• Katinka89

    När åt era barn själva?

    Ni med småbarn, när kunde er barn äta själva? Då menar jag när kunde ni placera en tallrik med mat framför era barn och de åt maten utan att ni behövde hjälpa till med sked? Och att maten faktiskt också hamnar i magen och inte bara kladdas runt med. Hör en del som säger att deras barn kunde det vid 7-8 månaders ålder men vid den åldern har ju inte pincettgreppet utvecklats än så jag får inte ihop det?

    Min 8-månaders dotter brukar jag hjälpa med sked då hon inte klarar av att ta tag i maten än med handen och föra den till munnen, däremot kan man ge henne en klyfta apelsin tex då den är tillräckligt stor att ta tag i och suga på.

    När kunde era barn äta självständigt? Med händer/sked?

  • Svar på tråden När åt era barn själva?
  • BuoBä

    Jag kommer inte ihåg när det var. Mer än 1 år med sked, men bitar av smörgås och gurka och sånt som kan ätas med handen kom tidigare såklart.

    Däremot kommer jag ihåg att man fick en bok med recept av BVC, och där var det bilder av ett till synes ganska litet barn som åt fint med sked. Jag blev jättestressad och frågade BVC vid 10-månaderskollen om barnet borde kunna det redan. Men nej, det var helt normalt att det kom senare.

    Om de inte redan har lärt sig när de börjar förskolan så kommer det då. Givetvis får de minsta hjälp, men de lär sig snabbt av att se på de andra.

  • LaFontaine

    Storasyster ville inte bli kladdig om händerna och åt helst inte själv förrän hon behärskade sked ordentligt. Hon åt själv nån gång innan hon blev 18 månader.

    Lillebror har inte haft några problem med kladd. Han fick en tallrik mat framför sig vid åtta-nio månader och åt då själv. I princip bara med händerna i början. Från cirka ett år har han vägrat bli matad om han inte samtidigt fått äta själv. Han var väldigt tidig med både pincettgrepp och att ta sig framåt. Han drevs väl av sitt då största intresse - att tugga i sig diverse smulor från golvet.

  • syntharen

    Mina två yngsta barn åt själv sedan 6 månaders och någulunda kladdfritt kanske från 1 års ålder. Äldsta matade vi och han åt nog själv från 1,5 års ålder.

  • Anonym (G)

    Vi har aldrig matat vårat barn. Hon åt själv från 6 månader (googla på blw). Blev naturligtvis en hel del kladd men det blir det nog oavsett när man börjar

    Man kan ladda skedar som barnets själv sedan stoppar i munnen.

    Annars bitar i stavform som är lätt att ta i näven.

    Vår dotter hade pincettgrepp vid 7,5 månad. Så då var heller inte små bitar ett problem ur den aspekten.

  • Anonym (M)

    Samma som G ovan. Från sex månader ca har hon ätit själv. I början bitar som var som ett finger och från ca 8 månader hade hon pincettgreppet på plats så då även mindre bitar. Är nu nästan 14 månader och vi övar med sked och gaffel men det går så där än så länge. Hon kladdar inte mycket och har inte gjort på flera månader, det mesta hamnar i munnen.

  • Anonym (Trudelutt)
    Anonym (M) skrev 2021-06-24 20:22:20 följande:

    Samma som G ovan. Från sex månader ca har hon ätit själv. I början bitar som var som ett finger och från ca 8 månader hade hon pincettgreppet på plats så då även mindre bitar. Är nu nästan 14 månader och vi övar med sked och gaffel men det går så där än så länge. Hon kladdar inte mycket och har inte gjort på flera månader, det mesta hamnar i munnen.


    Ok, men vid 6-månader, gav ni enbart sådant hen kunde greppa, dvs inte gröt och liknande? Eller kunde hen äta det redan vid 6 mån?
  • Trädgårdsslangen

    Min har ätit själv sen 6 mån. Äter lite grann själv med sked och gaffel nu vid 1 år.

    Har alltid avskytt puréer, gröt och välling så här har det alltid blivit "fast" mat.

    Har kört enligt blw.nu/

  • Anonym (G)
    Anonym (Trudelutt) skrev 2021-06-25 10:22:57 följande:

    Ok, men vid 6-månader, gav ni enbart sådant hen kunde greppa, dvs inte gröt och liknande? Eller kunde hen äta det redan vid 6 mån?


    Man kan göra grötpinnar.

    Vi gav dock vanlig gröt. Laddade en sked som dottern sedan tog själv och förde till munnen. Går även utmärkt att äta gröt med händerna.

    Men vi satsade mer på MAT än gröt. Så hon åt absolut inte gröt varje dag
  • Anonym (M)
    Anonym (Trudelutt) skrev 2021-06-25 10:22:57 följande:

    Ok, men vid 6-månader, gav ni enbart sådant hen kunde greppa, dvs inte gröt och liknande? Eller kunde hen äta det redan vid 6 mån?


    Om vi laddade skeden kunde hon ta skeden till munnen och äta själv ja :) men hon kunde inte ladda skeden själv. men hon var inte så mycket för gröt så vi har inte ätit det särskilt mycket. Turkisk Yoghurt med lite jordnötssmör i däremot, smaskade hon i sig som om det inte fanns nån morgondag.

    Har vi ätit soppa har hon fått soppan i mugg att dricka och de eventuella bitarna i soppan vid sidan om. Hon har även fått mycket grejer i smaknapp.

    Det finns massa på tex insta som visar vad man kan ge till så små. Infant nutritionist och healthy mom healthy kids gillar jag tex.
  • Maymom

    Blodpudding, majs, ärtor, brödbitar och liknande åt min son runt 7-8 månader med händerna.

    Vid 10 månader åt han hela mackor.

    Vid 12-13 månader börjar han nu få till det med sked och gaffel, imponerade idag genom att äta med vuxengaffel. :)

Svar på tråden När åt era barn själva?