• elsi

Han tar bara två veckors semester

jessican88 skrev 2021-06-22 11:37:27 följande:

Jag och sambon har en son på 3,5 år. Min sambo har alltid, och så även i år, bara tagit två veckors semester på sommaren. Resten av sin semester tar han ut när han själv ska åka på jaktresor.

Det här sårar och gör mig så ledsen. Önskar att han kunde prioritera att ta semester på sommaren för att vår son ska kunna få ett långt härligt sommarlov. Men nu är det jag som får pussla ihop det med mina semesterdagar och föräldraledighet för att få till veckorna på sommaren. Han tycker att sonen "har det ju så bra på förskolan". Han vet hur jag känner men det gör ingen skillnad. Hur hade ni känt och gjort kring detta?

Om han vet hur du känner och ändå inte bryr sig så skulle jag ge samma tillbaka för att markera.

Berätta att du också bara tänker ta två veckor nu i sommar och istället lägga resterande veckor på tjejresor med dina kompisar. Prata glatt om dina planer på drinkar, spabehandlingar och hotellfrukostar. Om din man ifrågasätter säger du bara att han har sina jaktresor som är hans avkoppling och då har du dina tjejresor för avkoppling. 

Om han frågar hur det blir med ert barn ser du bara frågande ut. Ja? Han får gå på förskolan? Och när jag är på resa får du sköta honom och hemmet, precis som jag gör när du är på resa. Vad är det du undrar över? Han mår ju så himla bra på förskolan. 
  • elsi
    KN75 skrev 2021-06-23 10:50:51 följande:

I hur många hundra miljoner år har det funnits människor på jorden?
    Under hur många hundra miljoner år har mannen ägnat sig åt jakt medan kvinnan har varit hemma och tagit hand om barn? 

"Men du fattar ju intenting..." "Dagens moderna samhälle...", Feminism, jämställdhet, rättvisa... bla... bla...

Ja, jag fattar det och självfallet håller jag med (är tvingad att hålla med..?)

Men kan vi vara helt säkra på att vår uppfattning om verkligheten är rätt? 
    Vår uppfattning som gäller just nu under ett extremt kort ögonblick i evolutionen, under bara en ynka liten promille av tiden, skulle vara helt rätt, 
    medan många hundra miljoner år av motsatt uppfattning och motsatt livsstil på ett helt naturligt sätt, har varit fel.

Hur kan vi vara säkra på det?

Men nu råkar det vara så att samhället utvecklas, och då får även män hänga på i utvecklingen om de vill leva i familj och vara pappor. 

Män som inte har lust att leva familjeliv i ett modernt samhälle har alla möjligheter att fortsätta att leva som singlar och förbli barnlösa. 
  • elsi
    KN75 skrev 2021-06-23 13:10:25 följande:
    Ja, jag tror att jag håller med dig i stort.
    Särskilt i att samhället och människorna har ständigt utvecklats och förändrats under hundra miljoner år.

Men det finns ju all anledning att åtminstone fundera och reflektera i stället för att bara avfärda allt som inte stämmer med vad du tycker eller vad som anses vara PK.

Hur kan du vara absolut säker?

Du vet med 100% säkerhet att naturen har haft fel i 100 miljoner år, att människans och samhällets utveckling under 100 miljoner år har varit fel,
    medan du vet med 100% säkerhet att du har rätt, du som vistas här på jorden under ett extremt litet kort ögonblick, du som bara kan överblicka samhällets utveckling under en så kort period i evolutionen att den inte ens går att mäta, du vet att du har rätt medan allt har varit fel under 100 miljoner år?

Hur kan du veta med säkerhet att du och vi i dagens samhälle har rätt medan naturen och människan har haft fel under 100 miljoner års utveckling?
    Nu handlar den här tråden om en pappa som är egoistisk och tar semestern till egna nöjen istället för att lägga tid på familjen medan mamman förväntas ge alls sin egen tid till familjen. Hon är inte nöjd med upplägget och vill ha en förändring. Få kvinnor skulle idag vara nöjda med det upplägget.

Och för pappan kommer alternativen att vara att spotta upp sig och börja ta rimligt ansvar i sin familj och som pappa eller att han gör sig umbärlig för familjen och kvinnan väljer att lämna eftersom han ändå inte bidrar till familjen mer än utifrån sina egna ego-villkor. 

Du kan köra din agenda om du vill, men för mig är dina takar helt irrelevanta, både för frågan i TS och för mitt liv. 
  • elsi
    Tow2Mater skrev 2021-06-23 13:25:04 följande:

Undrar igen, varfor är inte pappan fl-ledig med barnet? vill inte mamman dela med sig av de dagarna utan tycker han ska använda semesterdagar,  eller?

TS skriver ju klart och tydligt att pappan inte prioriterar att vara hemma med barnet utan istället vill åka iväg på egna aktiviteter på sina semesterveckor. Han anser ju att barnet ska vara på förskolan så han bryr sig väl inte om föräldradagarna heller utan vill helt enkelt inte lägga tid på barnet framför sitt eget jobb, jakt och ego. 
  • elsi
    KN75 skrev 2021-06-23 13:42:22 följande:
    Men hela ditt resonemang, hela TS resonemang, de flesta påståenden och förslag till lösningar i de flesta inläggen i tråden,
    allt detta faller platt om sanningen skulle vara att TS man inte ville har barn, att han inte var särskilt motiverad, att han inte drevs av en egen stark vilja att få barn.
    Om det skulle vara så, vem är då den egoistiska?
    I så fall borde han ha gjort vad som krävs för att det inte ska bli några barn, samt varit ärlig om det till TS. Nu finns ju barnet i alla fall och då finns ansvaret för barnet också. 

Jag tror att mannen ville ha barn, men inte ville bli pappa såsom dagens samhälle förväntar sig att pappaskapet ska skötas. Han vill vara en lekpappa som tittar in ibland och säger hej till barnet, men i övrigt lever han på som om han inte har familj utan ägnar sig åt sitt och sina intressen.

Men om TS inte är nöjd med det upplägget så måste det förändras. Antingen genom att pappan förändras och börjar ta ett mer aktivt föräldraansvar och lägger den tid på familjen som krävs eller att TS lämnar relationen, lever ensam med barnet och pappan kan fortsätta att vara en frånvarande pappa som har dålig kontakt med sitt barn. 
Svar på tråden Han tar bara två veckors semester