• Anonym (Tjej)

Tänd på min terapeut

Jag har en man sedan många år tillbaka som jag älskar och aldrig skulle välja bort för någon annan, men jag är så galet tänd på min terapeut (så pass att jag fantiserar om oss) och vet inte vad jag ska göra åt det.

Givetvis kommer inget hända mellan oss men kan jag fortsätta eller måste jag byta terapeut? Kan attraktionen påverka terapin? Går det ens att bli hjälpt av någon man attraheras av?

• Svar på tråden Tänd på min terapeut
  • Anonym (Terapeut)
    Anonym (Nej) skrev 2021-06-25 21:14:19 följande:

Naturligtvis är terapeuter också bara människor, men man måste samtidigt påpeka att det måste vara extremt sällsynt.

Inte extremt sällsynt, men det omvända är givetvis väldigt vanligt. Hade det varit så extremt ovanligt hade det förstås inte varit ett tema i utbildning eller handledning att patienter kan ge upphov till känslor hos en själv som behöver hanteras skickligt. Det kan ju vara allt ifrån antipati till att bli betagen. Att agera på det är givetvis ännu ovanligare, även om man hör om sådana klåpare också.
  • Anonym (Terapeut)

[quote=81210388][quote-nick]Anonym (Nej) skrev 2021-06-25 15:59:29 De bryr sig inte om det händer, de är inte känslomässigt engagerade i sina patienter. De är där för att hjälpa, det är ett jobb för dem. [/quote]

Fast det här stämmer inte. Givetvis behöver man ha ett känslomässigt engagemang i sina patienters vård. Det betyder dock inte att det ska översvämma en eller att man inte kan distansera sig. De som har problem med det senare bränner snabbt ut sig (sekundär traumatisering), men att både känna och visa empati är helt grundläggande i ett sådant jobb. Annars blir man snabbt genomskådad. Känslomässigt engagemang är nödvändigt, men professionell och härbärgera det man får ta del av och kunna distansera sig, utan alla de bitarna (och fler) kan man inte hjälpa. Det är inte som att packa frysta kycklinglår.

• hejsvejs1978

Kör på om du tycker att det funkar. Fortsätt att fantisera, det får man! Jag var också tänd på en terapeut en gång men jag tyckte att det funkade ändå.

• Karlington
    Fjäril kär skrev 2021-06-25 15:42:50 följande:

Det där är oerhört vanligt när man går i terapi och liksom ingår i själva tillfrisknandet att man på olika sätt får känslor för sin kurator/psykolog/terapeut. Det är ju inte så konstigt eftersom man delar med sig av sitt innersta, sina hemligheter, sina drömmar och förhoppningar.

Att säga att det ingår i själva tillfrisknandet är nog att gå lite väl långt. Det är helt möjligt att genomgå framgångsrik terapi utan att man utvecklar känslor för sin terapeut. Instämmer i övrigt med vad du skrev. :)
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-06-25 15:48:21 följande:
    OK. Men vad ska jag göra då? Fortsätta? Går det? Får terapeuten också sådana känslor?
    Vad spelar det för roll om terapeuten känner likadant eller ej om du som du skriver har en man som du aldrig skulle välja bort?

Sluta mata dina känslor med såna funderingar som rymmer en lite liten förhoppning om att terapeuten känner likadant för då kan ju kanske hända nåt ändå.... är det fel så är det fel oavsett vad terapeuten känner.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-06-25 15:54:06 följande:
    OK men om det är så vanligt då fungerar det inte med en manlig terapeut överhuvudtaget? Eller vad kan jag göra? Tycker terapin fungerar jättebra så vill inte byta terapeut...
    Är det huvudet eller hjärtat som talar nu?

Handen på hjärtat, vill du inte byta för att terapin funkar bra eller för att du gärna skulle vilja fortsätta gotta dig i dina känslor och hyser något litet hopp nånstans om att vem vet, det skulle kanske kunna bli nåt ändå...om inte annat är ju spänningen och tanken på vad som skulle kunna hända väldigt trevligt?
  • Anonym (jury)

I och med att TS alls ställer frågan, och dessutom har placerat den i kategorin otrohet, så verkar det som att hon själv är medveten om att attraktionen motverkar ändamålet med terapin. Att ha en själasörjare av motsatt kön som man är tänd på är nog inte en bra ide om man vill ha hjälp till att lösa sina personliga problem. Det kommer nog inte sluta med någon allvarlig katastrof, men terapin blir kanske lite meningslös när TS fokuserar på fel saker.

• Anonym (jaha)
    Anonym (jury) skrev 2021-06-28 18:58:30 följande:

I och med att TS alls ställer frågan, och dessutom har placerat den i kategorin otrohet, så verkar det som att hon själv är medveten om att attraktionen motverkar ändamålet med terapin. Att ha en själasörjare av motsatt kön som man är tänd på är nog inte en bra ide om man vill ha hjälp till att lösa sina personliga problem. Det kommer nog inte sluta med någon allvarlig katastrof, men terapin blir kanske lite meningslös när TS fokuserar på fel saker.

Om det slutar i katastrof eller ej beror ju helt och hållet på hur långt TS är villig att dra det. Vad terapeuten känner och tänker vet vi inget om och kan inte uttala oss om, men det märks ju väldigt tydligt att TS "jag tänker minsann inte göra något av det" är en sanning med modifikation. För hade hon varit säker på det så hade det inte varit nåt snack om hon ska byta terapeut eller ej... men hon vill ju gärna hänga kvar där ändå för man vet ju aldrig vad som kan hända och känslan är ju bara så skön... 

Det är ju en klassiker...hur många som till slut varit otrogna har inte sagt exakt samma sak? Nä jag tänker minsann inte göra något...". Jag tror inte det är fel att vara medveten om att risken faktiskt är ganska stor att man gör jävligt duma saker när man är påverkad av starka känslor som sätter både förnuft och konsekvenstänkt mer eller mindre ur spel.

Att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är förälskad är lika pålitligt som att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är drängfull.Flört
  • Anonym (G)
    Anonym (jaha) skrev 2021-06-29 12:46:03 följande:
    Om det slutar i katastrof eller ej beror ju helt och hållet på hur långt TS är villig att dra det. Vad terapeuten känner och tänker vet vi inget om och kan inte uttala oss om, men det märks ju väldigt tydligt att TS "jag tänker minsann inte göra något av det" är en sanning med modifikation. För hade hon varit säker på det så hade det inte varit nåt snack om hon ska byta terapeut eller ej... men hon vill ju gärna hänga kvar där ändå för man vet ju aldrig vad som kan hända och känslan är ju bara så skön... 

Det är ju en klassiker...hur många som till slut varit otrogna har inte sagt exakt samma sak? Nä jag tänker minsann inte göra något...". Jag tror inte det är fel att vara medveten om att risken faktiskt är ganska stor att man gör jävligt duma saker när man är påverkad av starka känslor som sätter både förnuft och konsekvenstänkt mer eller mindre ur spel.

Att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är förälskad är lika pålitligt som att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är drängfull.Flört
    Hon kan dock inte göra något.. Då en terapeut kan bli av med sitt jobb och t.o.m.  begå brott om denne gör något olämpligt..
  • Anonym (Gabriel)
    Anonym (Tjej) skrev 2021-06-25 15:48:21 följande:
    OK. Men vad ska jag göra då? Fortsätta? Går det? Får terapeuten också sådana känslor?
    Oh ja, kolla serien In Treatment.
Svar på tråden Tänd på min terapeut