• Anonym (Maja)

    Hur delar man pengar mellan sig?

    Vad är rimligt? Vi har gemensam ekonomi men båda får behålla en summa varje månad som man för göra vad man vill för. Jag tjänar ca 4000:- mer ut varje månad, men vi delar pengarna helt lika. Nu har jag tagit på mig fler arbetsuppgifter och kommer få extra betalat, mellan 2-6000:- per månad ett tag. Vi är oense hur vi ska göra med de här pengarna? Vad tycker ni? Min man får ofta pengar av sin mamma, de behåller han själv, han har argumentet men om du får pengar av din familj då? Men det får jag i princip aldrig. Jag vill spara han vill konsumera. Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.

  • Svar på tråden Hur delar man pengar mellan sig?
  • Anonym (A)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 10:33:04 följande:

    Vad är rimligt? Vi har gemensam ekonomi men båda får behålla en summa varje månad som man för göra vad man vill för. Jag tjänar ca 4000:- mer ut varje månad, men vi delar pengarna helt lika. Nu har jag tagit på mig fler arbetsuppgifter och kommer få extra betalat, mellan 2-6000:- per månad ett tag. Vi är oense hur vi ska göra med de här pengarna? Vad tycker ni? Min man får ofta pengar av sin mamma, de behåller han själv, han har argumentet men om du får pengar av din familj då? Men det får jag i princip aldrig. Jag vill spara han vill konsumera. Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.


    Har ni äktenskapsförord? Om inte, spelar ju ingen roll att du sparar dina pengar, det delas ändå vid en skilsmässa.

    Angående dina extrapengar, där kan jag tycka han är snål. speciellt om det är en begränsad period. Om hans extrapengar ska hållas utanför bör dina också göra det. 
  • Anonym (H)

    Jag skulle nog köra separat ekonomi och betala 50 - 50 % i ditt fall ( om han har bra egenskaper förutom att han är girig och du vill inte göra slut. )

    Jag har svårt för personer som försöker alltid vända saker så att de för fördelar.

    Min man och jag har helt gemensam ekonomi , förutom födelsedagspresenter , julklappar och liknande.

    ( Jag antar nu att din man får pengar av mamman regelbundet , och inte som födelsedagspresent att köpa nåt 1 gång om året. )

    Jag skulle absolut inte vara ihop med någon som anser att extrapengar han får är hans , extrapengar partnern får är gemensamt

    Beror inte på pengarna utan personens beteende.

  • Anonym (Myran)

    Vi har gemensam ekonomi, där vi varje månad behåller 5 tusen var av lönen som går in på våra sparkonton där vi sparar i aktier. Har dock inga "egna" pengar för nöje. Allt betalas från ett gemensamt konto. Jag köper/gör det jag vill från det kontot och sambon likadant. Dyrare inköp över 2 tusen berättar vi alltid innan köp, men han har aldrig nekat mig ett dyrare köp och jag har aldrig nekat honom heller. Jag har ett jobb där jag är ledig lite mera dagar per vecka pga långa arbetspass, vilket gör att det är väldigt enkelt för mig att ta extra pass med bra betalt. Dessa pengar går också in på gemensamma kontot. Jag resonerar som så att jag tar flera arbetspass påverkar hela familjen då jag blir borta mera och sambon får ta hand mer om hushållet, så går det in på gemensamma får alla ta del av pengarna (han har inte möjlighet till extra pass då hans jobb inte erbjuder sånt). Så för mig känns det mest rimligt att pengarna går in på gemensamma konton när jag får ut extra. Jag tjänar också mer än vad sambon gör redan innan jag tar något extra pass. Men har tar däremot hand om mer i hushållet mina jobbade då jag är borta hela dagen när jag jobbar.

  • OutOfSpace

    Vi har alltid delat helt jämt. Jag har tjänat mycket mer än min fru, men vi har alltid tagit pengarna som är över (efter alla utgifter (inkl matkonto) samt pott-pengar till semester o dyl) och delat på hälften. Så kort sagt: Fickpengar eller "Gör 100% vad du vill-pengar".
    Aldrig funderat i skiljsmässo-termer...

    Senaste tiden, då vi börjar få bättre ekonomi då barnen flyttar ut, så har faktiskt min fru fått lite mer pengar än jag, då hon helt enkelt gör av med mer. Vi skulle aldrig gjort så om jag hade känt behov av mer pengar än jag har dock.

  • Anonym (??)
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 10:33:04 följande:

    Vad är rimligt? Vi har gemensam ekonomi men båda får behålla en summa varje månad som man för göra vad man vill för. Jag tjänar ca 4000:- mer ut varje månad, men vi delar pengarna helt lika. Nu har jag tagit på mig fler arbetsuppgifter och kommer få extra betalat, mellan 2-6000:- per månad ett tag. Vi är oense hur vi ska göra med de här pengarna? Vad tycker ni? Min man får ofta pengar av sin mamma, de behåller han själv, han har argumentet men om du får pengar av din familj då? Men det får jag i princip aldrig. Jag vill spara han vill konsumera. Jag vill vara rättvis, men samtidigt vill jag värna om mina pengar, om vårt förhållande tar slut vill jag ha en sparad pott.


    En vuxen man som får pengar av sin mamma?
  • Anonym (Maja)
    Anonym (??) skrev 2021-06-24 10:50:44 följande:
    En vuxen man som får pengar av sin mamma?
    Ja det är ett problem heeeelt för sig själv som jag inte orkar ta i denna tråd.... 
  • Anonym (Maja)
    OutOfSpace skrev 2021-06-24 10:49:41 följande:

    Vi har alltid delat helt jämt. Jag har tjänat mycket mer än min fru, men vi har alltid tagit pengarna som är över (efter alla utgifter (inkl matkonto) samt pott-pengar till semester o dyl) och delat på hälften. Så kort sagt: Fickpengar eller "Gör 100% vad du vill-pengar".
    Aldrig funderat i skiljsmässo-termer...

    Senaste tiden, då vi börjar få bättre ekonomi då barnen flyttar ut, så har faktiskt min fru fått lite mer pengar än jag, då hon helt enkelt gör av med mer. Vi skulle aldrig gjort så om jag hade känt behov av mer pengar än jag har dock.


    Så har jag alltid resonerat tidigare, då vi alltid delat lika på alla pengar in, oavsett om man varit föräldraledig eller jobbat extra eller vem som tjänat mest. Min man har dock gått bakom ryggen på mig ekonomiskt under flera år, vilket gör att jag nu tänker helt annorlunda med pengar. Det är för det första inte självklart för mig att vi kommer dela på resten av livet, och för det andra känner jag en större press att spara pengar om något händer. Jag känner också mindre för att ha en generös hållning mot honom. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (A) skrev 2021-06-24 10:39:45 följande:
    Har ni äktenskapsförord? Om inte, spelar ju ingen roll att du sparar dina pengar, det delas ändå vid en skilsmässa.

    Angående dina extrapengar, där kan jag tycka han är snål. speciellt om det är en begränsad period. Om hans extrapengar ska hållas utanför bör dina också göra det. 
    Jag kommer skaffa äktenskapsförord på grund av en händelse där han gått bakom ryggen på mig och lånat pengar. Hade det inte hänt hade jag inte ens tänkt i de här termerna utan då hade det varit självklart för mig att dela allt 50-50.
  • Anonym (Enkelt)

    Gemensam ekonomi betyder inte nödvändigtvis att ni delar lika på inkomsterna, däremot antingen dela lika på utgifter eller procentuellt efter inkomst. Hans gåvor är hans, din extra inkomst är din.

  • OutOfSpace
    Anonym (Maja) skrev 2021-06-24 10:57:04 följande:
    Så har jag alltid resonerat tidigare, då vi alltid delat lika på alla pengar in, oavsett om man varit föräldraledig eller jobbat extra eller vem som tjänat mest. Min man har dock gått bakom ryggen på mig ekonomiskt under flera år, vilket gör att jag nu tänker helt annorlunda med pengar. Det är för det första inte självklart för mig att vi kommer dela på resten av livet, och för det andra känner jag en större press att spara pengar om något händer. Jag känner också mindre för att ha en generös hållning mot honom. 
    Fullt förståligt! Skulle tänkt likadant.
Svar på tråden Hur delar man pengar mellan sig?