belopp)

Det är nog snart dags för också att ta tag i det där. Hur kommer det sig att du köper ut dit ex för just det beloppet. Är det något ni kommit överens om eller har ni räknat ut det på något sätt. 

Svar på tråden Köpa ut