• Hyllemor

    Vet inte folk i allmänhet att man kan ringa giftinformationscentralen via 112?

    Nu såg jag ett inlägg på familjeliv igen. Samma sak händer då och då. Dels arbetar jag inom förskolan och har gjort så under snart 20 år och får panikartade frågor från föräldrar klockan 6.30 eller så, dessutom har jag själv barn och blev liksom förstummad vid ett tillfälle då min man var tillsammans med flera andra föräldrar och alla fick panik över att en unge hade slickat på en myrdosa. Ingen visste vad de skulle göra och det var hysterisk stämning. Min man sade kolugnt efter några minuter av panik: "Min fru jobbar på förskola. Hon kan allt om det här."


    Han ringde mig, medan jag satt och ammade vår bebis och jag frågade rakt ut: "Är ni helt dumma i huvudet?! Ring giftinformationscentralen!" Han ropade ut detta i rummet och flera ropade tillbaka: "Vad är telefonnumret dit?!" 


    Jag sade att jag löser det hela, och ringde 112 och blev kopplad rätt, som det ju ska vara vid akuta frågor, när man blir orolig för ett barn just där och då. Problemet var att jag inte hade myrdosan framför mig. Som tur är, så har ju giftinformationscentralen dels mail- och dels mms-förmåga.


    Varför vet inte föräldrar att man ringer 112 och ber dem koppla till giftinformationscentralen? Vet inte heller folk att man kan nå sjöräddningen, fjällräddningen eller jourhavande präst när man ringer dit?


    Man tar inte upp någons tid när man ringer giftinformationscentralen, utan man säger exempelvis: "Koppla mig till Giftinformationscentralen, tack!" eller: "Giftinformation!", om man är stressad. Ingen tar illa vid sig. 

  • Svar på tråden Vet inte folk i allmänhet att man kan ringa giftinformationscentralen via 112?
  • Aniiee

    Det var sånt som stod i telefonböckerna förr. Idag ger de väl inte ens ut dessa längre. Om skolorna går igenom det så ska man inte lita på att fd under 16-åringar kommer ihåg det när de är 26 och har barn, eller är ännu äldre och behöver kontakta dem för egen del. Man får ingen information om det på MVC eller BVC (vad jag vet, syrran har i alla fall inte fått någon info, hon har en under 1), och att någon ung människa spontant letar rätt på informationen är osannolikt eftersom alla under 30 är odödliga. Sedan också i akuta eller halvakuta, stressiga situationer har folk en tendens att glömma många saker och bli förvirrade. Aldrig ska någon förminska hur stress, oro och ångest påverkar människor i gemen.

    Så, min slutsats är faktisk: Nej, folk i allmänhet vet inte detta idag. Och har de någon gång vetat det så har de glömt. Och har de inte glömt så orsakar stresspåslaget hjärnsläpp.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (A)

    Nåt som jag tycker är störande är att 112 lägger sig i så förbannat mycket. De ger sig fan inte utan ska prompt veta vad som hänt innan de kopplar en och även om det inte är "akut 112 skicka ambulans NU" så kanske man ändå har bråttom men då sölar de bort tiden med sina jävla frågor så man bara blir frustrerad istället för hjälpt. DE ska liksom avgöra att det inte är akut AKUT istället för att fatta att man kanske inte vill prata om situationen och slösa viktig tid.

    Jag har giftinformationscentralen inlagd på mobilen istället. Sitter hellre i kö några sekunder och slipper idiotiska frågor.

  • Anonym (Milo)

    Eller jourhavande tandläkare.

    Jag vill minnas, som ovanstående skriver, att sån information stod i tegelstenen alla hade vid sin bakelittelefon förr i tiden.

    Problemet med dagens informationssamhälle är att det är upp till individen att söka upp nödvändig information nu när många inte har tv (och blir tvingade att se på nyhetssändningar) utan väljer aktivt vad de önskar se på via Netflix eller HBO eller annan tjänst (men gärna väljer bort Aktuellt och 8 dagar), många lyssnar på Spotify istället för P1 (där flikas det in viktig samhällsinformation men av typen giftigt utsläpp i Flen håll dörrar och fönster stängda). Man behöver som samhällsmedborgare aktivt söka upp den typen av information som man innan längre får gratis (eller indoktrinerades beroende på hur man väljer att se det).

    Kontentan är kanske att gemeneman inte helt har förmåga att själv söka upp nödvändig samhällskunskap och att det ansvaret inte borde ligga på individen. Förr när utbudet av aktiviteter och tv-sändningar var begränsade såg man på det som gick så farbror staten kunde flika in vad som helst och 95 % av svenska folket fick då med sig detta när Hylands hörna avbröts för viktig samhällsinformation.

    Överföringen av erfarenhet från den äldre generationen kanske även avtagit när all information kan erhållas själv på ett annat sätt idag. Det är ineffektivt att på egen hand uppfinna hjulet gång på gång men det är inte säkert att personerna som gör det inser det?

  • Anonym (Ringt akut)
    Anonym (A) skrev 2021-06-20 07:17:17 följande:

    Nåt som jag tycker är störande är att 112 lägger sig i så förbannat mycket. De ger sig fan inte utan ska prompt veta vad som hänt innan de kopplar en och även om det inte är "akut 112 skicka ambulans NU" så kanske man ändå har bråttom men då sölar de bort tiden med sina jävla frågor så man bara blir frustrerad istället för hjälpt. DE ska liksom avgöra att det inte är akut AKUT istället för att fatta att man kanske inte vill prata om situationen och slösa viktig tid.

    Jag har giftinformationscentralen inlagd på mobilen istället. Sitter hellre i kö några sekunder och slipper idiotiska frågor.


    Ja håller definitivt med om detta. Jag har ringt ett par gånger till 112 när det har varit riktigt akut och har fastnat hos en beskäftig larmoperatör som ska slösa tid med att fråga om detaljer som hon inte har någon nytta av att veta. Jag blev vittne till en grov pågående grov misshandel en gång, ringde och bad att bli kopplad till polisen, det var en grov misshandel med många inblandade och gatuadressen i Stockholm fick jag ur mig. Hon började fråga om hur många personer det var, vem jag var osv, jag hasplade ur mig snabbt det hon frågade om och vrålade sedan att kan jag bli kopplad till polisen!? Då börjar hon läxa upp mig och säger att jag kan minsann ha en trevligare ton - what?! De borde vara utbildade i att hantera folk som ringer i stressiga situationer och inte vara så jävla lättkränkta! Till slut blev jag kopplad till polisen och fick upprepa allt. Larmoperatören borde nöja sig med den grundläggande informationen och koppla mig direkt till polisen så de snabbt kan skicka en bil. Medan jag blir uppläxad om att låta trevlig i telefonen står jag alltså och ser hur en kille blir halvt ihjälslagen, ursäkta mig om jag inte har fokus på att låta trevlig i telefon just då...!
Svar på tråden Vet inte folk i allmänhet att man kan ringa giftinformationscentralen via 112?