Inlägg från: Anonym (Ekonomi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonomi)

Kan jag lämna?

Funderar på att lämna men är orolig över om jag har råd. Vill inte flytta till en lägenhet med barnen. Tjänar strax över 100,000 kr i månaden brutto. Vill inte bo i ett dåligt område. Tror ni jag kan köpa ett hus själv i Malmö med de hutlösa priser som är just nu?

• Svar på tråden Kan jag lämna?
  • Anonym (Ekonomi)

Frågan är seriös. Man får Max låna 4,5 av sin inkomst. Det ger ett hus på 5,4 miljoner. Där jag bor i Malmö kostar ett hus på 120 kvm över 6 miljoner. Detta är inte Bellevue eller liknade utan ett helt vanligt villaområde. Dvs jag kan inte köpa ett hus i mitt område och barnen måste flytta. Det är i detta jag letar råd och stöttning inte sarkasm och oseriösa svarAtt huspriserna är så hutlöst höga är en annan diskussion. Jag tjänar en bra bit över medel så jag vet inte riktigt vem det är som har råd att köpa alla dessa dyra hus?.

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 09:59:42 följande:

Med den lönen bör det väl finnas ett rejält sparande?

Så är det ju inte alltid. Har haft den här lönen ca 1,5 år så det är i den perioden som jag kunnat spara, så jag började ju knappast min karriär på detta löneläget.

Jag vet att ekonomin inte är det viktigaste i detta beslutet men trots det en stor variabel. Jag är inte jätteolycklig, men det skaver.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 09:59:42 följande:

Med den lönen bör det väl finnas ett rejält sparande?

Så är det ju inte alltid. Har haft den här lönen ca 1,5 år så det är i den perioden som jag kunnat spara, så jag började ju knappast min karriär på detta löneläget.

Jag vet att ekonomin inte är det viktigaste i detta beslutet men trots det en stor variabel. Jag är inte jätteolycklig, men det skaver.
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 10:51:00 följande:

I 1,5år borde du kunnat lägga undan ökningen.

Hur mycket har du sparat?

Men så kan man väl inte resonera ?då borde du kunnat lägga undan ökningen?. Det är ju ett påstående utan insikt i familjens totala ekonomi eller andra händelser. Det är ju knappast orimligt att de flesta som får en ökad lön sätter lite mer guldkant på vardagen ist för att sätta in hela ökningen på börsen och lämna låta all varai status quo? Inte heller kan man ju se på saker retroperspektivt ?du borde kunnat lägga undan ökningen? visst absolut men jag kunde också ha låtit bli att åka skidor för då hade jag inte brutit benet?
  • Anonym (Ekonomi)

Det var ju faktiskt ett väldigt bra förslag- att båda letar sig till en annan ort där vi båda har råd att köpa hus. Någon av oss skulle nog kunna ta över huset vi har idag men blir svårt för den andre att hitta något motsvarande i nuvarande område. Plus att detta huset hade blivit ganska dyrt för den enskilde med den prisuppgången som varit (IOM att en måste köpa ut den andre).

Lägenhet känns som sagt inte aktuellt. Känns också jobbigt för barnen att växelvis bo i olika områden av stan och inte ha sina kompisar nära varannan vecka.

Självklart sparar jag mer nu när jag vet att kontanter behövs. Men tidigare så sparades inte lika mycket. Ja, jag hade fått loss lite mer än 1, 5 miljon till mig själv vid en försäljning av nuvarande hus.

• Anonym (Ekonomi)
    Fiona M skrev 2021-06-20 11:33:00 följande:

Det hus du bor i nu måste ju ge en del också om alla hus i området kostar 6 miljoner? Det borde ju få ner summan du behöver låna, och räcka till handpenningen.

Hur mycket har du sparat och kan pytsa in?

De kostar typ minst 6 mil. Vårt hus ligger närmare 9. Hade fått loss ca 1,5 mil till mig själv vid försäljning.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 11:37:27 följande:

Hur kan du få loss så pass lite?

Hur är det lite att vid en försäljning få loss 3 miljoner (dvs 1,5 miljoner var)? Huset var ju inte gratis när vi köpte det. Hur mycket man får loss är ju helt beroende av hur mycket man köpt huset för så att säga att det är lite är väl bara märkligt?
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 11:51:33 följande:

Då är det inget problem för dig att köpa ett hus i området med din lön och den kontantinsatsen.

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 11:51:33 följande:

Då är det inget problem för dig att köpa ett hus i området med din lön och den kontantinsatsen.

Enligt SEBs lånekalkyl får jag låna ca 5,5 miljoner om jag stoppar in 1,5 mil själv. Men då har jag ju verkligen tagit all min likviditet och stoppat in det i ett boende. Känns också lite obehagligt att vara så beroende av min nuvarande lön, allt kan ju hända.
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 13:29:07 följande:

Huset har enligt dig stigit i värde.

Ni får ut 3 mille, och nåt måste ni ju stoppat in när ni köpte det, så jo, jag tycker det låter lite.

Om vi köpte det gör 6 mil så stoppade vi in 10% eftersom det var innan reglerna ändrades, dvs 600,000. Om vi nu kan sälja det för Max 9 men kanske 8,7 - mäklaravgifter. Det betyder att huset stigit med 50% i värde, och det är en jäkla uppgång men det tycker kanske inte du. Dvd huspriserna i området har generellt gått upp 50%. det frigör ca +-3 mil. Så att ha en åsikt om något är mycket eller lite är bara märkligt när man inte vet inköpspriset.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Fråga Lund) skrev 2021-06-20 14:22:55 följande:

Allt kan hända men då kan du flytta till en lägenhet eller annan ort utanför Malmö om du får förändrad inkomst till det sämre. Du ska tänka igenom vad som är viktigast. Om det absolut viktigaste är hus i samma område får du gå in med allt du har (på dig låter detta viktigast?). Är det viktigare att inte binda alla tillgångar i din nya bostad får du överväga lägenhet i samma område eller flytt till billigare ort.

Det är inte enkelt.

Nej, det är ju inte enkelt, det har du rätt i. Finns väldigt lite lägenheter i området där vi bor, det är en av anledningarna att jag tänker ?hus? hela tiden.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (X) skrev 2021-06-20 14:19:47 följande:

Ni har alltså bott där sen före 2010 (när regeln ändrades).

Då står jag fast vid att jag tycker 3 miljoner är ganska lite att få ut om huset går upp så mycket i värde och ni har så mycket lån kvar -särskilt med den lönen.

Men det är ju helt ointressant vad du tycker när det inte förändrar hur mycket pengar jag har i handen vid en försäljning. Att du tycker vi borde ha amorterat mer eller använt min lön annorlunda är ju också i sammanhanget helt likgiltighet eftersom det inte påverkar rådande situation.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Glöm det) skrev 2021-06-20 16:29:41 följande:

Inte första gången detta troll skriver om detta...Fjant

Jag har då aldrig skrivit om detta innan. Oavsett, vad är det som du anser oseriöst i inlägget?
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Malmöbo) skrev 2021-06-20 15:51:43 följande:

Allså du har en jättebra lön och pengar från nuvarande hus, klart du klarar det. Men om du känner dig osäker får du väl satsa på ett billigare hus tills du vet vad du vill eller har sparat ihop mer.

Är er villa värd 8-9 miljoner så antar jag att ni bor åt limhamnshållet. Finns ju massa brf radhus mm för runt 4 miljoner där.

Tyvärr är det inte Limhamn. Men kanske lägenhet i Klagshamn skulle kunna funka och pendla till förorten där jag bor nu med barnen. I klagshamn finns det ju ivf lägenhetshus.

Du har rätt i att ta ett billigare hus är säkrare. Är man skild orkar man kanske inte med ditt jobb den veckan man är själv med barnen och måste på så vis växla ner och ta ett annat jobb med lägre lön.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Malmöbo) skrev 2021-06-20 18:52:12 följande:

För mig som ändå skötte allt med barnen i alla år (och jobbade heltid) så var inte det praktiska så jobbigt. Plötsligt fick jag mer tid varannan vecka att vila upp mig.

Men det var skönt att släppa alla måsten med hus o hem o bo i lägenhet.

Får en känsla att du ser ner på att bo i lägenhet. Jag hade lätt haft råd och köpa ett hus, men vill faktiskt inte. Jag värdesätter fritiden mera. Skötsel av ett hus tar rätt mkt tid.

Trivs man inte kan man alltid flytta.

Nej, ser inte ner på att bo i lägenhet men har gjort det med barn och vi längtade verkligen till hus. På våren och sommaren får jag lite klaustrofobi i lägenhet.
  • Anonym (Ekonomi)
    Kvittning skrev 2021-06-21 09:36:57 följande:

Men du säger ju att husen kostar runt 6 miljoner. Så det borde väl räcka att låna ca 5 och lägga ca 1 i kontantinsats. Då har du inte maxat vare sig lån eller tömt hela bufferten. 

Ja, de kostar minimum 6 miljoner.så har landat i att vi hade nog båda fått flytta,kanske komma överens om något gemensamt.
  • Anonym (Ekonomi)
    Cookieh skrev 2021-06-20 20:13:13 följande:

Lite ot, men vad jobbar du med när du tjänar över 100 000 kr/mån?

Varför är det intressant?
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Näe vet du vad.) skrev 2021-06-21 15:53:56 följande:

Att bo i lägenhet räknas som vanvård och du kommer förlora dina barn. Plus fängelse för dåligt omdöme.

Jösses...

Har jag på något vis indikerat det? Men vi har provat det redan och vi längtade till hus. Skulle dessutom en av oss behålla nuvarande hus så finns det nästan inga lägenheter här. Därför lutar det starkt åt hus.

Bara onödig kommentar som luktar bitterhet.
  • Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Näe vet du vad.) skrev 2021-06-21 22:12:37 följande:

Jag det stämmer. Jag bor i lägenhet och kommer aldrig bli glad igen.

Jobbigt.
  • Anonym (Ekonomi)
    Arsenal90 skrev 2021-06-21 15:50:12 följande:

Som folk säger, 6 mSEK någonstans är väll hyfsat rimligt och görbart. Det svenska skattesystemet med progressiv skatt gör ju att du förlorar väldigt mycket på att vara ensam och tjäna bra jämte ett bar som tjänar medel.. tyvärr. Så jag förstår ditt problem. Du kan dock få en bra lägenhet i ett trevligt område (Davidshall, Västra Hamnen, Limhamn) för samma pengar. Kan vara en lösning nu när det är rusning på hus, även om det inte var det du önskade. 

Håller med!kruxet är om en bor kvar då det blir en lång pendling till barnens skola därifrån.Men annars bra ide! Limhann är trevligt
Svar på tråden Kan jag lämna?