Inlägg från: Anonym (Ringt akut) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ringt akut)

Vet inte folk i allmänhet att man kan ringa giftinformationscentralen via 112?

Anonym (A) skrev 2021-06-20 07:17:17 följande:

Nåt som jag tycker är störande är att 112 lägger sig i så förbannat mycket. De ger sig fan inte utan ska prompt veta vad som hänt innan de kopplar en och även om det inte är "akut 112 skicka ambulans NU" så kanske man ändå har bråttom men då sölar de bort tiden med sina jävla frågor så man bara blir frustrerad istället för hjälpt. DE ska liksom avgöra att det inte är akut AKUT istället för att fatta att man kanske inte vill prata om situationen och slösa viktig tid.

Jag har giftinformationscentralen inlagd på mobilen istället. Sitter hellre i kö några sekunder och slipper idiotiska frågor.

Ja håller definitivt med om detta. Jag har ringt ett par gånger till 112 när det har varit riktigt akut och har fastnat hos en beskäftig larmoperatör som ska slösa tid med att fråga om detaljer som hon inte har någon nytta av att veta. Jag blev vittne till en grov pågående grov misshandel en gång, ringde och bad att bli kopplad till polisen, det var en grov misshandel med många inblandade och gatuadressen i Stockholm fick jag ur mig. Hon började fråga om hur många personer det var, vem jag var osv, jag hasplade ur mig snabbt det hon frågade om och vrålade sedan att kan jag bli kopplad till polisen!? Då börjar hon läxa upp mig och säger att jag kan minsann ha en trevligare ton - what?! De borde vara utbildade i att hantera folk som ringer i stressiga situationer och inte vara så jävla lättkränkta! Till slut blev jag kopplad till polisen och fick upprepa allt. Larmoperatören borde nöja sig med den grundläggande informationen och koppla mig direkt till polisen så de snabbt kan skicka en bil. Medan jag blir uppläxad om att låta trevlig i telefonen står jag alltså och ser hur en kille blir halvt ihjälslagen, ursäkta mig om jag inte har fokus på att låta trevlig i telefon just då...!
Svar på tråden Vet inte folk i allmänhet att man kan ringa giftinformationscentralen via 112?