• Myran22

Åka och handla när man är sjuk?

Tänkte höra hur ni ser på att man går ut när man är sjuk. Tycker ni det är okej eller hör ni till dom som tycker man ska hålla sig inne och låta andra sköta allt?

Sitter här och funderar på om det är okej att jag åker och handlar trots att jag har feber och är förkyld eftersom jag inte har varit på jobbet. Tänk om man träffar på någon arbetskamrat?
    Anledning till att jag tvekar är att på mitt förra jobb så gick jag iväg och handlade lite när jag var sjuk och fick en rejäl tillsägelse av en arbetskamrat om att man inte alls ska ge sig ut när man har varit hemma från jobbet. Orkar man handla, orkar man jobba tyckte hon.
    Nu har jag inte jobbat länge alls på nya jobbet och vill ju inte ställa till nåt bråk, men samtidigt vill jag helst inte äta enbart makaroner med ketchup eftersom det är det enda som finns hemma ungefär. Har ingen som kan handla åt mig heller då sambon är på jobb i några dagar.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Åka och handla när man är sjuk?
  • LillaStollan

Klart som 17 du måste handla! Bara du orkar för din egen skull. Krya på dig!

• Jennie med ie

Så enkelt är det inte att orkar man handla så orkar man jobba, det är stor skillnad på att masa sig ner till Apoteket eller mataffären en kort stund och på att t ex undervisa i skolan en hel dag eller bygga hus en hel dag eller servera en massa gäster på puben en hel dag osv...
    Visst ska du handla ifall du orkar, en kort sväng och lite frisk luft kan göra dig gott.

• hejlis

Mat måsta man ju ha! Så självklart måsta man få handla aom ingen annan kan göra det åt en. "nöjeshandla" däremot, då är man tillräckligt frisk för att jobba!

• S vali s

Har man ingenting hemma o känner att man orkar gå till affären så är det väl bara att gå och handla.

Att gå till jobbet och arbeta en hel dag är en helt annan sak än att gå ner till affären och köpa "mat för dagen", skulle ngn som varit hemme från jobbet pga sjukdom ge sig iväg och storhandla så skulle jag nog höja ett ögonbryn men att köpa hem det nödvändigaste är helt ok i mina ögon.

• Jennie med ie

Skulle man anligt dessa folk inte få gå till Apoteket och köpa medicin heller? Och hur ska man bli frisk utan mat hemma?

• BeccaGrodan

det är klart du måste kunna åka och handla även fast du är sjuk, måste ju äta ordentligt och så för att bli frisk... MEN jag förstår precis hur du menar för jag känner oxo så när jag är sjuk och måste sticka iväg o handla att nej tänk om jag träffar någon från jobbet eller så... dumt att känna så egentligen!

• Myran22

Då åker jag och handlar. Retligt bara om man träffar på någon från jobbet.

• Ameos

Rent principiellt håller jag mer er andra, men själv stannar jag hemma när jag är sjuk, om det inte är något akut. Tycker att det ser illa ut att vara ute när man är sjuk. Det är väl Luther som sitter på min axel och ger mig dåligt samvete...

• goldfish

Håller absolut med, man måste ju få röra på sig utanför dörren fast man är sjuk.
    Det är ju ingenting som man har planerat att bli och man handlar ju inte i förebyggande syfte så man har mat hemma OM man skulle bli sjuk!
    Man lever ju heller inte en dag i taget, man märker ju vad man orkar och inte.

• Lilldetta

Själv känner jag mig som en "skolkare" när jag går och handlar fast jag är hemma och sjuk. Men va fasen jag måste ju äta om inte annat så måste mina barn göra det. Det är ju lite annat att handla än att jobba. Handla kan man göra i ett mycket lugnt och sakta tempo men det kanske man inte kan göra på jobbet. Jag jobbar i butik och hur kul är det att stå och snora och knappt kunna prata med sina kunder och dessutom så är ju risken stor att jag smittar dem och mina arbetskamrater.

Så åk du och handla.

• Lotten 66

Mat och medicin måste man ha. Skulle utan tvekan handla om jag vore dig.

• Smajla
    Ameos skrev 2006-03-21 17:25:46 följande:
    Rent principiellt håller jag mer er andra, men själv stannar jag hemma när jag är sjuk, om det inte är något akut. Tycker att det ser illa ut att vara ute när man är sjuk. Det är väl Luther som sitter på min axel och ger mig dåligt samvete...
    Samma här..
    //Smajla
Svar på tråden Åka och handla när man är sjuk?