Anonym (jury) skrev 2021-06-28 18:58:30 följande:
I och med att TS alls ställer frågan, och dessutom har placerat den i kategorin otrohet, så verkar det som att hon själv är medveten om att attraktionen motverkar ändamålet med terapin. Att ha en själasörjare av motsatt kön som man är tänd på är nog inte en bra ide om man vill ha hjälp till att lösa sina personliga problem. Det kommer nog inte sluta med någon allvarlig katastrof, men terapin blir kanske lite meningslös när TS fokuserar på fel saker.
Om det slutar i katastrof eller ej beror ju helt och hållet på hur långt TS är villig att dra det. Vad terapeuten känner och tänker vet vi inget om och kan inte uttala oss om, men det märks ju väldigt tydligt att TS "jag tänker minsann inte göra något av det" är en sanning med modifikation. För hade hon varit säker på det så hade det inte varit nåt snack om hon ska byta terapeut eller ej... men hon vill ju gärna hänga kvar där ändå för man vet ju aldrig vad som kan hända och känslan är ju bara så skön...
Det är ju en klassiker...hur många som till slut varit otrogna har inte sagt exakt samma sak? Nä jag tänker minsann inte göra något...". Jag tror inte det är fel att vara medveten om att risken faktiskt är ganska stor att man gör jävligt duma saker när man är påverkad av starka känslor som sätter både förnuft och konsekvenstänkt mer eller mindre ur spel.
Att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är förälskad är lika pålitligt som att säga "jag tänker inte göra något dumt" när man är drängfull.