• Earlgrey

    Missnöjd/attitydproblem

    Jag började nyligen på ett sommarvikariat och skulle på upplärning. Jag är trött på hur min attityd är. Jag frågar mycket men jag ifrågasätter också dom som har jobbat längre om deras rutiner. Känns som att jag har ett behov av att vara bättre än andra...att jag hittar fel hos andra och att det får mig att känna mig bättre. Jag förlorade min mamma för ett tag sedan och hon har alltid fått mig att vara jordnära. Hon visade kärlek och omtanke men sällan beröm och att hon trodde på mig. Nu har jag den attityden på jobbet och privat bland vänner också. Det blir inte roligt att umgås med mig, när jag är en veta bäst person som säger till folk....
    Jag är väldigt osäker på mig själv när det kommer till att prestera saker oavsett om jag vet att det är något jag borde kunna eller om det är något nytt. 
    Jobbet är ju nytt men har haft liknande jobb tidigare även om det var några år sedan sist....Jag blir inte populär när jag beter mig så....det känns som att jag är missnöjd med att bara vara den nya vikarien, jag vill ta ansvar jag vill lära mig nya saker och utvecklas men jag vågar inte söka jobb som jag inte har någon erfarenhet utav.....Eftersom jag skäms så är det inte så lätt för mig att prata om detta med mina vänner. När jag var yngre var jag en som upplevde att folk inte lyssnade på mig, att det jag sa inte betydde något ...men nu  vågar jag säga saker på gott och ont....ibland ska man bara vara tyst även om man vågar säga något...  Så nu undrar jag om någon vet några knep eller tankesätt som jag kan ha för att bli en bättre människa.... Jag har väl lätt att hamna i offerrollen....känna mig uppgiven och tycka synd om mig själv....

  • Svar på tråden Missnöjd/attitydproblem
  • Anonym (Samma)

    Har haft exakt samma problem som du. Jag upplevde att jag hade den attityden du pratar om för något år sedan. Det som hjälpte mig var att först bli medveten om hur jag betedde mig och sedan aktivt försöka att stå emot impulsen att säga emot dom som har mer erfarenhet. Sedan försökte jag balansera mina åsikter med att respektera det andra kan genom att tänka på hur jag formulerar mig tex istället för " Nej så är det inte" till tex " Har en fråga vad tänker du om det här?" eller "tänker jag helt fel om jag tänker såhär". Man får bättre respons då. Sen började jag även inse att jag inte behövde hävda mig, att det är helt okej att andra kan saker bättre än vad jag kan/kunde. Mycket skönare, och nu lider jag inte av ångest angående mitt beteende mer.

Svar på tråden Missnöjd/attitydproblem