• Anonym (Ts)

Kostnad mat för en dag

Jag, maken och dotter (snart 7 år) ska i sommar åka och hälsa på min mamma några dagar. Hon har det ekonomiskt sett inte så bra ställt längre, och jag vill betala en slant för extra matkostnader när vi är där. Vad är en rimlig summa per dag, frukost, lunch och middag, för oss tre? Inga extravaganser i matväg, utan vanlig husman.

• Svar på tråden Kostnad mat för en dag
  • Anonym (Ylva)

En rimlig summa är väl ungefär det som ni vanligtvis äter för och att ni räknar generöst, eftersom ni vet att hon inte har så stora marginaler.

Vi brukar göra då att vi handlar och då handlar vi det som behövs och betalar maten.

Eftersom pengar är känsligt kan det vara smidigare, men också kränkande, beroende på person.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-06-21 13:38:05 följande:

En rimlig summa är väl ungefär det som ni vanligtvis äter för och att ni räknar generöst, eftersom ni vet att hon inte har så stora marginaler.

Vi brukar göra då att vi handlar och då handlar vi det som behövs och betalar maten.

Eftersom pengar är känsligt kan det vara smidigare, men också kränkande, beroende på person.

Ja, det kanske är en bättre idé! Så kan vi laga maten till stor del också.
  • Anonym (Ylva)

Det är också lättare att stötta lite diskret genom att köpa vissa saker som kommer din mamma till godo efter ni åkt. Som typ att köpa ett stort paket ris, en stor sylt, en stor ost och sådant som kostar, men som kan sparas.

• LFF
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-21 13:24:52 följande:

Jag, maken och dotter (snart 7 år) ska i sommar åka och hälsa på min mamma några dagar. Hon har det ekonomiskt sett inte så bra ställt längre, och jag vill betala en slant för extra matkostnader när vi är där. Vad är en rimlig summa per dag, frukost, lunch och middag, för oss tre? Inga extravaganser i matväg, utan vanlig husman.

När vi var på mina morföräldrars landställe, jag och sambon, så körde vi "varannan dag"-metoden för handling av mat, alternativt så handlade vi all mat (och skötte mycket av matlagningen). Mormor gillade att slippa stå vid spisen varje dag

När jag var liten och moster var uppe med familj så delade man kvittot, halva summan var, när någon hade varit och handlat. 
  • sextiotalist

Jag tycker idén att ni köper hem råvarorna (och gärna lite mer) för de dagarna ni är där. Satsa på rätter som även går att frysa in efteråt.
  • Anonym (S)

Säger som de andra, handla och tillaga maten, och köp lite extra så att din mamma dels får lite påfyllt samt även lite matlådor. Det är ett fint sätt att hjälpa, tycker jag. 

• Nutid

Håller med övriga se till att vara med när hon handlar och betala.

• Arsenal90

Ge henne kanske mellan 500kr - 1.000kr per dag. Känns rimligt och lite extra för att vara snäll. Annars kan du ju göra som många andra skriver, men du bad om ett belopp så jag skriver som jag hade gjort om jag var i din situation. 
  • Anonym (Ts)

Tack alla för tips och råd!

Kommer nog göra så att vi handlar, och då lite extra, så det räcker och blir över gott och väl.

• Anonym (...)

Eh, låter som småkostnader för er som jobbar fortf? Jag hade aldrig ens gått in och räknat på detta utan gjort ett väldigt snabbt antagande och sen lagt till lite extra. Känns snålt av dig att räkna på det här

• Aliona
    Anonym (...) skrev 2021-07-10 01:04:58 följande:

Eh, låter som småkostnader för er som jobbar fortf? Jag hade aldrig ens gått in och räknat på detta utan gjort ett väldigt snabbt antagande och sen lagt till lite extra. Känns snålt av dig att räkna på det här

Det är ju just ett antagande ts ber om hjälp att göra. Istället för att kalla henne snål som hon ju uppenbarligen inte är så kan de ju hjälpa henne med att föreslå en rimlig summa som hon ber om.
  • mari123

Så underbart att ha en mamma att hälsa på som VILL att man kommer! Jag skulle betala för ALL mat under vår vistelse och ta hand om min mamma och låta henne bara vila och njuta av vår tid tillsammans.

• Anonym (Ts)

Hej ni som fortfarande engagerar er i tråden!

Anledningen till att jag frågade om rimlig matkostnad per dag var inte för att jag vill snåla, utan för att jag ville veta på ett ungefär vad som är lagom och för att jag är en planerare.
    Vi löste saken genom att handla all mat som många klokt föreslog, plus tog ett extra varv till affären för att bunkra upp med skafferivaror, städartiklar, toapapper osv så att mamma inte behöver lägga pengar på det ett tag framöver.
    Vi stod också för alla övriga kostnader, och det gjorde vi med glädje eftersom vi hade den möjligheten.

I övrigt betalar jag alltid alla resor min mamma gör när hon hälsar på oss, har också sett till att hon fått en liten buffert för tandläkarbesök osv, när hon ska flytta framöver står jag för både flyttfirma och städ, till jul kommer jag att ge henne en extra slant om hon vill ta emot det, för att kunna köpa julklappar mm.
    Hoppas du kan sova bättre, du som tyckte att jag verkade snål.
    I övrigt är jag inte ekonomiskt oberoende, utan får räkna även på min ekonomi, men jag hjälper gärna min mamma när jag kan.

• Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-13 08:32:09 följande:

Hej ni som fortfarande engagerar er i tråden!

Anledningen till att jag frågade om rimlig matkostnad per dag var inte för att jag vill snåla, utan för att jag ville veta på ett ungefär vad som är lagom och för att jag är en planerare.
    Vi löste saken genom att handla all mat som många klokt föreslog, plus tog ett extra varv till affären för att bunkra upp med skafferivaror, städartiklar, toapapper osv så att mamma inte behöver lägga pengar på det ett tag framöver.
    Vi stod också för alla övriga kostnader, och det gjorde vi med glädje eftersom vi hade den möjligheten.

I övrigt betalar jag alltid alla resor min mamma gör när hon hälsar på oss, har också sett till att hon fått en liten buffert för tandläkarbesök osv, när hon ska flytta framöver står jag för både flyttfirma och städ, till jul kommer jag att ge henne en extra slant om hon vill ta emot det, för att kunna köpa julklappar mm.
    Hoppas du kan sova bättre, du som tyckte att jag verkade snål.
    I övrigt är jag inte ekonomiskt oberoende, utan får räkna även på min ekonomi, men jag hjälper gärna min mamma när jag kan.

Jag tror att det var för att du skrev att du ville ha en uträknad summa för frukost, lunch och middag, som gjorde att någon/några tyckte det lät snålt.
    Nu när man läser ditt svar, så förstår jag inte heller varför du frågade, eftersom du gärna hjälper din mamma. Då blir det konstigt om du just denna gång ska räkna på det, som om du bara skulle betala just den summan. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-06-21 13:55:29 följande:
    Det är också lättare att stötta lite diskret genom att köpa vissa saker som kommer din mamma till godo efter ni åkt. Som typ att köpa ett stort paket ris, en stor sylt, en stor ost och sådant som kostar, men som kan sparas.
    Håller med
Svar på tråden Kostnad mat för en dag