• Johanneees85

    Sluta med välling på natten

    Tja! Skulle behöva lite hjälp med en sak! Vi har en son som heter Ed och han är 14 mån. Och de är vårt första barn. Han brukar lägga sej för natten mellan 18:00-19:00. Sedan sover han fram t ca 00:00. Vi går upp å ger han välling, och han somnar om. Sedan kan han vakna 1-2ggr till på natten, och då gör ger vi han välling igen. Och vi har märkt att detta har stört våran egen sömn. Så skulle verkligen vilja ha råd med hur vi kan sluta med välling på natten så att han sover hela natten.

    Mvh// En trött pappa & mamma

  • Svar på tråden Sluta med välling på natten
  • Ellifant

    Hej

    Tänker att ni får göra som när man slutar amma.. dra ner på mat lite i taget.. äter han i dag 3 gånger per natt så dra ner det till två i en vecka och natta om i mellan.. så får man göra så tills man har tagit bort alla..

    Jag har precis slutat amma min 9 månader och vi kör en flaska välling när han somnar vid 19 och sen ger vi aldrig före 5 .så där i mellan nattar vi om.. så nu drygt 2 veckor efter sover han till ca 6 och då får han en flaska så sover han någon timme till och oftast då får han komma in i vår säng

    Nu vet jag inte hur ni nattar eller sover med mitt allra bästa tips är att lära barnet att somna själv..

    vi har valt att flytta våra barn till eget rum för att inte vakna av varje litet ljud de gör. De behöver Träna på att somna om själv så se om ni kan vänta en stund innan ni går in.. men framför allt gör så han somnar själv i sin säng. Jag gillar inte skrik metoder så jag har kört med Tassa metoden. Det har gett mig trygga barn som sover hela nätterna

    Ge inte upp det tar några tuffa nätter för barnen att komma in i det men i långa loppet vinner alla på det..

    Hoppas detta kan vara till lite hjälp

  • Lönnsirap

    1) testa att ge lite vatten istället i "rätt temperatur"

    2) förenkla vällingprocessen

    3) ge gröt på kvällen istället.

    4) fundera på vad som är värst, att äta på natten, eller vara ledsen på natten.

    5) kliv upp vid 5 så att natten blir realistiskt lång.

    Det är mina tips.

  • Johanneees85

    Hej. Tack för tipsen, han har eget rum å så. Vi tänkte vi skulle testa nu ikväll/inatt att ge han välling när han ska sova för natten och när han vaknar vänta lite innan man går in (tassar in) på rummet hans och försöka natta om han.

Svar på tråden Sluta med välling på natten