• Sun 20 Jun 2021 07:57
    1071 visningar
    9 svar
    9
    1071

    Vad önskar ni från ett hunddagis?

    Hej! Jag har funderingar på att öppna mitt eget hunddagis. Hade gärna velat ha en diskussion med er över vad ni förväntar er av ett hunddagis när ni lämnar eran hund. Om det finns någon i tråden som själv har jobbat eller äger ett hunddagis, hur upplever ni att det är? Är det värt det?
    Jag har haft stora problem med psykisk ohälsa i princip hela mitt liv, men mina djur som jag växt upp med var min räddning. Därmed har jag ett stort intresse för djur speciellt för hundar.
    Jag har tanken på att öppna i Göteborg eller Helsingborg främst för att jag har familj och vänner samt känner till områdena.

    Finns det kanske nåt område i nån av de städerna ni anser saknar hunddagis vid en viss placering? Har ni några tankar över vilka tjänster som ni hade velat bli erbjudna förutom hundpassning? Menar exempelvis försäljning av hundmat och eget tillverkat hundgodis? Om ni inte vill lämna er hund på ett hunddagis, vad är anledningen till det?
  • Svar på tråden Vad önskar ni från ett hunddagis?
  • Sun 20 Jun 2021 08:14
    #1

    Bra hundsyn och -hantering, utbildad personal, trygg fördelning av hundarna, generösa öppettider.

    Och såklart tillstånd osv iordning.

    Dagis är inte mitt förstaval men med rätt hund om alternativ saknas så.

  • Sun 20 Jun 2021 10:38
    #2

    Stor bra lokal så de kan delas upp i många rum. Sedan bra personal är ju en förutsättning. Mycket utevistelse. Gärna inhägnad del så de kan vara lösa ute vid bra väder.

  • Anonym (Trött­)
    Sun 20 Jun 2021 11:42
    #3

    Bra personal som vet vad de sysslar med. Har tyvärr alldeles för många gånger mötts av folk som är på rehabilitering från diverse missbruk och psykisk ohälsa och folk som ska arbetsträna efter olyckor etc etc och har noll koll på hundar och inte har en aning om vad de håller på med. Alternativt ungdomar som tjatar sig till en plats på hunddagis för att de vuxit upp med att farmor hade hund och dom är ju så söta... *facepalm* Andra människors hundar är inga försökskaniner och terapeuter.

  • Anonym (Ok)
    Sun 20 Jun 2021 11:46
    #4

    Att ägaren och personalen har lämplig utbildning.

    Att dagiset har de tillstånd som krävs.

    Vad har du för urbildning?

  • Sun 20 Jun 2021 14:24
    #5

    Dygnet-runt öppet, och utbildad hundförskolepersonal som ger en meningsfull och pedagogisk tillvaro. Iallafall viss hundkommunikation borde läras ut (typ lära sig trycka på ett par olika knappar som korresponderar med de ord hunden vill säga). Hundar kan ju jämföras med treåringar sägs det.

  • Sun 20 Jun 2021 17:25
    #6

    Utbildad, engagerad och kunnig personal som har tid att se och tillgodose  varje hunds behov. Att personalen endast jobbar med mjuka metoder och postiv förstärkning är ett krav.
    Separata ytor och promenader för dom hundar som behöver det och gemensamma ytor och promenader för dom som uppskattar sällskap.
    Någon form av inhägnad där hundarna kan få vara ute mellan promenaderna är ett plus men långa stimulerande promenader är viktigast. Jag vill även att miljön är tyst dvs inte massor av hundar som står och stresskäller och jagar upp dom andra.
    Många fixar ju inte pälsvård, öronplockning, kloklipp mm så det tror jag hade varit önskvärt mot en extra slant även om jag själv inte behöver den tjänsten.

  • neverp­reggo
    Sun 20 Jun 2021 17:52
    #7

    Jag har ingen hund men vet att viss hundmat brukar beställas till privatpersoner som är återförsäljare eller hämtas ut som paket på posten så dessa säckar hade varit smidigt att vara återförsäljare för. Kanske någon BARF-variant också. Kloklippning är jättebra att kunna köpa som extra tjänst vid tid. Godis kanske tar lite mycket tid? Kan behövas ett livsmedelsgodkänt kök också.

  • Anonym (Varfö­r?)
    Wed 30 Jun 2021 15:41
    #8

    Du har fått frågan om vad du har för utbildning. Varför svarar du inte på den frågan?

  • neverp­reggo
    Wed 30 Jun 2021 21:35
    #9
    Anonym (Varför?) skrev 2021-06-30 15:41:03 följande:

    Du har fått frågan om vad du har för utbildning. Varför svarar du inte på den frågan?


    Varför måste TS redogöra för det innan företaget ens är startat utan i funderingsstadiet? Hen behöver inte ha gått ev utbildning än. TS har inte ens varit aktiv i tråden alls.
Svar på tråden Vad önskar ni från ett hunddagis?