• Anonym (Undrar)

Järndepåer

Ni som har haft dåliga järndepåer, har ni haft några symtom av det?

• Svar på tråden Järndepåer
  • Anonym (Sassa)

Jag hade hb 42 och järndepå nere på 1. Inser i efterhand att jag hade flera symtom men såg det inte då. Jag hade huvudvärk som kom allt oftare, på slutet varje eftermiddag. Jag tappade drivor av hår och håret var risigt och gick av lätt. Jag var grå i huden med mörka ringar under ögonen. Naglarna var sköra och gick av långt upp på fingertopparna. Jag var också extremt anfådd och orkade nästan inte med någon ?ansträngning ?, alltså inte ens gå upp för vår trappa till övervåningen. Då var jag tvungen att sätta mig och vila? Kan inte fatta att jag inte reagerade på detta då, men alla symtom blev så normaliserade eftersom de smög sig på och kom efterhand. Hade de kommit allt på en gång hade jag så klart reagerat.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Iron) skrev 2021-06-25 20:43:13 följande:

Man känner inte av låga järndepåer. Det är om man har låga blodvärden/hb i blodet man kan få olika symptom.

Ja vissa hävdar gärna det medan andra hävdar det motsatta. Nätet kryllar av människor som vittnar om hur de avhjälpts symtom som trötthet,yrsel mm efter injektioner med järn.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sassa) skrev 2021-06-26 23:32:10 följande:

Jag hade hb 42 och järndepå nere på 1. Inser i efterhand att jag hade flera symtom men såg det inte då. Jag hade huvudvärk som kom allt oftare, på slutet varje eftermiddag. Jag tappade drivor av hår och håret var risigt och gick av lätt. Jag var grå i huden med mörka ringar under ögonen. Naglarna var sköra och gick av långt upp på fingertopparna. Jag var också extremt anfådd och orkade nästan inte med någon ?ansträngning ?, alltså inte ens gå upp för vår trappa till övervåningen. Då var jag tvungen att sätta mig och vila? Kan inte fatta att jag inte reagerade på detta då, men alla symtom blev så normaliserade eftersom de smög sig på och kom efterhand. Hade de kommit allt på en gång hade jag så klart reagerat.

Det låter extremt lågt! Kom man fram till den bakomliggande orsaken? Fick du dropp?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (123) skrev 2021-06-26 05:16:03 följande:

Depåer 4 och hb strax över 90 trodde jag var deprimerad efter mf jag hade fått gick långe hos psykologen pga det. När jag tillslut ringde läkaren för att få bli sjukskriven så tog han ju då prover pch jag fick järn intravenöst. Några veckor senare var jag en ny människa och kunde avsluta både sjukskrivning och psykilogkontakt

Ja det där är inte ovanligt. Man drar hellre till med en psykiatrisk diagnos istället för att kolla upp basala saker som järn och blodvärden. Bra att du blev bra!
  • Anonym (Iron)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-06-27 16:53:29 följande:

Ja vissa hävdar gärna det medan andra hävdar det motsatta. Nätet kryllar av människor som vittnar om hur de avhjälpts symtom som trötthet,yrsel mm efter injektioner med järn.

Jag menar bara att man kan ha låga depåer men helt normalt värde i blodet (men det kommer så klart sjunka om inte depåerna fylls på). Man får så klart symptom på anemin av trötthet, yrsel, hjärtklappning, kalla fötter och händer etc. men inte av enbart låga depåer (men det beror så klart på vilka källor du väljer att läsa). De som avhjälps har troligtvis inte haft enbart låga järndepåer.
  • Anonym (123)
    Anonym (Undrar) skrev 2021-06-27 16:56:21 följande:

Ja det där är inte ovanligt. Man drar hellre till med en psykiatrisk diagnos istället för att kolla upp basala saker som järn och blodvärden. Bra att du blev bra!

Ja så är det säkert, jag hade dessutom fått blod vid mitt missfall och fick då höra av läkaren att jag skulle må jätte bra efter det och att jag inte behövde kolla mitt hb då blodet skulle göra susen. Så jag gick i nästan 5mån helt orkeslös och i tron att jag var deprimerad
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Iron) skrev 2021-06-27 19:39:55 följande:

Jag menar bara att man kan ha låga depåer men helt normalt värde i blodet (men det kommer så klart sjunka om inte depåerna fylls på). Man får så klart symptom på anemin av trötthet, yrsel, hjärtklappning, kalla fötter och händer etc. men inte av enbart låga depåer (men det beror så klart på vilka källor du väljer att läsa). De som avhjälps har troligtvis inte haft enbart låga järndepåer.

Det är svårt att uppleva andra känslor än sina egna.
  • Anonym (V)

Vad är det för prov man tar för att kolla järndepåer?

• nnnnnnnn
    Anonym (V) skrev 2021-06-30 13:59:46 följande:
    Vad är det för prov man tar för att kolla järndepåer?
    Ferritin

TS: Jag har haft låga ferritinnivåer, låg på 12 ett tag. Bra Hb. Orkeslös, yrsel, öronsus, andfåddhet, läkaren misstänkte depression eller utbrändhet men jag ville börja med att testa järnnivåerna och se hur det låg till. När jag kommit upp till 35 var nästan alla besvär borta, vid 55 mådde jag bra och alla symptom var borta. Så det går tydligen att ha kraftiga besvär utan att ha lågt Hb-värde.
  • Anonym (Undrar)
    nnnnnnnn skrev 2021-06-30 14:43:12 följande:

Ferritin

TS: Jag har haft låga ferritinnivåer, låg på 12 ett tag. Bra Hb. Orkeslös, yrsel, öronsus, andfåddhet, läkaren misstänkte depression eller utbrändhet men jag ville börja med att testa järnnivåerna och se hur det låg till. När jag kommit upp till 35 var nästan alla besvär borta, vid 55 mådde jag bra och alla symptom var borta. Så det går tydligen att ha kraftiga besvär utan att ha lågt Hb-värde.

Jag förstår, detta har jag med hört flera vittna om och likaså läst om. Bra att du blev bra!
  • Anonym (Undrar)
    nnnnnnnn skrev 2021-06-30 14:43:12 följande:

Ferritin

Och inte alls förvånad, alltid är det depression alt ångest eller annan psykiatrisk diagnos. Likväl kvinnor med pms eller pmdd som felaktigt blir diagnostiserade som bipolära. Bra att du bad dem ta dessa prover och som sagt bra att du blev bra!
  • Anonym (Myran)

Hade ferritin(järndepåer) på 2, Hb på 100. Gick med konstant huvudvärk i 2 år som 17 åring. Började med huvudvärk som blev värre och värre tillslut hjälpte inga smärtstillande hjälpte till slut. På slutet var jag yr så fort jag reste mig upp. Sov hela dagarna. Så fort sambon gick till jobbet gick jag och la mig igen och sov sen till 17 när han kom hem för att orka vara vaken till 22 när vi gick och la oss. Efter 2 år flyttade jag och bött vårdcentral, de första de gjorde var att ta Hb och ferritinin varvid jag fick svaret ovan. 4 veckor med järntabletter så var jag helt återställd.

Svar på tråden Järndepåer