• Drickerinte

Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?

Till exempel om ens flickvän hade långt hår när man träffades, och helt plötsligt en dag får hon för sig att vara kortklippt. Är det ok då att på ett respektfullt sätt säga att man föredrar henne i långt hår, men att det är hennes kropp och hennes val och att man självklart älskar henne lika mycket ändå? 

Samma sak att om en man vill spara skägg men hon föredrar honom skägglös m.m.
  • Svar på tråden Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?
  • Anonym (Jo)

Ja, det får man väl? Det är bara att säga:

"Jag saknar ditt långa hår"

"Jag tycker du har lagom många tatueringar nu"

"Du är väldigt snygg i skägg!"

"Överlag gillar jag inte långt skägg"

• Anonym (Sanna)

Självklart kan man tala om att man tycker att ens partner är extra fin i skägg eller kort hår.

Man kan däremot inte förvänta sig att ens partner ska se lika ut som när man träffades hela relationen, utan vara beredd på attskägg kan rakas bort osv.

Det man bör var försiktig, med är att komma med för många och detaljerade önskemål. Att vid ett tillfälle säga att man tycker att flickvännen är extrafin i långt hår är ok, att säga vilken exakt frsyr hon bör ha, vilken klädstil, vilken kroppsform, vilket smink osv ärinte ok. (Samma med en pojkvän förstås).

Och som med så mycket annat är det ok att säga någon enstaka gång inte 212 gånger.

• momjanet

Önskningar om någon annans utseende? Nej, det är inte ok.

Jag tolkar detta som att någon säger: Jag vill/önskar att du ser ut så här.

Att tala om ens egna preferenser är däremot ok; Jag tycker du är väldigt vacker när du såg ut sådär men du är självklart ok så här också.

• Anonym (Göran)

Jag har skägg för att min särbo vill det.

• Anonym (Harald Hårfager)

Jag hade långt hår när jag träffade min man men har axellångt nu. Jag vet att han föredrar långt hår men å andra sidan har jag det oftare nedsläppt nu. Han påpekar det inte. Jag låter det växa ut. Önskar jag förändring eller håret är i dåligt skick så klipper jag det.

Jag gillar egentligen män med långt hår men min man har tappat sitt. Han vet det men jag skulle aldrig påpeka det för han är fin som han är och var hårlös när vi träffades. Dessutom är det inget han enkelt och billigt skulle kunna åtgärda (om han önskade).

Min man har ibland skäggstubb som jag gillar. Ofta rakar han av sig det (mest för att det kliar eller passar dåligt i hans arbete). Han vet det men jag påpekar det inte. Det växer ut igen. Så talar han sig. Om och om igen.

Man kan absolut fint påpeka att man exempelvis saknar att dra fingrarna genom det långa håret men det är just bara ett konstaterande i sånt fall utan baktanke att försöka påverka personen. En relation hänger på så många fler aspekter än enbart på håret.

• Karlington
    Drickerinte skrev 2021-06-27 21:11:00 följande:
    Till exempel om ens flickvän hade långt hår när man träffades, och helt plötsligt en dag får hon för sig att vara kortklippt. Är det ok då att på ett respektfullt sätt säga att man föredrar henne i långt hår, men att det är hennes kropp och hennes val och att man självklart älskar henne lika mycket ändå? 

Samma sak att om en man vill spara skägg men hon föredrar honom skägglös m.m.
    Givetvis, så länge det uttrycks artigt och med respekt. :)
  • Anonym (H)
    Anonym (Jo) skrev 2021-06-27 21:17:35 följande:

Ja, det får man väl? Det är bara att säga:

"Jag saknar ditt långa hår"

"Jag tycker du har lagom många tatueringar nu"

"Du är väldigt snygg i skägg!"

"Överlag gillar jag inte långt skägg"

Den enda som är okej här är "Du är väldigt snygg i skägg!" .
  • momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-27 21:37:51 följande:
    Ja men det är just det som är min poäng, att det är ok att ge sin åsikt om utseendet om man gör det finkänsligt och ödmjukt.
    Då säger vi två olika saker.

Visst ska man vara ödmjuk men det ska man alltid vara i alla mänskliga relationer. Och det är ju inte det du eller jag pratar om.
  • Anonym

Jag tycker man ska undvika det.
    Om partnern vill veta är det enkelt för henne att ställa frågan. 
    Hon gick och klippte sig utan att fråga dig vad du tyckte. Då kanske det inte är läge att oombedd säga att man gillar något annat bättre.

• momjanet
    Drickerinte skrev 2021-06-27 21:55:53 följande:
    Ja men då säger vi samma saker.
    Nej det gör vi inte.

Läs det jag skriver, vartenda ord. Fundera på vad jag skriver och framförallt på hur jag formulerar mig.

Vi säger inte samma sak.
Svar på tråden Är det ok att ge önskemål på sin partners utseende?