• Tue 29 Jun 2021 05:45
    580 visningar
    2 svar
    2
    580

    Delseger emot vindkraftsbygge i Boarp.

    Just nu genomgår Sverige en omfattande utbyggnad av vindkraftverk. De som hamnar i kläm är de som bor i närheten av dessa byggen och som inte vill ha dem in på knuten. Samtidigt vill regeringen Löfven dra in vetot för kommunerna så att de inte kan stoppa dessa byggen. 
     
    Föreningen Nej till vindkraft i Boarp vann nyligen en stor delseger gentemot ett planerat vindkraftsbygge. Tillsynsmyndigheten gav byborna rätt att byggföretage Eolus inte får använda en enskild väg för att frakta byggmaterial om inte byborna går med på det ? vilket de inte gjorde.  Detta beslut kan förhala processen i flera års tid om Eolus överklagar. I denna intervju intervjuar jag Lasse Olsson som är ordförande i föreningen Nej till vindkraft i Boarp om spelet kring vindkraftsbygget i Boarp. 



  • Svar på tråden Delseger emot vindkraftsbygge i Boarp.
  • Anonym (Micke­)
    Tue 29 Jun 2021 14:25
    #1

    Toppen att bygga vindkraft i Skåne !  Stopp på vindkraft i Norrland som redan
    står för 50 % av all elproduktion i sverige. Dags att varje region själv fixar sin
    egen energiproduktion och förstör sina egna landskap.

  • Tue 29 Jun 2021 15:45
    #2
    Anonym (Micke) skrev 2021-06-29 14:25:51 följande:

    Toppen att bygga vindkraft i Skåne !  Stopp på vindkraft i Norrland som redan
    står för 50 % av all elproduktion i sverige. Dags att varje region själv fixar sin
    egen energiproduktion och förstör sina egna landskap.


    Retoriken om regionerna är jag emot. Det är ge och ta på olika områden.

    I övrigt håller jag med om att vi inte behöver mer vindkraft till Norrland. Om inte annat är det opraktiskt att bygga vindkraftverk uppe i Norrland när kapaciteten för att flytta energin nedåt i landet är begränsad som den är nu.
Svar på tråden Delseger emot vindkraftsbygge i Boarp.