Inlägg från: Karlington |Visa alla inlägg
  • Karlington

    Finn?

    SAGA1999 skrev 2021-06-28 21:39:34 följande:

    Vad tycks om namnet Finn till en liten pojke? Vad associerar ni till? Bu eller bä?


    Jag tycker inte om det. Jag kan dock ha influerats av kopplingen till Dag Finn. Jag gillar i och för sig Sha-Boom, men ändå... :D
  • Karlington
    SAGA1999 skrev 2021-06-29 17:25:11 följande:

    Ni som associerar till Norge, varför?


    Det är vanligare i Norge såvitt jag vet. Kan inte komma ihåg exakt när associationen uppstod, men det är lite som att Ole är norskt, Sven är svenskt, Günther är tyskt. Kan inte komma ihåg exakt var associationen uppstod, men den sitter där. :)
  • Karlington
    SAGA1999 skrev 2021-06-29 19:25:44 följande:
    Intressant eftersom det inte varit vanligt i varken Norge eller några av de nordiska länderna på länge... och jag tycker verkligen inte att det hör ihop med Ole eller liknande namn. Internationellt är det en omskrivning av den irländska hjälten Fionn Mac Cummhail (Finn McCool). Ingen kritik mot någon i tråden, tycker bara det är intressant.
    Nej, jag ser heller ingen koppling mellan Finn och Ole. Jag bara nämnde bare exempel på några namn jag starkt associerar med vissa länder, utan att kunna förklara hur associationen uppstod. :)
  • Karlington
    Karlington skrev 2021-06-29 19:33:01 följande:
    Nej, jag ser heller ingen koppling mellan Finn och Ole. Jag bara nämnde bare exempel på några namn jag starkt associerar med vissa länder, utan att kunna förklara hur associationen uppstod. :)
    SAGA1999 skrev 2021-06-29 19:25:44 följande:
    Intressant eftersom det inte varit vanligt i varken Norge eller några av de nordiska länderna på länge... och jag tycker verkligen inte att det hör ihop med Ole eller liknande namn. Internationellt är det en omskrivning av den irländska hjälten Fionn Mac Cummhail (Finn McCool). Ingen kritik mot någon i tråden, tycker bara det är intressant.

    Kan dock hålla med om att associationen är konstig när man tänker efter, för den mest välkända Finn torde vara Huckleberry Finn (där det iofs var ett efternamn, men ändå). :)
Svar på tråden Finn?