• Isarisa

    Ethel eller Edda?

    Hej!

    Vi väntar barn och funderar över namnen Edda eller Ethel (uttalas Etel) om det blir en flicka.

    Vad tycker ni om namnen?

  • Svar på tråden Ethel eller Edda?
  • Jag är bara jag

    Jag har aldrig hört/sett namnet Edda innan, men tydligen heter drygt 700 kvinnor i Sverige så. För mig står det dock bara för Eddan- den isländska gamla sagan. Så nej, det går bort.
    Ethel- lite kluven där. Aldrig hört namnet på ett barn, bara gamla tanter. Men visst, det är okey. Mycket, mycket bättre än Edda.

  • trollhona
    Isarisa skrev 2021-06-23 20:46:53 följande:

    Hej!

    Vi väntar barn och funderar över namnen Edda eller Ethel (uttalas Etel) om det blir en flicka.

    Vad tycker ni om namnen?


    Ethel tycker jag är verkligt fint. Ovanligt men etablerat och inte konstigt.
    Edda är också vackert men finns risk att folk kommer blanda ihop det med det mycket vanliga ebba istället, så det blir trist att hela tiden rätta folk.
  • Maymom

    Edda- tänker såklart på snorres edda... finare med Hedda eller Edit.

    Ethel- tänker automatiskt att det uttalas på engelska. Tänker på Ethel barrymore.

  • Fröken W
    trollhona skrev 2021-06-23 23:15:27 följande:

    Ethel tycker jag är verkligt fint. Ovanligt men etablerat och inte konstigt.

    Edda är också vackert men finns risk att folk kommer blanda ihop det med det mycket vanliga ebba istället, så det blir trist att hela tiden rätta folk.


    Tänkte precis likadant, risk att Edda blandas ihop med Ebba eller Hedda. Skulle valt just Hedda istället. Ethel är ingen favorit men skulle valt det framför Edda. Annars gillar jag tantnamn.
  • Isarisa

    Åh så många bra svar! Lutar åt att det blir Ethel. Både jag och maken hörde det första gången på en liten bebis och tyckte att det var så himla fint. Då visste vi inte att det brukar stavas med ?th?. Verkar finnas en del som stavar med bara ?t? men det är inte lika väletablerat.

  • fluu

    Jag föredrar Edda. Visserligen är det likt det ack så vanliga Ebba, men Edda har ändå etablerats ganska bra de senaste åren och bör inte orsaka allt för mycket förvirring. Ethel tycker jag egentligen är charmigt, men jag har hört så många olika uttal på det att jag inte skulle välja det själv. Edda å andra sidan är piggt och trevligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Isarisa

    Mm tycker att Edda låter fint och lite coolt, och att det kommer att bli vanligare (tycker också att Edda Magnusson bär det snyggt). Men håller med om det som sagts att det kan bli förvirring krig inteheddaellerebba.

    Ja man får kanske lära ut uttal på Ethel men alltför krångligt tror jag inte att det är. Kul att du tycker att det finns charm på namnet!

Svar på tråden Ethel eller Edda?