Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Borgerlig regering utan SD

Nutid skrev 2021-06-29 16:05:53 följande:
    En fundering, hur sannolikt är det att det blir borgerlig regering utan SD?
    På samma sätt som det har varit en Vänster-regering utan V
    Den dagen det blir en borgerlig regering blir den till efter förhandlingar med SD inom det blå-gula blocket.

SD behöver inte sitta i regeringen, det har man varit öppna med, men SD kommer att ha förhandlat till sig ett antal punkter som de kan peka på inför sina väljare. 

.
    Första gången blir detta relativt lätt. Det finns många punkter där M, KD och SD redan är överens och SD kommer inte att förhandla söder läget stenhårt. Lågt hängande frukter att börja med inkluderar: polisen & rättsväsendet, medborgarskapsfrågan, generellt minskad invandring, försvaret, energipolitiken ...

Jimmie talar om "inflytande efter storlek" men jag är beredd att tro att han inte kommer att kräva exakt fem gånger mer inflytande än KD på en blå-gul regering. Så det löser sig nog ...

.
    Det är senare, när det kommer till den tredje, fjärde eller femte förhandlingen mellan parterna som det kommer att bli mer gnissel. När alla frågor där man tycker helt eller delvis lika är hanterade. Vid det laget tycker säkert SD också att man vill ha ministerposter för att fortsätta stödja en regering.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    nernu skrev 2021-06-30 18:13:22 följande:
    Att SD skulle få sitta med i regeringen är högst osannolikt. Inflytande kommer de få. Frågan är hur stora krav de kommer ställa kring invandringspolitiken. Det är ju egentligen det enda som är intressant.
    SD vore ju katalysatorn för en massa borgerlig politik: Energi, försvar, polis, trygghet, familj, miljö ... 

Invandringspolitiken är ju (nästan) ointressant i sammanhanget eftersom att till och med sossarna nu lyfter samma frågor och samma lösningar.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-07-04 19:59:25 följande:
    Ett extraval skulle kunnat ändra på den saken.
    Är ju inte klart än att det INTE blir ett extraval.

Löfven måste få C att acceptera V för att undvika det.
  • Flash Gordon
    nernu skrev 2021-07-04 17:32:28 följande:
    SD kommer troligtvis inte nöja sig med något annat än att få vara med och påverka invandringspolitiken. Det finns gemensamma nämnare men jag är ganska säker på att de kommer ställa krav utöver det man är överens om. Och det kan bli ett problem.
    Självklart kommer SD att kräva inflytande i invandringsfrågan men grejen är att idag tycker ju nästan alla som SD när det gäller principen - vi måste minska på invandringen. Vi har tagit emot alldeles för många.

Sedan är det skillnad i detaljerna mellan partierna.

Men att komma överens om minskad invandring är en icke-fråga.
  • Flash Gordon
    nernu skrev 2021-07-04 17:32:28 följande:
    ... men jag är ganska säker på att de kommer ställa krav utöver det man är överens om. Och det kan bli ett problem.
    Och självklart kommer, och SKA, SD ställa kvar utöver det man är överens om mellan de blå-gula.

Det är så man driver politik. Genom att prata om saker så att man till slut förskjuter gränser.
  • Flash Gordon
    Kerstin52 skrev 2021-07-06 10:19:08 följande:
    Den stor frågan för SD blir dock den ekonomiska politiken där SD skiljer sig stort från de övriga borgerliga. Är det värt ett inflytande över numera ickefrågor som invandringen och polisen? 
    Det tror jag nog att de tycker det är värt. Även om många partier idag följer SD i hälarna när det kommer till invandring och lag & ordning så är det ändå SD som leder utvecklingen.

Sedan ska vi inte överdriva skillnaderna i ekonomisk politik heller. SD har trots allt redan röstat fram en M-KD-budget.

Sverigedemokraternas största ekonomiska trick är dessutom att minska utgifterna för invandringen. Du kan jämka många miljarder i minskade intäkter för staten pga jobbskatteavdrag mot besparingarna i form av ett ett asylstopp.
  • Flash Gordon
    Kerstin52 skrev 2021-07-07 15:24:22 följande:
    Fast Sossarna har ju redan stoppat all invandring i princip så dom pengarna finns ju nu
    Ha! Ha! Ha!

Skämtare där!

Försöker du köra lite sosse-spinn?

Nä, sossarna har inte "stoppat all invandring i princip".

Det väller fortfarande in folk som söker ett bättre liv i Sverige. En del går under "asyl". En del går under "anknytning" En del går under "arbetskraft". Antal BEVILJADE uppehållstillstånd på dessa är ca 40000 det första halvåret. Då ska du lägga till alla som kommer hit, får avslag, men vägrar lämna landet.

.
    Nyss gjorde sossarna det enklare för 9000(?) afghanska män utan skyddsbehov att få stanna i landet. En gåva till MP och C.

.
    Nä, den enda regering som har den moraliska möjligheten att stoppa invandringen är en blå-gul regering. Långt från MP och C.
  • Flash Gordon
    Kerstin52 skrev 2021-07-09 10:31:05 följande:
    Dessutom är det Moderaterna som la grunden till de problem vi har idag, massinvandring under 2000-talet samtidigt som man gjorde stora skattesänkningar och ingen satsning på polis, skärpta straff eller bättre hantering av invandringen. Man kan inte både släppa in massa invandrare och samtidigt ta bort förutsättningarna för integration. Sossarna har de senaste åren gjort tvärtom, stoppat invandring och ökat antal poliser, skärpt straffen för bland annat vapenbrott och fängslat väldigt många.

När ska SD fatta att det är Moderaterna som ligger bakom våra problem och Sossarna försöker lösa dom? 
    Ditt parti socialdemokraterna har gränserna vidöppna för alla från tredje världen som vill söka lyckan i Sverige. 40000 godkända uppehållstillstånd på sex månader inom de tre grupperna

- asyl
    - anhörig (idag i huvudsak kopplat till tidigare asylsäkande)
    - arbete (idag en fuskväg in i landet som "diskare" på en pizzeria för de som inta kan söka asyl)

Och det är bara de godkända

Tillkommer alla som får avslag men som ditt parti inte förmår få att lämna landet.

Bara de där 9000 afghanska männen utan skyddsbehov som ni har problem med att hantera ...

.
    Moderaterna klarar av att kalla dagens invandring för den belastning den är.

Så länge Socialdemokraterna låtsas vara förfärade över "tonen" i det faktumet så är inte Socialdemokraterna en seriös partner för SD.

Svårare är så är det inte.
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2021-07-09 12:26:41 följande:
    Vi vet också vem som tog bort den begränsningen man kunder göra på invandringen, sånt går aldrig glömma bort och när man ska börja peka finger.
    Peka finger är inget som Socialdemokraterna har problem att göra men återigen är man då i konflikt med SD som istället värnar om våra gamla

Svar på tråden Borgerlig regering utan SD