• IceKitten

    Städa spisen

    Jag har en spis som är helt OMÖJLIG att rengöra (klassisk vit mer fyra svarta plattor alltså).

    Runt två av dessa plattorna är det helt brunt och inbränt och har varit så sedan innan jag flyttade in. Hur rengör jag detta utan att förstöra mer av "lacken" då jag kan se alla gamla repor och gissar på att de är en stor del av problemet...

  • Svar på tråden Städa spisen
  • BuoBä

    Den typen plattor blir fula med tiden, och det går inte att skrubba bort. Det finns något som heter spissvärta, som gör dem svarta och fina igen. Kolla bara noga så du köper en sort som passar för elspisar.

  • BuoBä

    Eller förlåt, såg nu att det var _runt_ plattorna det var fult.

    Är det på det vita så har nog någon tidigare skrubbat med fel sorts svamp/medel, och förstört emaljen. Tror inte det finns så mycket att göra mot det.

  • Magnat

    När det är så inbränt och svårt att få bort brukar jag väldigt försiktigt skrapa med en platt liten skruvmejsel efter att ha dränkt in kanterna i ättikssprit och väntat en stund. Brukar fungera för mig.

  • Minimalen

    Personligen brukar jag använda såna där rengöringssprayer som finns i mataffärerna. Spraya på och vänta 5 - 10 minuter och sen gnugga med en skursvamp. Proceduren kan behöva göras om flera gånger.

  • Anonym (Bikarbonat)

    Handskar på och häll på några matskedar bikarbonat och några droppar vatten. Ta en ren svamp och dutta ut pastan på fläckarna som blir när vattnet blandas med bikarbonatet. Låt stå några minuter och torka bort. Detta är ingen mirakelkur men har tagit bort de mest ingrodda fläckarna för mig tidigare. Upprepning kan behövas.

    Tvätta sen med valfritt medel (typ lite diskmedel eller citron).

  • Anonym (Nja)

    Det finns ju också emalj-lack som kan hjälpa. Om det lossnat mycket och om man själv äger spisen, eller om det är ok för värden. Blir inte fantastiskt, men kan vara bra att känna till.

    Städa ordentligt först. Oavsett.

Svar på tråden Städa spisen