Inlägg från: Arlene |Visa alla inlägg
  • Arlene

Vad är kulturell appropriering?

Fagerlund skrev 2021-06-22 09:41:26 följande:

Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans? 

Fast indiandräkt eller samekläder är ju som folkdräkt, dvs om en indian ifrån t ex USA skulle klä sig i dalarnas folkdräkt.
    Man bär inte andra kulturers folkdräkter hur som helst, man bär inte heller en folkdräkt i från Skåne om man är ifrån Värmland om man inte t ex gifter sig med någon därifrån eller på annat sätt har anledning.

Jeans och kostym är ju inte folkdräkt utan allmänna kläder för folk världen över.
    De flesta indianer går ju inte runt på jobbet med indiankläder.

Du måste ju jämföra rätt sorts kläder om du ska diskutera ämnet. 
  • Arlene
    flygrl skrev 2021-06-23 14:27:25 följande:
    Så jag som svart men född i Sverige ska inte ens tänka tanken skaffa en svensk folkdräkt då? Jag högaktar ju verkligen Sverige, ser det som mitt enda hemland och skulle isf bära folkdräkt som en hyllning till Sverige.

Själv störs jag förresten inte av att vita människor har traditionellt svarta frisyrer som dreadlocks och cornrows men uppskattar förstås om dom är medvetna varifrån stilen kommer. Ser tex. inga problem med Amanda Linds hairstyle ur kulturell synpunkt. Att jag sen själv har svårt för dreads är en annan sak.
    Självklart får du bära folkdräkt, om du vill skaffa en är det kutym att du skaffar en från den delen av Sverige du är född i eller där du bor.
    Du skaffar ju inte en dräkt ifrån något landskap du inte har någon anknytning till.
    Eller så kan alla skaffa en Sverigedräkt var man än kommer i från eller bor någonstans i Sverige.
    Meningen med folkdräkt är just att visa och hedra vilket landskap man är född i eller där man bor.
    Eftersom inte alla delar av Sverige har en dräkt så skapade man Sverigedräkten.

Självfallet ska Jon Henrik bära samedräkt, han är adopterad och uppvuxen som same, men det skulle vara konstigt om han bar en dräkt ifrån Öland utan anknytning dit.

Folkdräkt är ju inte att jämföra med andra kläder.

• Arlene
    nattuw skrev 2021-06-24 00:01:55 följande:
    Om en indian vill bära en folkdräkt från dalarna så låt indianen bära en folkdräkt från dalarna. Om en indier vill bära en Dirndl så låt indiern bära en Dirndl. Även om den senare nog skulle se bättre ut på en indiska.
    Ärligt talat är det inget jag bryr mig om, för mig gör det ingenting om en indian bär en folkdräkt ifrån Dalarna, jag berättade om seder och meningen med folkdräkt och betydelsen av den.
    Att det inte är jämförbart att jämföra indiankläder med jeans och kostym när man pratar om etnisk klädsel.

Men jag som svensk börjar ju inte bära andras nationaldräkter hur som helst, om jag inte flyttar tex till ett område i Norge, gifter mig med någon därifrån eller på annat sätt har anknytning dit så börjar jag inte bära en norsk folkdräkt ifrån ett visst område där.

På samma sätt i Sverige, meningen med folkdräkt är ju tänkt att du ska ha den dräkten i från bygden du kommer ifrån eller flyttar till eller någon du gifter dig med.
    Nu har jag ingen folkdräkt men skulle jag ha en skulle det givetvis bli ifrån där jag bor. Inte skulle jag bara skaffa en annan ifrån t ex Västergötland.
    Eller så har man Sverigedräkten.
    Såg att Tusse hade Sverigedräkten på 6 juni, jättefint!

Men om någon annan av någon anledning skaffar en folkdräkt ifrån någon annan del av landet utan anknytning dit är det inget jag upprörs av även om kanske många undrar varför man gör det.

Jag bryr mig inte nämnvärt vad andra har på sig men förklarade seden kring folkdräkt och att det som sagt inte är jämförbart med jeans och kostym.
  • Arlene
    Drickerinte skrev 2021-06-25 08:46:20 följande:
    Fast tänk om jag är en skåning som varit mycket i Dalarna och blivit förälskad i Dalarna. Är jag en rasist då om jag bär dalarnas folkdräkt på midsommarafton som en hyllning?
    Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.
    Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.
    Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.
    Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.
    Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.
    Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som  man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.
    Om du har läst mina svar innan förstår du min förklaring om det.
    Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född  eller uppväxt eller bor i.
    Bor du mycket tid i Dalarna så välj det.
    Alla  tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.

Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.
    Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.
    Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men  skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.

Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter? 
    Det handlar ju inte om nationalitet utan gamla seder. 
    Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att  en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.
    Eller så bär man Sverigedräkten.

Men det är enbart seder, tror ingen förutom ett fåtal inbitna folkdräkts bärare kommer att bry sig.

Men det handlar verkligen INTE om rasism.

Idag är det Midsommar och många kommer att bära folkdräkt, även äldre släktingar till mig (vi firar inte tillsammans dock)  ett par damer har just då sina vackra folkdräkter från deras hembygd även om dom inte bor där längre, det har dom varje midsommar. 
    Drickerinte skrev 2021-06-25 08:46:20 följande:
    Fast tänk om jag är en skåning som varit mycket i Dalarna och blivit förälskad i Dalarna. Är jag en rasist då om jag bär dalarnas folkdräkt på midsommarafton som en hyllning?

• Arlene
    Drickerinte skrev 2021-06-25 12:59:44 följande:
    Ok men då vet jag om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men jag tänker att en icke same också kan hedra samekulturen igenom att bära samedräkt. Jag hade till exempel kippa på mig när jag besökte en synagoga. Nej ok vänstern har gått för långt. Det kan vi nog vara eniga om. Men tror att du och jag är inne på samma linje då.
    Arlene skrev 2021-06-25 10:21:00 följande:

Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.

Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.

Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.

Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.

Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.

Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som  man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.

Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född  eller uppväxt eller bor i.

Alla  tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.

Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.

Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.

Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men  skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.

Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter? 

Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att  en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.

Eller så bär man Sverigedräkten.

Men det är enbart seder, tror ingen förutom ett fåtal inbitna folkdräkts bärare kommer att bry sig.

Men det handlar verkligen INTE om rasism.

Idag är det Midsommar och många kommer att bära folkdräkt, även äldre släktingar till mig (vi firar inte tillsammans dock)  ett par damer har just då sina vackra folkdräkter från deras hembygd även om dom inte bor där längre, det har dom varje midsommar.   

[quote=81209795][quote-nick]Arlene skrev 2021-06-25 10:21:00 följande:[/quote-nick]Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.

Eller

Ok men då vet jag om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men jag tänker att en icke same också kan hedra samekulturen igenom att bära samedräkt. Jag hade till exempel kippa på mig när jag besökte en synagoga. Nej ok vänstern har gått för långt. Det kan vi nog vara eniga om. Men tror att du och jag är inne på samma linje då.
    Absolut, ingen fara! Ha en bra midsommar! :)
Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?