• Starlite

    Jäv?

    Hej på en arbetsplats jobbar en enhetschef som anställt en familjemedlem.

    Vi är flera i gruppen som jobbar schemalagt inklusive familjemedlemmen.

    Men chefens familjemedlem verkar få fler timmar/dagar att jobba än alla andra och är någon sjuk så kommer den och jobbar.

    Är det rätt tycker ni?

  • Svar på tråden Jäv?
  • Anonym (Ghost)

    Det kallas inte jäv utan nepotism. Om personen har rätt erfarenhet och egenskaper för jobbet blir det svårare att bevisa.

    För att ni ska kunna ta det till facket eller chefens chef så måste det vara en märkbar skillnad i arbetstillfällen som går till släktingen, och dessutom inte bara er avundsjuka uppfattning där "det verkar" så. Det kan ju faktiska också vara så att hen gör sitt jobb bra och ställer upp mer oftare än andra, och därför får fler påringningar precis som vilken annan som helst skulle ha fått.

  • Anonym (F)

    Nepotism anses inte som något positivt. Bl a av den anledning du skriver ovan.

    På min arbetsplats anser man att det har så negativa effekter att man inte får anställa närstående utom i väldigt speciella fall och rekrytering måste ske via sedvanliga processer.

    Sen förekommer det på mängder av ställen. Familjeföretag osv. AG anställer vem de vill och blir man å andra sidan bortvald i en rekryteringsprocess för att man är släkt med någon på arbetsplatsen är det ingen grund för diskriminering.

    Så, din arbetsgivare gör som denne vill. Har AG brutit mot några avtal eller överenskommelser genom att ge denne fler timmar?

  • Starlite

    Detta är inget familjeföretag utan regionen så jag tror det finns regler och lagar om just sådant här.

  • Karlington
    Starlite skrev 2021-06-25 23:32:42 följande:

    Detta är inget familjeföretag utan regionen så jag tror det finns regler och lagar om just sådant här.


    I offentliga sektorn finns det i allmänhet regler mot att anställa sina egna familjemedlemmar.
  • Anonym (F)
    Starlite skrev 2021-06-25 23:32:42 följande:

    Detta är inget familjeföretag utan regionen så jag tror det finns regler och lagar om just sådant här.


    Har du kontaktat facket? De borde veta hur detta ska drivas/anmälas. Eller har ni en visselblåsarfunktion?

    Regionen får t ex inte anställa utan att ha följt en riktig anställningsprocess. Och får inte ge fördelar till någon hur som helst. Vad gäller det sistnämnda, samla bevis.
Svar på tråden Jäv?