• Tjafsan

Cellförändringar, tyda

Hej!

Jag var inne o gjorde en konisering förra veckan o fick veta jag hade måttligt. Men när jag läser journalen så står det såhär

Höggradig intraepitelial skivepitellesion (HSIL) i cervix, nån som vet vad det betyder?

Blir lite orolig att det är något!

• Svar på tråden Cellförändringar, tyda
  • Anonym (ej läkare)

Jag är ingen läkare, men när jag googlar tolkar jag det som förändringar i cervix som måste åtgärdas på något sätt eftersom de kan utvecklas till maligna. 

På en finsk hemsida stod det att om man är under 30 kan de bara följas upp och se om de självläker, men är man äldre försöker man ta bort dem. Man kanske har en annan procedur i Sverige.

Ta det lugnt och invänta din läkartid. De kommer säkert att kalla dig så att du får chansen att ställa frågor och få mer information om vad det innebär i praktiken. 

• Anonym (ej läkare)
    elin1989 skrev 2021-06-21 17:40:35 följande:

HSIL innefattat de tidigare CIN2 och CIN3. LSIL är CIN1

vad är cin2 och cin3? 
  • Tjafsan

Jag gjorde en konisering för en vecka sedan så har tagit bort dom som skulle..väntar provsvar av det om 3 veckor! Om de har fått bort det.

Står sedan att jag hade CIN 2

Googlar man så blir man helt virrig.

• elin1989
    Anonym (ej läkare) skrev 2021-06-21 17:59:35 följande:

vad är cin2 och cin3? 

Gradering på cellförändringar
  • elin1989
    Tjafsan skrev 2021-06-21 18:08:06 följande:

Jag gjorde en konisering för en vecka sedan så har tagit bort dom som skulle..väntar provsvar av det om 3 veckor! Om de har fått bort det.

Står sedan att jag hade CIN 2

Googlar man så blir man helt virrig.

Så vad är det du undrar exakt? CIN2 och CIN3 räknas båda som höggradiga förändringar, alltså HSIL. Låggradiga förändringar, eller LSIL, är CIN1. Med största sannolikhet så kommer du att få gå tätare kontroller ett tag och sen vanliga regelbundna kontroller.
  • Tjafsan

Fast hon sa måttliga till mig o sa att det inte alls var kraftiga som du säger.. Ska på återbesök om 6 månader om inget annat sagts!

Svar på tråden Cellförändringar, tyda