Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Slidförsnävning?

Några här som gjort slidförsnävning, vad har ni för erfarenheter av det? Berätta gärna.

Någon som dessutom vet ifall man får göra det (privat såklart, inte via landstinget) om man inte har "problem"? Jag läste att man vid konsultationen ska berätta om sina problem osv, men om man bara vill bli mer tajt utan att man egentligen har problem som man lider av? Någon som kanske fått det godkänt (ej via landsting) trots att det ser bra/okej ut därnere?

• Svar på tråden Slidförsnävning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nj) skrev 2021-06-26 23:22:46 följande:

Hej!

Jag har också undersökt om det vore något för mig. Jag kände mig osäker och ville bli tajtare. Av någon anledning trodde jag att jag blivit "för" stor efter barn osv.

Det finns ju en risk att du drabbas av ärrbildning som kan förstöra för dig permanent.

Jag bestämde mig för att avvakta ett halvår och köra ordentligt med knipövningar. Det gick så bra (och jag får mycket starkare orgasmer nu när jag är tränad) att jag inte alls tänker att jag behöver en operation längre.

Men känner din partner någon större skillnad efter knipövningarna? Jag vill mest göra det för att min man ska känna mer (inget han tagit upp kan jag tillägga), spelar ingen större roll för mig och tänker att en operation är enda sättet att faktiskt bli tajtare? Men du kände det efter extra knipövningar alltså?

Gick du aldrig på någon konsultation?

Sedan vet jag att alla operationer har risker, men det är ju sådant man får riskera om man vill göra operationen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 07:39:08 följande:

Eftersom slidan är en muskel är det extra viktigt med knipövningar för att den ska behållas tajt och fungerande. Efter en operation är du tvingad att göra ännu fler knipövningar varje dag annars så töjs du ut igen rätt fort.

En konsultation innebär att de tittar via gynkoll/ultraljud hur du ser ut och känns och du får provknipa. Ser knipet bra ut och verkar fungera och din slida ser fin ut så blir det ingen operation utan du får rådet att vara noga med knipet.

Min väninna fick operation eftersom hon fick skada efter en förlossning, slidan är åtgärdad men hon tappade känseln i själva ärret och känner ingenting vid samlag och har svårt att få orgasm.

Förstår inte varför man skulle bli nekad sålänge man bekostar det själv? Är ju en annan sak om man vill ha det bekostat av landstinget för att man har problem. Annars borde det väl räknas som en skönhetsoperation. Men det kanske beror på klinik?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 09:19:41 följande:

Det handlar helt enkelt om att riskerna är större än vinsten. Det är mycket som kan gå fel och man bör vara medveten om att det inte går att rätta till som med tex bröst. Även folk som bedöms att behöva operation blir ibland nekad pga de höga riskerna.

Du verkar ju inte behöva operation så varför riskera att aldrig mer kunna ha sex?

Menar du att det finns en risk jag missat som innebär att hålet plötsligt försvinner?

Eller menar du mindre känsel eller smärta under sex? Isåfall är det som sagt risker jag är villig att ta, risker finns alltid och det viktigaste är vad man vill uppnå med operationen.

Men jag hoppas det beror på klinik iallafall och att det inte är samma sak överallt, men får fråga runt innan och kolla.

Tills dess skulle jag uppskatta om ni som gjort denna operation kunde dela med er så jag kan läsa innan. Eller om ni inte gjort operationen men varit på konsultation.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Marie-Louise) skrev 2021-06-27 10:01:45 följande:

Den största risken du tar är ju att att aldrig mer kunna ha penetrerande sex pga att du bland annat riskerar att förstöra nerver, får ärrbildning, besvär med torra slemhinnor, smärta vid samlag, tappad känsel, ingen orgasm, inte kunna använda tamponger eller menskopp och i förlängningen minskad sexlust. Hon fick även veta att en ny graviditet/förlossning troligen skulle göra att ärret sedan tidigare skulle påverkas.

Jag var med min väninna på hennes konsultation och hon fick även prata med en psykolog som var med i bedömningen och det var ganska omfattande utredning innan hon fick göra ingreppet trots att hon var remitterad pga förlossningsskada.

Men då betalade hon inte det själv privat om hon blev remitterad pga förlossningsskada? Klart det blir en större utredning då (generellt sett, vet inte om just denna operation är ett undantag).
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2021-06-27 10:05:21 följande:

Varför är det viktigt att vara tajt vid samlag? Låter mer som dåligt självförtroende över att du inte duger.. Det är ju något en läkare och psykolog kommer förstå direkt vid en undersökning och konsultation. Privat eller inte spelar ingen roll i sammanhanget.

Är du säker på att det inte spelar någon roll med just denna operation? Kvinnor fixar sina hängiga bröst efter födseln utan någon psykologs inblandning, varför är det så känsligt med just slidan? Tycker den är viktigare än några bröst iallafall.
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2021-06-27 11:14:15 följande:

Även vid bröstförstoring får man kontakt med kurator så man verkligen gör ingreppet av rätt anledning.

Det känsliga med slidan är just att du bara får en enda chans vid operation. Du kan inte ångra dig. Går något fel kan det inte lagas. Ett par sillisar kan du alltid ta ur igen eller förändra och det är inget som påverkar ett sexliv. Men ett trasigt underliv får du leva med. Vilket kan ge dig fler besvär ju äldre du blir och hormonerna ändras. Förstår du inte det själv?

Har en anhörig som gjorde en bröstoperation (lyfte upp brösten) hos en känd klinik och då var det ingen kurator där. Bara konsultation och sedan boka tid.

Men ja, jag är medveten om riskerna men vet även att det inte alls behöver sluta så.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anna) skrev 2021-06-27 16:36:28 följande:

Jag har gjort slidförsnävning. Gjorde det innan jag fick barn på grund av att jag var stor där nere. Bara 32 när jag genomgick operationen. Är tight och fin där nere nu, tycker det känns jättebra :) billig operation, 30 000 bara. Jättenöjd.

Åh vad skönt att höra, då stämmer det inte att man måste ha stora problem/förlossningsskador för att få göra det. Tack för svar!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (omg) skrev 2021-06-27 18:15:25 följande:

Bland det sjukaste jag läst... TS

Tajta till där nere fast du inte har några fysiska problem problem, med risk för att få komplikationer som verkligen ställer till det.

Det är ju helt stört att du hellre riskerar försämrad känsel och t o m smärta vid penetration bara för att du tror det blir skönare för din man om du är trängre.  Har du en porrskadad man som signalerat att han vill ha en trång fitta eller?

Du riskerar alltså hellre att inte kunna ha penetrerande sex genom att operera? Är din man medveten om vad du håller på med och hur det kan bli?

Man skäms hur vi i den rika delen av världen kan bete oss... I-landsproblem av värsta sort. Dina problem verkar vara psykiska, du tror att du måste operera för att duga, varför inte jobba med det istället? Varför denna fixering att ha en trång fitta, för du verkar ju inte vara intresserad av njutning för egen del?

Det är bara risker och inget som automatiskt kommer ske. Och ja, jag riskerar hellre att inte känna något under samlag (tråkigt absolut) än att behöva skämmas för hur slapp jag är varje gång vi har sex efter förlossningen.

Jag skulle må mycket bättre av det psykiskt så indirekt blir det för min skull också.

Hur ska jag jobba med det menar du?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (omg) skrev 2021-06-27 19:53:52 följande:

Men varför ens ta risken? Det KAN gå åt skogen, och frågan är om du och din man tycker det är värt det om du inte ens kan bli penetrerad utan smärta sen. 

Det verkar ju sitta i ditt huvud som en fixering att du måste tajta till dig. Du skriver att din man aldrig klagat, så var kommer egentligen de där tankarna ifrån?

Det jag menar att du kan göra istället är att jobba med egenvärde och  självkänsla istället. Försök bli trygg i dig själv, att du duger som du är.  Att du har en kropp som är frisk och fungerar.

Att operera är en quick fix, du kommer garanterat hitta nya grejer du måste "åtgärda" efter det för att känna dig bekväm. Nya fixeringar. Dålig självkänsla funkar så, man säger att man gör det för sin egen skull, men det är bullshit. Det grundar sig i en inre osäkerhet.

Knipövningar kanske också funkar, många säger det. De är ju dessutom bra för att slippa inkontinens med tiden.

Tycker det är så sorgligt att operera en fungerande kropp  för att duga.

Men måste han ha klagat? Jag VET ju att jag blivit lite större efter min förlossning, just det har jag inte tagit negativt fysiskt eftersom jag innan dess var väldigt trång och fick ont och led varje gång vi hade sex så idag känns det normalt, men det kvarstår fortfarande att slidan töjdes och det kommer den troligtvis göra denna förlossning också och det kan jag inte leva med.

Dessutom vill jag inte operera bara för att jag är missnöjd över något, jag vill operera för att ta tillbaka det jag hade. Skulle jag få skitfula bröst i framtiden så är det väl inte så konstigt att jag vill få tillbaka mina gamla?

Men jag kommer läsa på mer om riskerna innan jag tar beslutet men just nu känns det bra så. Med riskerna känns det ändå som pest eller kolera så man kan lika gärna göra operationen och hoppas på det bästa.

Uppskattar dessutom svar från er som delar med er av era erfarenheter så fortsätt gärna om det är några fler här som gjort.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (omg) skrev 2021-06-28 18:00:06 följande:

Men vill du alltså bli trång så du får ont igen?

Jag förstår ärligt talat inte hur du resonerar.

Din man klagar inte nu, och du får inte längre ont av penetrering, varför räcker inte det för dig? Vad får DU ut av att vara trång???

Låter dom det är en fix ide du fått, men varför? Jag tror problemet snarare sitter i ditt huvud och handlar om en rädsla att inte duga.

Bra att du läser på och överväger det här ett tag, så du inte gör någonting förhastat.

Två stycken i tråden vittnar om vilka problem de fått med ärrbildning, så det verkar inte vara så ovanligt. Det kan hända dig också.

VARFÖR ska du operera när det ändå fungerar som det är? Kan du inte känna glädje och tacksamhet att din man njuter av din kropp som den är och känna att du duger utan operation?

Förstår inte din fixering vid att ha en supertrång fitta, du njuter ju inte ens av sex för att det gör ont när den är trång?

Tänder din man på att du får ont eller vad är grejen???

Det fungerar bra nu men det kommer inte fungera bra när jag fött igen. Jag förstår inte det konstiga i att vilja få tillbaka sin kropp?

Det enda som får mig att inte bryta ihop av ångest är tanken på att få chansen att göra denna operation. Det är det enda som hjälper. Det funkar inte att bara tänka att jag duger som jag är, det är bullshit och jag kommer knappast duga med ett stort hål efter förlossningen. Gör jag inte denna operation så kommer jag må sjukt dåligt resten av mitt liv. Genom att göra detta så vinner jag psykiskt då jag kommer må bra i mig själv, och min man kommer vinna fysiskt. Så snälla, sluta ifrågasätt.

Jag vet att en person skrivit negativ erfarenhet av operationen, även positiv erfarenhet finns att läsa i tråden. Jag läser gärna både och för att bilda en så bra uppfattning som möjligt innan det är dags att ta tag i det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2021-06-29 00:07:11 följande:

Du önskar svar men bemöter inte ens "Beata".

Känns lite som " hur fejkar man orgasm"-trådarna

Jag läste hennes kommentar, precis som jag läste de andra som rörde just erfarenhet av operationen. Vet dock inte vad du förväntade dig att jag skulle svara? Det är ju väldigt känsligt och är tacksam över att få båda sorters erfarenhet, men känns konstigt att bara kommentera "beklagar" till någon när man inte har mer att skriva.

Vad har detta med "fejka orgasm" att göra?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-28 18:54:25 följande:

Det förändras med tiden, efter graviditeter så var jag större där nere o mitt ex tyckte det kändes mindre. Men nu flera år senare och med massa träning och onani så säger de jag legat med att jag är härligt trång.

Så vänta med och operera och jobba med knipövningar istället.

Med övningar, menar du bara vanliga knipövningar eller har du testat något mer? T.ex knipkulor? Jag har aldrig testat knipkulor så vet inte om det är bättre än vanliga knipövningar. Förlorar inget på att testa men flera år känns alldeles för lång tid tyvärr.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-29 08:21:26 följande:

Som många andra tycker jag att du borde prata med en psykolog till att börja med. Operationer fixar inte grov ångestproblematik. 

Sen tycker jag bara ditt synsätt på det här är så sorgligt. Du verkar vilja göra det främst för din mans skull, för att han ska få det skönt, oavsett riskerna för dig själv. Är det den synen du kommer vilja föra vidare till dina barn också? Att sex är för mannens skull och kvinnan är knappt något mer än en sexdocka och det spelar ingen roll hur det känns för henne?

Du och din man har ju två barn ihop. Förhoppningsvis älskar han ju dig som person, för att du är du och ser dig inte bara som ett hål. Du verkar ju inte ens ha pratat med honom om det här. Om han skulle säga att han föredrar hur du är nu, för nu får du inte så vansinnigt ont varje gång ni har sex, skulle du fortfarande vilja operera då? 

Jag är också nöjd nu, jag vill såklart inte operera för att det ska bli som det var innan så jag alltid hade ont, om det blir en konsekvens av operationen är en annan sak, men inget jag skulle göra med mening. Det jag tänkt är att utföra operationen efter min förlossning (är gravid), för då kommer jag mest troligt bli större och DÅ blir det ett problem.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-29 08:29:29 följande:

Jag använde knipkulor men tyckte det var svårt. Hjälpte bättre med att onanera en massa. Köp någon skön sexleksak o prova dig fram.

Att operera utan att försöka träna först verkar konstigt.

Skulle du gjort samma med fett på magen?

Även om man gör knipövningar så är det inte automatiskt så att det blir som man vill. Men man förlorar ingenting på att testa (knipövningar ska man alltid göra men menar mer övningar i efterhand i syfte att försöka åtgärda problemet).. Man kan lika gärna öva i flera år och ändå inte nå det resultat man vill.

Fett på magen är inte i närheten av ett problem som en icke-trång slida. Det kan man leva med om träning inte fungerar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Helt knäppt) skrev 2021-06-29 12:30:56 följande:

Din man har inte sagt något men du tror att din fitta har blivit stor, varför? Njuter du av sex - du svarar inte på det? Njuter han? Vad är problemet? Majoriteten får inte slapp fitta av att föda barn, knipövningar funkar för de allra flesta. Som sagt, satsa på en psykolog och att lära dig slappna av och njuta av sex istället.

Självklart njuter jag av sex och har läst massor om kvinnor som inte känner sig likadana efter förlossningen så det är inte ovanligt. Sedan talar jag inte om att bli slapp utan att bli mindre trång.

Jag förstår inte varför ni blir så provocerade av min tråd? Är verkligen nyfiken, är det för att ni är emot operationer som inte är medicinska eller för att det just gäller slidan?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Laura) skrev 2021-06-29 17:30:34 följande:

För min del är det för att du enbart verkar vilja göra operationen för att 1) din man ska få känna mer fysiskt och 2) för att du ska slippa ha ångest över att din man kanske känner mindre fysiskt. Alltså enbart för din mans skull, oavsett hur det kanske påverkar dig och vad du kommer känna under sex. Du skriver ju till och med att du tycker att det blivit normalt att du får ont och lider av sex och att det vore bättre att du inte känner något alls än att behöva skämmas över att du är slapp. När du har sex med din man. Som du har två barn med. Hela det tankesättet är ju så vansinnigt skevt att det är inte sant. För att inte tala om sorgligt.

Dessutom vet du ju inte ens om det kommer bli ett faktiskt problem än! Du har ju inte ens fött ditt andra barn och du pratar redan om hur du går under av ångest över hur din man kommer uppleva din slida efter förlossningen. Det är din ångest och självkänsla som är problemet här, inte hur tight eller slapp du är eller kommer bli. Prata med en psykolog och ta tag i det problemet först.

Jag skrev inte att jag tycker det är normalt att ha ont under sex, jag skrev bara att OM det skulle bli en konsekvens pga operationen vilket det inte nödvändigtvis blir, så är det ett bättre alternativ än att vara stor.

Men jag förstår din poäng nu, vi håller inte med varandra och det är onödigt att fortsätta. Jag ville mest ha erfarenheter (både positiva och negativa) med operationen, sedan är det upp till mig att avgöra då det är min kropp.

En psykolog kommer inte lyckas ändra mina tankar, tyvärr, annars hade det kanske varit ett alternativ.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tiden) skrev 2021-06-29 23:44:14 följande:

Är du rädd han ska lämna dig om han inte njuter tillräckligt av ert penetrerande sex? Finns ju andra sätt att tillfredsställa varandra på som komplement.

Ni förstår verkligen inte eller så låtsas ni inte förstå.. nej, jag är inte orolig för att han ska lämna mig men hur kul tror du det själv är att behöva tillfredsställa honom på andra sätt än vaginalt resten av livet? Menar du verkligen det?
Svar på tråden Slidförsnävning?