• Anonym (Problem)

Hur slutar man vara svartsjuk?

Det här är ett stort problem, och vi är inte ens tillsammans! Jag hör hur det låter men är livrädd varje gång han går ut att han ska träffa någon. Det här är inte sunt alls men jag mår otroligt dåligt av det. Vet inte var det kommer ifrån. Hur gör man? Det är stört.

• Svar på tråden Hur slutar man vara svartsjuk?
  • Anonym (Attraherad)

Du är attraherad av honom. Varför blir du inte tsm med honom istället?

• Anonym (Problem)

Ja det är jag uppenbarligen och mer där till men vet inte för det första om han är intresserad och det lär ju inte bli bättre med svartsjukan om vi blir tillsammans. Då lär jag va rädd han ska träffa nån ny istället.

• Anonym (same)
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 17:00:51 följande:

Ja det är jag uppenbarligen och mer där till men vet inte för det första om han är intresserad och det lär ju inte bli bättre med svartsjukan om vi blir tillsammans. Då lär jag va rädd han ska träffa nån ny istället.

Jag hade samma problem i början av mitt och min sambos förhållande, jättejobbigt var det! Men det grundar sig i något, vad tror du själv?
  • Anonym (libe)
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 16:43:43 följande:

Det här är ett stort problem, och vi är inte ens tillsammans! Jag hör hur det låter men är livrädd varje gång han går ut att han ska träffa någon. Det här är inte sunt alls men jag mår otroligt dåligt av det. Vet inte var det kommer ifrån. Hur gör man? Det är stört.

Man jobbar på och förbättrar sig själv.

Svartsjuka är i grunden rädsla för att man inte är tillräckligt bra. Så därför måste man hålla koll för ens partner kan då hitta någon bättre.
  • Anonym (Attraherad)
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 17:00:51 följande:

Blir ni tillsammans så vet han ju att det är ni och jag tror din rädsla för att han ska hitta någon annan kommer att släppa. Struntar du bara i att göra något åt dina känslor för honom så kommer du bli otroligt ledsen den dagen han väl träffar någon annan. Jag tycker du ska försöka få honom på fall, vem vet han kanske känner likadant för dig.
  • Anonym (Problem)

Ja jag skulle bli helt förstörd. Skulle vilja ha mer bekräftelse på att han är intresserad för just nu tvivlar jag. Tycker han borde höra av sig mer och visa det mer om han nu vore intresserad.

• Anonym (gg)
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 16:43:43 följande:

Om det är återkommande genom ditt liv, hade jag rekommenderat terapi med DBT-inriktning. Man ger det ofta vid emotionellt instabil personlighetsstörning, men det fungerar ofta för väldigt stark svartsjuka också.

Är det däremot enbart med den här personen, hade jag funderat på hur jag egentligen mår med att ha personen i mitt liv. 
  • Anonym (same)
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 19:29:29 följande:

Ja jag skulle bli helt förstörd. Skulle vilja ha mer bekräftelse på att han är intresserad för just nu tvivlar jag. Tycker han borde höra av sig mer och visa det mer om han nu vore intresserad.

Berätta mer om er situation. Dejtar ni?
  • Anonym (Problem)

Nej vi dejtar inte, vi är vänner.

• kioskvältare
    Anonym (Problem) skrev 2021-06-28 19:29:29 följande:

Gör du det då?
Svar på tråden Hur slutar man vara svartsjuk?