Inlägg från: Anonym (Fråga Lund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fråga Lund)

Kan jag lämna?

Bor ni i hus idag? Finns det möjlighet att dela upp huset så att ni får antingen var sin lägenhet eller skapa en mindre lägenhet i källaren där ni turas om att bo de veckorna ni inte har barnen?

Kan du och din man tänka er att flytta till någon mindre ort? Arlöv, Arrie, Kävlinge, Bjärred? Vellinge kommun exempelvis ska ha bättre skolor än Malmö?

Enligt sebs bolånkalkylator behöver du 1 miljon i kontantinsats för att köpa ett hus i prisklassen 6,6 miljoner. Hur mycket tror du att du skulle få i vinst om ni sålde ert hus nu? Är en vinst på 2 miljoner efter skatt och avgifter rimligt?

• Anonym (Fråga Lund)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 11:36:05 följande:

De kostar typ minst 6 mil. Vårt hus ligger närmare 9. Hade fått loss ca 1,5 mil till mig själv vid försäljning.

Då är det inget problem för dig att köpa ett hus i området med din lön och den kontantinsatsen.
  • Anonym (Fråga Lund)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 13:43:53 följande:

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.Om vi köpte det gör 6 mil så stoppade vi in 10% eftersom det var innan reglerna ändrades, dvs 600,000. Om vi nu kan sälja det för Max 9 men kanske 8,7 - mäklaravgifter. Det betyder att huset stigit med 50% i värde, och det är en jäkla uppgång men det tycker kanske inte du. Dvd huspriserna i området har generellt gått upp 50%. det frigör ca +-3 mil. Så att ha en åsikt om något är mycket eller lite är bara märkligt när man inte vet inköpspriset.

Allt kan hända men då kan du flytta till en lägenhet eller annan ort utanför Malmö om du får förändrad inkomst till det sämre. Du ska tänka igenom vad som är viktigast. Om det absolut viktigaste är hus i samma område får du gå in med allt du har (på dig låter detta viktigast?). Är det viktigare att inte binda alla tillgångar i din nya bostad får du överväga lägenhet i samma område eller flytt till billigare ort.

Det är inte enkelt.
  • Anonym (Fråga Lund)
    Anonym (Ekonomi) skrev 2021-06-20 14:57:09 följande:

Nej, det är ju inte enkelt, det har du rätt i. Finns väldigt lite lägenheter i området där vi bor, det är en av anledningarna att jag tänker ?hus? hela tiden.

Då är det nog hela kapitalet som måste bindas upp.

Kan ni inte dela upp nuvarande hus i två boenheter? Om ni är sams så borde det inte vara ett problem. Sen när barnen gått ut skolan och flyttar hemifrån kan ni återställa huset och sälja det.
Svar på tråden Kan jag lämna?