Anonym (Gravid) skrev 2021-06-28 21:06:17 följande:
Dela med er - ni som har POSITIVA erfarenheter av er förlossning! Är gravid själv för första gången och hade redan halvvägs in i graviditeten fått höra en mängd traumatiska berättelser. Allt som gått fel, så att säga. Värkstormar och djupa bristningar och näradödenupplevelser och smärta som fått folk att svimma eller bli okontaktbara.
Så nu vill jag höra berättelser från er som hade positiva upplevelser!
Åhhh men vet du. Folk tenderar tyvärr att bara berätta skräckhistorier. Man ba: tack exakt det jag ville höra :):):))))
Men nu ska jag svara på din fråga:
Jag hade en helt fantastisk första förlossning. Den tog ca 10 h från första värken tills hon var ute. Tog värkar hemma i ca 2-3 h innan vi åkte in, när jag kom in var jag öppen ca 5 cm och hade 3-4 värkar/10 min. Vi blev inskrivna och jag fick bada, vilket var FANTASTISKT. Badade tyvärr lite för varmt så bebisen blev ansträngd så fick hoppa upp efter 2 h, då var jag 8 cm öppen tror jag. Sen nån timme senare var det 10 cm. Värkarna var inga problem att andas igenom. Hade ingen epidural men lustgas vilket var superkul haha! Sen kom den lite tyngre delen, att hon skulle åka ner för hon låg för högt upp för att krystas ut. Det var lite tuffare och var enda gången jag upplevde att epidural vore skönt. Men då var det för sent att sätta den.
Efter ytterligare några timmar med att få ner henne, så var hon helt plötsligt redo att komma ut och jag fick krystvärkar. Helt omöjliga att stå emot. Bara att hänga med. 20 min senare var hon ute och 4 min efter henne kom moderkakan. Pigg o glad tjej som kom ut och jag var uppe på benen 20 min senare, trots att jag fick en grad 2 bristning. Så oroa dig inte för bristningar, var lite obehagligt ett par dagar men efter ett par dygn kände jag mig i princip helt återställd! Inga men av det idag ca 14 mån senare.
Det jag inte var beredd på var att man blödde efteråt, väldigt mycket dessutom. Ingen hade sagt det innan så jag blev helt chockad! Men var inget farligt eller så, ville bara nämna det så du inte får en chock av allt avslag som jag fick.
Nu är jag gravid igen och är så taggad på nästa födsel <3
Lycka till med din förlossning, lyssna bara på din kropp så kommer det gå hur bra som helst!