• Anonym (hurra)

50 kronor om dagen i nästan en månad

Hurra, den här månaden har vi bara ca 50 kronor att röra oss med per dag, eller alltså totalt 1500 kr. Jippi.

Hör ni sarkasmen?

Pengarna ska alltså räcka till den 20e juli. En vuxen och en 10-åring och en 14-åring. Barnen kommer vara hos deras pappa hela nästa vecka och helgen innan vi får mer pengar.

Tips på billig mat? 14-åringen dras med många korsalleriger och baljväxtallergi, så kött är nödvändigt på en nivå för honom. 

• Svar på tråden 50 kronor om dagen i nästan en månad
  • Anonym (D)

Finns det möjlighet att få hjälp med matkasse från kyrkan? Kan socialen hjälpa till? Har du släkt som kan hjälpa till? Kan barnets pappa rentav vara beredd att hjälpa till?

Gröt och pasta är billig mat.

Köp mjölk och jäst och baka bröd på.

Rationalisera bort alla pålägg.

Köp kött i butik som sänker priserna vid korta datum.

Under en månad kommer barnen inte få näringsbrist som är något att oroa sig för. Så handlar detta om bara en månad tycke jag inte du skall oroa dig allt för mycket

• Anonym (V)

Får du ingen lön/a-kassa eller liknande om några dagar? Eller är det redan borträknat?

Handla mat på faktura så köper du dig lite tid.

Havregrynsgröt med en blick äppelmos är billigt och funkar som lunch och frukost. Köp köttfärs och späd ut med rotfrukter, frysta grönsaker, och så ris eller pasta?

• Anonym (hurra)
    Anonym (D) skrev 2021-06-22 18:41:01 följande:

Finns det möjlighet att få hjälp med matkasse från kyrkan? Kan socialen hjälpa till? Har du släkt som kan hjälpa till? Kan barnets pappa rentav vara beredd att hjälpa till?

Gröt och pasta är billig mat.

Köp mjölk och jäst och baka bröd på.

Rationalisera bort alla pålägg.

Köp kött i butik som sänker priserna vid korta datum.

Under en månad kommer barnen inte få näringsbrist som är något att oroa sig för. Så handlar detta om bara en månad tycke jag inte du skall oroa dig allt för mycket

Tack för tipsen. Barnens pappa skulle inte står för en lilja på min begravning. Soc pratade jag med förra månaden för jag såg det här komma, men de hänvisade bara till att jag hade ett sparande. Jag har mycket riktigt lyckas samla ihop nästan en månads räkningar i pengar på kontot, hela 78%, som nu alltså är betalda. En del räkningar har jag skjutit upp för att ha pengar kvar til mat.

Som tur är så gäller det bara en månad men det är ju inte så kul om barnen går hungriga. 
  • Anonym (hurra)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-22 18:43:35 följande:

undertian.com

Finns det något där som inte innehåller baljväxter, tomater, morötter, potatis, ärtor eller majs?
  • Anonym (hurra)
    Anonym (V) skrev 2021-06-22 18:56:18 följande:

Får du ingen lön/a-kassa eller liknande om några dagar? Eller är det redan borträknat?

Handla mat på faktura så köper du dig lite tid.

Havregrynsgröt med en blick äppelmos är billigt och funkar som lunch och frukost. Köp köttfärs och späd ut med rotfrukter, frysta grönsaker, och så ris eller pasta?

Jag får inget förän nästa månad, tyvärr.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (hurra) skrev 2021-06-22 19:07:39 följande:
    Finns det något där som inte innehåller baljväxter, tomater, morötter, potatis, ärtor eller majs?
    Du får väl titta runt lite, men med den kravlistan blir det inte mycket kvar. Äter ni inte ens normala rotfrukter?? Å andra sidan, är man hungrig kanske man inte har mycket till val heller.
  • Anonym (.)

God man" till mig, som Jag hade under 2015-18. tvingade mig till att mer eller mindre leva på 50:- kr varje dag under hela den perioden varje dag, mer pengar hade jag inte att röra mig med.. Så att ni måste leva med det här i en 1:n månad.

..Kan bara önska er Lycka till.. (utan att ha läst mer i inlägget)

• Anonym (Soc.)

Om du nu inte har pengar på kontot längre så går du till socialtjänsten och begär en nödprövning till matpengar. När de 1500 är slut. Matpengar får man så gott som alltid om man inte uppenbarligen satt det i system. Särskilt när man har barn hemma.

Viktigt att hävda just nöd. Att man står utan mat i skåpen.

Du kommer troligtvis att få en matrekvisition.

• Anonym (hurra)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-22 19:11:09 följande:
    Du får väl titta runt lite, men med den kravlistan blir det inte mycket kvar. Äter ni inte ens normala rotfrukter?? Å andra sidan, är man hungrig kanske man inte har mycket till val heller.
    J, för alleriger försvinner när man är hungrig. Eller hur tänkte du?
Svar på tråden 50 kronor om dagen i nästan en månad