• Anonym (Liberal)

    Är namnet hiss eller diss?

    Jag skulle vilja veta vad alla tycker om namnet Shörli alternativt Shör-lie? Jag vet att många kommer att tycka att det är väldigt annorlunda men jag har alltid älskat det namnet men samtidigt velat ha en svensk vinkel på namnet (inte Sherlie som skulle associeras med engelska för mycket) Tycker det är lite fräckt. Min partner går med på det men hans föräldrar är totalt anti och i princip hånar mig att det ska bli synd om vår dotter. Så vänder mig hit - vad tycker ni? Kan man ha bindestreck så? Är namnet så hemskt verkligen?

  • Svar på tråden Är namnet hiss eller diss?
  • Anonym (Bara tisdag!)

    Det är inte ens ett namn. Ingen heter så i Sverige. Så det finns inget att ens diskutera.

  • Anonym (Lingonkvisten)

    Finns det ens nån som heter så eller är det en försvenskad version av Shirley? Shirley är väl fint men konstigt om du inte har engelskspråkig bakgrund. Iof så här Charlie tagit sig in som namn och nånstans måste ju förändringen börja. Nu vet jag inte om du är allvarlig för Shörlie känns som ett megahittepå för att driva med märkliga namn, men om du nu ÄR seriös så säger jag att det är en diss. Jättekonstigt faktiskt.

  • Anonym (Matilda)

    Oavsett vad vi tycker så handlar det om huruvida ni får igenom namnet hos skatteverket. Vilket kan bli svårt om ni ska stava det sådär.

  • Anonym (Troll)

    Jävla tramstråd, nu börjar semestertiderna ja...

    Det stavas inte så, inte ens i nåns vildaste fantasi. Försök igen ts.

  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Matilda) skrev 2021-06-22 18:12:26 följande:

    Oavsett vad vi tycker så handlar det om huruvida ni får igenom namnet hos skatteverket. Vilket kan bli svårt om ni ska stava det sådär.


    Varför skulle det bli svårt tänker du... ? Det är ju inte stötande eller något sådant.
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Troll) skrev 2021-06-22 18:21:22 följande:

    Jävla tramstråd, nu börjar semestertiderna ja...

    Det stavas inte så, inte ens i nåns vildaste fantasi. Försök igen ts.


    Vi vill stava det så. Det är det som är hela frågan :-P
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Liberal) skrev 2021-06-22 18:31:17 följande:
    Vi vill stava det så. Det är det som är hela frågan :-P
    Nej det vill ni inte... Du har bara tråkigt och tror att vi är lättlurade.
  • Anonym (Norskättling)

    Ett helt normalt norskt efternamn, Sørli/Sørlie. Jättefint som efternamn.

  • Anonym (Norskättling)

    Angående bindestrecket så var det en annan tråd där en kommenterade att deras dotter hette Nova-Lie. Det finns även andra namn som Marie-Lou som funderar både med och utan bindestreck. Så det med bindestrecket är minsta problemet och fungerar hur bra som helst.

  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Norskättling) skrev 2021-06-22 20:27:37 följande:

    Angående bindestrecket så var det en annan tråd där en kommenterade att deras dotter hette Nova-Lie. Det finns även andra namn som Marie-Lou som funderar både med och utan bindestreck. Så det med bindestrecket är minsta problemet och fungerar hur bra som helst.


    Eller hur! Tycker faktiskt det är fint med bindestreck mellan där, det var vanligt förr
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Norskättling) skrev 2021-06-22 20:23:58 följande:

    Ett helt normalt norskt efternamn, Sørli/Sørlie. Jättefint som efternamn.


    Tyckte också att jag kände igen det är inte norsk dock men ändå!
  • Anonym (Norskättling)
    Anonym (Liberal) skrev 2021-06-23 06:40:45 följande:

    Tyckte också att jag kände igen det är inte norsk dock men ändå!


    För min del måste jag ställa om hjärnan från att det är ett etablerat efternamn till att vara ett förnamn.

    Det samma gäller ju egentligen i Amerika där personer kan heta Jason (jag har så inpräntat i hjärnan att allt som slutar på -son är efternamn).
  • Karlington
    Anonym (Liberal) skrev 2021-06-22 17:32:48 följande:

    Jag skulle vilja veta vad alla tycker om namnet Shörli alternativt Shör-lie? Jag vet att många kommer att tycka att det är väldigt annorlunda men jag har alltid älskat det namnet men samtidigt velat ha en svensk vinkel på namnet (inte Sherlie som skulle associeras med engelska för mycket) Tycker det är lite fräckt. Min partner går med på det men hans föräldrar är totalt anti och i princip hånar mig att det ska bli synd om vår dotter. Så vänder mig hit - vad tycker ni? Kan man ha bindestreck så? Är namnet så hemskt verkligen?


    Hög mobbningsrisk när barnet börjar skolan. :(
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Norskättling) skrev 2021-06-23 11:56:41 följande:

    För min del måste jag ställa om hjärnan från att det är ett etablerat efternamn till att vara ett förnamn.

    Det samma gäller ju egentligen i Amerika där personer kan heta Jason (jag har så inpräntat i hjärnan att allt som slutar på -son är efternamn).


    Exakt. Det finns flera sådana namn som kan uppfattas som efternamn som man senare vänjer sig vid.
  • Anonym (Liberal)
    Anonym (Norskättling) skrev 2021-06-23 11:56:41 följande:

    För min del måste jag ställa om hjärnan från att det är ett etablerat efternamn till att vara ett förnamn.

    Det samma gäller ju egentligen i Amerika där personer kan heta Jason (jag har så inpräntat i hjärnan att allt som slutar på -son är efternamn).


    Exakt. Det finns flera sådana namn som kan uppfattas som efternamn som man senare vänjer sig vid.
  • Anonym (Liberal)
    Karlington skrev 2021-06-23 14:41:43 följande:

    Hög mobbningsrisk när barnet börjar skolan. :(


    För att?
  • Anonym (Liberal)
    Moderator skrev 2021-06-23 12:54:00 följande:

    Tråden flyttad till sandlådan.


    Varför flyttar du min tråd till sandlådan? Oseriös moderator.
  • Karlington
    Anonym (Liberal) skrev 2021-06-23 15:48:03 följande:
    För att?
    Namn med såna där väldigt "alternativa" stavningar har hög mobbningsrisk, speciellt de som är baserade på ovanliga/utländska namn.

    Om du menar "varför" på ett djupare plan, så tja, vissa ungar gillar att reta andra ungar. Vissa ungar är extra jäkliga och går ännu längre så det slår över till mobbning. När ett barn sticker ut på ett sätt som inte är renodlat positivt (d.v.s. något är neutralt, som dess namn och stavning) så blir det oftare utsatt, och lättare för vanligt "barnaretning" att slå över till mobbning.
Svar på tråden Är namnet hiss eller diss?