• Anonym (Hmm)

    Fastnat i tullen...

    En vän har skickat insomningstabletter via post från utlandet. Nu fick vi brev att det klassas som narkotika och har fastnat hos tullen så de vill att vi ringer dit. Vad kan hända? Kan personen skicka på nytt eller rödflaggas adressen?

  • Svar på tråden Fastnat i tullen...
  • Anonym (S)

    Börja med att ringa tullen iaf. Jag skulle iaf inte försöka skicka det igen.

  • Anonym (rs)

    Inget kan hända sålänge du inte erkänner nått. Du har inget ansvar över vad folk skickar till dej.

    Inga adresser flaggas för lite sömnpiller men din trovärdighet vid nekande sjunker ju betydligt andra gången, om det nu mot förmodan skulle stoppas igen.

  • Anonym (rs)

    Ignorera brevet och spela helt ovetandes om dom nu skulle höra av sej igen.

  • klyban

    Ignorera bara, och lär av läxan.
    Ringer du kan du räkna med att de lyfter blicken, och det är inte bra.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Friger

    Jag gillar människor som står för vad dom gjort. Men med det sagt....

    Svenska rättsväsendet är uppbyggt på att ärlighet straffar sig och lögner belönas.

    Släng brevet och låtsas som att det regnar om dom ringer. Du vet inget om något alls.

  • Glinda från Oz

    Hon bryr sig alltså inte ett skvatt om att det är olagligt och farligt, ingen vet vad som är i de tabletterna, hon längtar efter att begå brottet igen så snart hon vara kan?


    Det är olagligt och går extremt lätt att bevisa, jag utgår från att hon inte skickade kontanter. Straffet lär bli dagsböter (förutsätter att det inte rör sig om extrema mängder) om hon döms alls. Sannolikheten är stor att det blir anmält men att polisen bara släpper det. 


    Jag tycker du ska råda henne att söka hjälp för sitt missbruk. För det är det de handlar om, om hon känner ett så stort sug att hon är desperat efter tabletterna som hon hellre döms än att ge upp dem. 

  • Anonym (Sksl)

    Jag har beställt massor av narkotika från utlandet när jag missbrukade.

    Det hände då och då att det stoppades och ett brev kom hem i lådan. Jag ringde aldrig till tullen, och det hände aldrig något.

    Får de inget svar (vilket de i princip aldrig får) så kasseras innehållet.

    Hade det handlat om stora mängder där de misstänker brott så hade nog polisen kopplats in redan.

    Glöm det och lär av misstaget

  • Anonym (Sksl)

    Varför ska hon skicka sömntabletter förresten? Kan du inte gå till läkaren? Missbrukar du dom?

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Sksl) skrev 2021-06-24 13:33:08 följande:

    Varför ska hon skicka sömntabletter förresten? Kan du inte gå till läkaren? Missbrukar du dom?


    Tabletterna är inte till mig och det rör sig inte om något missbruk eller stor mängd.

    Tackar för svaren, nu glömmer jag detta.
  • Anonym (X)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-24 11:01:47 följande:

    En vän har skickat insomningstabletter via post från utlandet. Nu fick vi brev att det klassas som narkotika och har fastnat hos tullen så de vill att vi ringer dit. Vad kan hända? Kan personen skicka på nytt eller rödflaggas adressen?


    Om du erkänner att det är till dig kan du dömas på narkotikasmuggling. Så du ska nog inte försöka igen...
  • klyban
    Anonym (X) skrev 2021-06-24 18:22:03 följande:
    Om du erkänner att det är till dig kan du dömas på narkotikasmuggling. Så du ska nog inte försöka igen...

    Dom har ju redan registrerat en misstanke på adress och namn, så upprepade försök kommer få dom att lyfta blicken helt klart.


    Undra varför en del utsätter sig för såna här risker och inte ens till sig själv?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Glinda från Oz
    neverpreggo skrev 2021-06-24 18:50:00 följande:

    Melatonin?


    Det är inte narkotikaklassat och lagligt att köpa inom EU. Behöver man små mängder (som ts hävdar att det gäller) är det bara att knalla ner till Apoteket, det är receptfritt (gäller bara 10 tabletter med styrkan 3mg/tablett) 
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-24 14:12:00 följande:
    Tabletterna är inte till mig och det rör sig inte om något missbruk eller stor mängd.

    Tackar för svaren, nu glömmer jag detta.
    Varför inte bara gå till läkaren i så fall? 
  • neverpreggo
    Glinda från Oz skrev 2021-06-25 14:34:05 följande:
    Det är inte narkotikaklassat och lagligt att köpa inom EU. Behöver man små mängder (som ts hävdar att det gäller) är det bara att knalla ner till Apoteket, det är receptfritt (gäller bara 10 tabletter med styrkan 3mg/tablett) 

    Det var inte frågan. Jag är väl medveten reglerna kring melatonin.


    men kommer det utifrån kan man få annat av misstag antar jag

  • Glinda från Oz
    neverpreggo skrev 2021-06-25 19:20:49 följande:

    Det var inte frågan. Jag är väl medveten reglerna kring melatonin.

    men kommer det utifrån kan man få annat av misstag antar jag


    Det är narkotikaklassade mediciner som har beställts och kommit så jag förstår inte varifrån du fick Melatonin.
  • neverpreggo
    Glinda från Oz skrev 2021-06-25 23:38:56 följande:
    Det är narkotikaklassade mediciner som har beställts och kommit så jag förstår inte varifrån du fick Melatonin.
    För att jag gav en försiktig undran om det blivit ett jädrans misstag, att de fått fel/beställt från konstig sida? Jisses.
  • Karlington
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-24 11:01:47 följande:

    En vän har skickat insomningstabletter via post från utlandet. Nu fick vi brev att det klassas som narkotika och har fastnat hos tullen så de vill att vi ringer dit. Vad kan hända? Kan personen skicka på nytt eller rödflaggas adressen?


    Du bör inte erkänna något för tullen, för då kan hela helsicke braka loss med åtal och andra otrevligheter.

    Om du behöver medicinsk hjälp att somna så uppsök en läkare. Då kan du få läkemedel som är billigare, av garanterad kvalitet, och helt lagligt.
  • Glinda från Oz
    neverpreggo skrev 2021-06-25 23:43:51 följande:

    För att jag gav en försiktig undran om det blivit ett jädrans misstag, att de fått fel/beställt från konstig sida? Jisses.


    Konstigt att du inte sa det i så fall. Det borde ha stått i trådstarten i så fall och det finns massor av sömnmedicin som inte är narkotikaklassade så varför välja ut en på måfå?
  • Anonym (...)

    Kommer troligtvis inte hända nånting, förutom att du inte får dina tabletter. Engångs företeelser straffas sällan hårt. Din kompis får skicka paket till dig igen, men det är väl klart att de håller extra koll om dom känner igen adressen osv. Bättre att beställa inrikes, man slipper tull och sånt då ( aldrig beställt olagliga varor eller nått sånt, men av de jag känner som gjort det så är det mycket smidigare och lättare)

Svar på tråden Fastnat i tullen...