• Sun 20 Jun 2021 21:33
    830 visningar
    6 svar
    6
    830

    Någon som kan Mari-kono metoden?

    Börjat med Mari kono metoden. Om jag förstått så ska man sortera och slänga sånt som "inte ger glädje" men hur mycket ska man egentligen sortera. Ska varje liten, liten sak ha en egen låda? VART ska man förvara alla lådor? Ge mig gärna tips å råd :D

  • Svar på tråden Någon som kan Mari-kono metoden?
  • Sun 20 Jun 2021 21:47
    #1
    +1

    Dammsugaren ger mig ingen glädje. Inte skohornet eller stekpannan heller. Likförbannat behöver jag dom.

  • Sun 20 Jun 2021 22:44
    #2
    Drottningen1970 skrev 2021-06-20 21:47:39 följande:

    Dammsugaren ger mig ingen glädje. Inte skohornet eller stekpannan heller. Likförbannat behöver jag dom.


    Så varför behåller du dem då? Jag tror nog att du ser ett par fördelar med en maskin som är mer effektiv än sopborsten, ett redskap som räddar dina fingrar från skopåtagning samt ett smidigt kokkärl för matlagning på hushållsspisen.
  • Sun 20 Jun 2021 22:56
    #3

    Marie Kondo.

    Har funnits en serie på Netflix om det som du kan kika på.

    Jag har mest sett hur hon gör med kläder, viker på ett särskilt sätt och lägger inte på hög utan bredvid varann istället, svårt att beskriva, bäst att kolla netflix eller you-tube kanske?

  • Mon 21 Jun 2021 09:36
    #4

    Nä, varje sak ska inte ha sin egen låda, däremot ska varje kategori gås igenom samtidigt.

    Så metoden går ut på att man ska dra fram ALLA kläder och gå igenom dem samtidigt. Sen ska sakerna behandlas med respekt och vikas fint. Se som man är klar med ska tackas för den tid de gett en.

    Själv rensar jag på ett annat sätt, men för de som klarar tömma hela garderoben samtidigt kan det säkert vara bra.

    För mig fungerar det bättre med andra metoder.

  • Mon 21 Jun 2021 09:39
    #5

    Ser att det blev fel

    --->

    Det man är klar med, det som ska rensas ut, ska tackas.

    Man ska alltså tacka de prylar man inte längre vill ha.

  • LFF
    Mon 21 Jun 2021 12:15
    #6
Svar på tråden Någon som kan Mari-kono metoden?