• Anonym (Den unga tanten med käpp)
    Fri 25 Jun 2021 00:27
    376 visningar
    5 svar
    +2
    5
    376

    Om du inte ens var 40 och behövde använda käpp, hur hade du designat den?

    För att göra en lång historia kort: jag är 37 år och har börjat förlika mig med mitt öde. Jag klarar inte av att gå upp för en backe på grund av en kronisk lungsjukdom som oftast inte märks, om jag inte behöver gå upp- eller nedför då jag blir mycker röd i ansiktet och andas konstigt. När vi är i skogen så har jag alltid bett mina barn att hitta en "vandringsstav" åt mig, eftersom syrebristen kan göra att jag faller.

    Nu räcker inte vandringsstav längre. Folk stirrar ju i alla fall, har jag märkt, och min man säger att det syns alltmer på mig när jag anstränger mig. Det går mycket lättare om jag har någonting att stötta mig på, men ändå är steget långt att gå från vandringsstav i skogen till en jäkla grå aluminiumstav med grått plasthantag, i stan, som sjukvården erbjuder. Jag har kollat runt på nätet, men ja, de flesta träkäppar, ser ju ut som, ja, träkäppar som tanter har.


    Om ändå folk ska glo på en, så bör man kunna göra det lite roligare och jag gillar att pyssla, men har svårt med idéer här, eftersom det här egentligen inte är någonting jag vill fixa till, men hellre en crazy käpp än den som vården erbjuder mig.


    Ge mig era galnaste tips: ledbelysning? Hårdrocksmotiv? (Jag gillar iofs inte hårdrock) Neonfärger? Vad kan man göra för att få en käpp lite roligare när ändå folk glor som de gör?

  • Svar på tråden Om du inte ens var 40 och behövde använda käpp, hur hade du designat den?
  • Fri 25 Jun 2021 00:49
    #1
    +1
    Anonym (Den unga tanten med käpp) skrev 2021-06-25 00:27:26 följande:

    För att göra en lång historia kort: jag är 37 år och har börjat förlika mig med mitt öde. Jag klarar inte av att gå upp för en backe på grund av en kronisk lungsjukdom som oftast inte märks, om jag inte behöver gå upp- eller nedför då jag blir mycker röd i ansiktet och andas konstigt. När vi är i skogen så har jag alltid bett mina barn att hitta en "vandringsstav" åt mig, eftersom syrebristen kan göra att jag faller.

    Nu räcker inte vandringsstav längre. Folk stirrar ju i alla fall, har jag märkt, och min man säger att det syns alltmer på mig när jag anstränger mig. Det går mycket lättare om jag har någonting att stötta mig på, men ändå är steget långt att gå från vandringsstav i skogen till en jäkla grå aluminiumstav med grått plasthantag, i stan, som sjukvården erbjuder. Jag har kollat runt på nätet, men ja, de flesta träkäppar, ser ju ut som, ja, träkäppar som tanter har.


    Om ändå folk ska glo på en, så bör man kunna göra det lite roligare och jag gillar att pyssla, men har svårt med idéer här, eftersom det här egentligen inte är någonting jag vill fixa till, men hellre en crazy käpp än den som vården erbjuder mig.


    Ge mig era galnaste tips: ledbelysning? Hårdrocksmotiv? (Jag gillar iofs inte hårdrock) Neonfärger? Vad kan man göra för att få en käpp lite roligare när ändå folk glor som de gör?


    Köp någonting som ser ut som ett rikemanstillbehör, typ en elfenbenskäpp med snidat huvud. Finns billiga kopior, så det behöver inte bli någon dyr affär. :)

    Gå du runt med något sånt kommer folk tro att du är någon excentrisk typ bara. De kanske blir lite roade, men det är ju isf din käpp de är roade av, inte det faktum att du har en käpp. Kanske inte världens roligaste i och för sig, men bra mycket roligare än att de glor på dig. :)
  • Fri 25 Jun 2021 01:13
    #2

    Fungerar inte gåstavar? Det ser kanske konstigt ut att gå i affären med? Men om du tar den käpp sjukvården erbjuder. Spraymålar den i någon läcker färg. Sen målar dit något motiv. En ranka kanske? Det finns även snygga käppar att köpa själv. Hoppas du hittar en käpp eller skapar en som känns som du. Du ska kanske skulle köpa fler att byta med? Göra en rolig grej av det. 


     

  • Anonym (Rödbl­ommig)
    Fri 25 Jun 2021 12:03
    #3

    Om jag hade en käpp skulle den vara mörkröd med blomrankor (kanske i guld eller i en annan röd nyans) som slingrade sig upp längsmed den. Och så skulle jag komplettera den med en partykäpp med mycket glitter. Du kanske ska försöka hitta någon som utför motivlackeringsjobb som kan fixa något riktigt snyggt?

  • Anonym (Laura­)
    Fri 25 Jun 2021 12:40
    #4

    Kika på hashtaggen babewithamobilityaid på typ instagram! Inte bara kan du få tips och inspo på käppar men du kommer också se att du inte är ensam eller tantig.

  • Anonym (Snart­?)
    Fri 25 Jun 2021 12:54
    #5

    Jag är en sån som mest troligt kommer behöva käpp i framtiden pga värk.  Jag använde svärfars gamla en gång på stan och japp, folk glodde. En vänlig man frågade faktiskt hur jag mådde också och då kändes det ju lite bättre. För egen del hade en antik käpp lockat mest. Det är liksom "jag". Men pimpa upp en sån där grå går ju med tejp eller färg eller dekaler. En rosa boa runt kanske? Prova dig fram, kolla på alternativ.

Svar på tråden Om du inte ens var 40 och behövde använda käpp, hur hade du designat den?