• blomma79

    41 år, hur många missfall innan lyckad graviditet?

    Hur många missfall är det vanligt att få vid 41-42 innan man lyckas med en graviditet ? Detta är mitt tredje på raken nu på 10 månader .. känns så jobbigt men vill inte ge upp , känns som det finns ett guldägg nånstans som väntar . Läste att 50 procent av graviditeterna över 40 år leder till missfall , men då är det ju ändå 50 som överlever? Hur många missfall är vanligt innan man lyckas vid min ålder ?

  • Svar på tråden 41 år, hur många missfall innan lyckad graviditet?
  • Jag är bara jag

    Det är mycket svårt både att bli gravid och ännu mer svårt att verkligen få barn ju mer man passerat 40. Man kan bara fortsätta försöka och hoppas på det bästa. Du kan ju bli gravid, det är ju inte ens alla som kan öht i den åldern så rätt som det är kan nåt ägg av bättre kvalitet dyka upp.

  • Jessi89

    Är själv lite yngre men har svårt att bli gravid och har haft otur med missfall. Har pratat en del med min svärmor. Min man är en planerad sladdis och min svärmor var 44 år när hon fick honom. Innan dess hade hon haft ett missfall.

    Om du lyckats bli gravid 3 gånger på 10 månader tycker jag endå du borde se det som ett gott tecken. Förstår att det är skit med upprepade missfall och att ?konstant? vara nygravid med alla hormoner, förhoppningar och oro. Men ni har lyckats bli gravida. Nu väntar ni bara på lite tur och ett guldägg.

    Lycka till! :)

  • blomma79
    Jag är bara jag skrev 2021-06-23 12:53:49 följande:

    Det är mycket svårt både att bli gravid och ännu mer svårt att verkligen få barn ju mer man passerat 40. Man kan bara fortsätta försöka och hoppas på det bästa. Du kan ju bli gravid, det är ju inte ens alla som kan öht i den åldern så rätt som det är kan nåt ägg av bättre kvalitet dyka upp.


    Tack för ett positivt inlägg , behövde jag höra :) Tänker också att jag kan bli gravid och hoppas verkligen ett bra ägg dyker upp snart ! Allt man har kämpat för är värt det i slutändan när man till slut förhoppningsvis lyckas .
  • blomma79
    Jessi89 skrev 2021-06-23 13:20:33 följande:

    Är själv lite yngre men har svårt att bli gravid och har haft otur med missfall. Har pratat en del med min svärmor. Min man är en planerad sladdis och min svärmor var 44 år när hon fick honom. Innan dess hade hon haft ett missfall.

    Om du lyckats bli gravid 3 gånger på 10 månader tycker jag endå du borde se det som ett gott tecken. Förstår att det är skit med upprepade missfall och att ?konstant? vara nygravid med alla hormoner, förhoppningar och oro. Men ni har lyckats bli gravida. Nu väntar ni bara på lite tur och ett guldägg.

    Lycka till! :)


    Ja precis , har varit nygravid nu ett tag , har dock mått relativt bra varje gång , bara tröttheten som varit värst . Trodde verkligen det var vår tur nu sist och blev chockad när jag såg att fostret dött i vecka 6 även den här gången. Har 3 barn sedan innan med samma man så gräver inte ner mig i någon sorg , är otroligt tacksam för dem barnen jag har och kommer att fortsätta kämpa !! Hoppas du också lyckas snart !
  • NiMi12

    Jag är 42 år. Fick barn när jag var 40 år (mitt första) och började försöka igen när jag var 41 år. Har försökt i 1 år, 3 mf och nu gravid i vecka 11+1.

    Så det går, men det gick trögt den här gången. När jag försökte blir gravid med sonen tog det 4 månader och då fick jag 1 mf innan jag blev gravid med sonen.

    Så jag skulle säga att du har goda chanser att lyckas eftersom du blir gravid. Gäller bara att hitta guldägget :)

  • blomma79
    NiMi12 skrev 2021-06-29 08:30:32 följande:

    Jag är 42 år. Fick barn när jag var 40 år (mitt första) och började försöka igen när jag var 41 år. Har försökt i 1 år, 3 mf och nu gravid i vecka 11+1.

    Så det går, men det gick trögt den här gången. När jag försökte blir gravid med sonen tog det 4 månader och då fick jag 1 mf innan jag blev gravid med sonen.

    Så jag skulle säga att du har goda chanser att lyckas eftersom du blir gravid. Gäller bara att hitta guldägget :)


    Känns som vi har en liknande situation, blir så glad och positiv av att höra sånt här! Grattis till dig så underbart! Ja detta blir 4:e gången nu så hoppas hoppas jag får ett guldägg nästa gång ! Har barn sedan innan med samma man så man får hoppas att det är något positivt med :)
  • Anonym (Uli)

    Undrar också... är 45 och försökt i tre år utan att lyckas.

  • Anonym (suck)
    Anonym (Uli) skrev 2021-06-29 22:49:57 följande:

    Undrar också... är 45 och försökt i tre år utan att lyckas.


    Det tåget har gått för dig.
  • NiMi12
    Anonym (Uli) skrev 2021-06-29 22:49:57 följande:

    Undrar också... är 45 och försökt i tre år utan att lyckas.


    Har du tagit några prover? Typ TSH värde eller gjort en fertilitetsutredning?

    Har du barn sedan innan?
  • blomma79
    Anonym (Uli) skrev 2021-06-29 22:49:57 följande:

    Undrar också... är 45 och försökt i tre år utan att lyckas.


    Tråkigt att höra. , vet hur det känns att få kämpa så. Har du blivit gravid nån gång alls under dessa 3 åren? Annars skulle jag vända mig till en gynekolog / privat klinik för att se hur chanserna ser ut , tex Amh värde osv? Ge inte upp men skulle söka hjälp direkt då du är 45 nu ,
  • Anonym (Fundering)

    Hej, detta är tyvärr ett inlägg med negativ inriktning. Ber på förväg om ursäkt för det är inte till för att vara taskigt.

    Jag skriver detta för att jag själv brottas med tanken.

    Hur viktigt är detta sista barn? Är det en intensiv längtan efter att familjen ska bli komplett, något man hade lätt offrat mycket för att få? Eller är det mer en bonus eller efterrätt för familjen?

    Anledningen att jag tycker detta är viktigt att tänka till om (oavsett ålder på föräldrar) är att jag har en väninna som förlorat sitt tredje barn i plötslig spädbarnsdöd några veckor innan förlossning. Deras längtan efter denna bonus (de ansåg vid två barn att familjen var komplett men tyckte det vore härligt med en trea) förvandlades till ett rent helvete. Hela familjen rasade och hon kan fortfarande knappt gå ur sängen pga av sorgen.... en sorg de alla alltid kommer att leva med.

    När man blir äldre (som jag över 40) finns mer risker. Graviditeten blir mer riskabel och fler fel kan tillkomma. Är det värt risken att få ett ev skadat barn som kan begränsa familjen? Eller i värsta fall förlora ett barn och leva hela livet i en sorg?

    Jag märker att jag målar fan på väggen här. Och för de flesta går det ju bra! Men är ett till barn värt risken om man redan nu är ganska så nöjd med den skara man har? Som sagt jag brottas med denna fråga själv.

  • blomma79

    [quote=81219779][quote-nick]Anonym (Fundering) skrev 2021-06-30 16:36:06 följande:[/quote-nick]

    Hej, detta är tyvärr ett inlägg med negativ inriktning. Ber på förväg om ursäkt för det är inte till för att vara taskigt.

    Jag skriver detta för att jag själv brottas med tanken.

    Hur viktigt är detta sista barn? Är det en intensiv längtan efter att familjen ska bli komplett, något man hade lätt offrat mycket för att få? Eller är det mer en bonus eller efterrätt för familjen?

    Anledningen att jag tycker detta är viktigt att tänka till om (oavsett ålder på föräldrar) är att jag har en väninna som förlorat sitt tredje barn i plötslig spädbarnsdöd några veckor innan förlossning. Deras längtan efter denna bonus (de ansåg vid två barn att familjen var komplett men tyckte det vore härligt med en trea) förvandlades till ett rent helvete. Hela familjen rasade och hon kan fortfarande knappt gå ur sängen pga av sorgen.... en sorg de alla alltid kommer att leva med.

    När man blir äldre (som jag över 40) finns mer risker. Graviditeten blir mer riskabel och fler fel kan tillkomma. Är det värt risken att få ett ev skadat barn som kan begränsa familjen? Eller i värsta fall förlora ett barn och leva hela livet i en sorg?

    Jag märker att jag målar fan på väggen här. Och för de flesta går det ju bra! Men är ett till barn värt risken om man redan nu är ganska så nöjd med den skara man har? Som sagt jag brottas med denna fråga själv.

    Den risken tar man ju varje gång oavsett ålder , om det är du som tänker så kan du ju skapa en egen tråd om detta . Du behöver inte ifrågasätta mitt beslut om att försöka få en 4:a , jag tampas inte med dem frågorna du skriver om så tack och hej från mig .

Svar på tråden 41 år, hur många missfall innan lyckad graviditet?