Emotionell utmattning
Hej,
Jag har hamnat i en emotionell utmattning (yrsel, illamående när jag koncentrerar mig, panikångest i sociala miljöer, trött trött trött, hjärtklappning m.m).
Att jag säger att det är en emotionell utmattning är för att detta är resultatet av mycket bråk, diskussioner och framförallt malande tankar kring ett stort livsval... Nämligen var jag och min man och två barn ska bo.
Vi bor och har sedan sonen på 6 år föddes bott i en villa nära min familj (mamma, pappa och syskon), vi är kring 30 och barnen är 3 och 6 år.
Jag är introvert (även om det inte märks). Jag tycker om att träffa folk men blir otroligt trött av det och "intar en roll" mer än att naturligt bara vara. Jag trivs bäst med min lilla familj alternativt med min stora familj (mina föräldrar och syskon).
Jag är inte särskilt äventyrlig av mig så jag har inget behov av att hitta på så mycket mer saker än att umgås med mina nära och kära... Skogsutflykter, gå till badstranden m.m.
Min man är extrovert, har många olika intressen och älskar att umgås med vänner. Min man har sina barndomsvänner och familj 1,5 timma bort och skulle helst bo där och förmodligen umgås mer med andra än bara den lilla familjen (mig och våra barn). Han har även en gård efter hans farfar som han gärna skulle ta över och hans föräldrar har en gård en bit från den gården där det finns mycket att fixa med (som han gillar).
Nu har vi malt på om detta "var ska vi bo" så pass länge och jag har hela tiden argumenterat för att vi ska bo nära min familj, av egoistiska skäl, jag vill ha nära till min familj.
Men ju mer åren går ju mer tär det på mig att jag tagit saker ifrån honom... Att jag har honom som en fågel i en bur... Han säger själv att det funkar och vi har skaffat gemensamma vänner här, men jag vet ju att detta inte är hans dröm... Och jag blir osäker på vad min dröm egentligen är. Jag vill ha trygghet och kärlek, sen har jag väl inte så specifika drömmar mer än så.
Men oron att vårt förhållande ska bli sämre, att han aldrig ska vara hemma med lilla familjen när han har "mer alternativ" och att han ska falla tillbaka i gamla mönster är så stor att jag inte vågar riskera det.
Vi har ju två barn som känner sig som hemma här, som har bäsistas här, och vi har en bra relation även om detta ämne är ständigt återkommande ämne.
Detta tär på mig och har gjort att jag hamnat i en emotionell utmattning. Jag är ganska nojig av mig och är rädd för att jag oavsett om jag kommer ur denna utmanning eller ej inte skulle klara av en flytt med allt vad det innebär. Byta jobb, bryta upp barnen från sina vänner och sin grund...
Ville bara ha lite tips från någon opartisk!