• Anonym (Rosapantern)

Barn på Systembolaget

Som rubriken lyder... vad tycker ni om att ta med barn på systemet? Personligen tycker jag som mamma att det tar emot de få gånger jag gör det. Även om jag väldigt sällan dricker och då handlar en flaska vin till maten och barnen är med in dit känns det supergenant.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Barn på Systembolaget
  • Anonym (S)

Det finns sittplatser utanför kassorna där ungarna kan sitta och vänta. De enda som ska med in är de som är för små att lämnas utan sina föräldrar, ofta finns ju minst en kassör på plats åtminstone.

• Anonym (Nej)

Jag skäms inte för att jag dricker ett glas vin ibland fast barnen är med, så inte skäms jag för att köpa vinet heller. Däremot är det en jobbig butik att ha med barn i, då det är så mycket som kan gå sönder... så har försökt undvika det. Med tonåringar försöker jag också undvika det... iofs enkelt då de sällan vill med och handla :P

• Anonym (Helt ok.)
    Anonym (Rosapantern) skrev 2021-06-22 06:30:39 följande:

Som rubriken lyder... vad tycker ni om att ta med barn på systemet? Personligen tycker jag som mamma att det tar emot de få gånger jag gör det. Även om jag väldigt sällan dricker och då handlar en flaska vin till maten och barnen är med in dit känns det supergenant.

Hur tänker ni?

Förstår faktiskt inte vad som skulle vara genant. Är det för att barnet ser att du köper alkohol , för att du tror att andra tycker att barn inte ska följa med in på bolaget eller vad?
    Personligen tycker jag att det inte är nån skillnad mot att gå på apoteket eller IcaMaxi.
  • Anonym (Rosapantern)
    Anonym (Helt ok.) skrev 2021-06-22 06:42:39 följande:

Förstår faktiskt inte vad som skulle vara genant. Är det för att barnet ser att du köper alkohol , för att du tror att andra tycker att barn inte ska följa med in på bolaget eller vad?

Personligen tycker jag att det inte är nån skillnad mot att gå på apoteket eller IcaMaxi.

Alltså gällande barnen har jag inga problem med att handla en flaska vin och håller med dig om att det är som vilken affär som helst. Oroar mig mer för att folk ska tro att jag är värsta alkoholisten som känner mig tvungen att ta med barnen dit om du förstår. Man ser ju ibland väldigt sneda blickar på andra föräldrar även om jag inte fått det själv.
  • Anonym (Rosapantern)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-22 06:37:54 följande:

Jag skäms inte för att jag dricker ett glas vin ibland fast barnen är med, så inte skäms jag för att köpa vinet heller. Däremot är det en jobbig butik att ha med barn i, då det är så mycket som kan gå sönder... så har försökt undvika det. Med tonåringar försöker jag också undvika det... iofs enkelt då de sällan vill med och handla :P

Hahah sant
  • Anonym (Ulrika)

Jag ser inget konstigt i det. Kanske lite knepigt om man köper 14 flak öl eller tre flaskor Explorer, men inte om man köper en normal helgkonsumtion.

• Anonym (.)

Vi brukade ha våra barn (nu är de vuxna) med på Bordershop när vi varit på utlandssemester. Och då handlade vi inte 1 flaska vin...

När det gäller barn och alkohol så anser jag att det är hur/var/när man dricker som spelar roll. Och vad gäller vad andra tycker, så struntar jag i det. Jag tror inte att okända människor bryr sig om dig, varför skulle de göra det? Och om du träffar någon du känner så vet de väl att du inte är alkoholist. 

• elin1989

Har aldrig slagit mig att det skulle vara pinsamt att köpa en flaska vin.

Jag tror inte att man skulle få sneda blickar, just eftersom folk inte i allmänhet bryr sig vad andra har för sig, så länge man inte beter sig väldigt konstigt. Typ raglar runt full på systemet och bara köper elefantöl och explorer. Då skulle jag tycka det var väldigt olämpligt att ha med sig barn.

Svar på tråden Barn på Systembolaget