Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Diffus smärta övre vänster sida under revbenet

Prova uteslut alla former av sädesslag (inkl pasta etc) ur kosten under några veckor och se vad som händer. Kan vara så enkelt.

• Tow2Mater
    jensn skrev 2021-06-30 14:50:42 följande:
    Hej
    Tack för tipset!

Tanken har slagit mig att det kan vara en intolerans mot gluten eller laktos, men då jag inte får ondare i samband med en viss måltid, eller att jag får en uppsvälld mage eller hårdare avföring så har jag uteslutit det. Sen har jag ju även genomgått en gastroskopiundersökning där man kollat på tunntarmen, magsäcken, magmunnen med kamera utan någon anmärkning.
    Skulle det fortfarande kunna vara det? hmm
    Har hjälpt for mig. Intoleranser kan ge få eller många problem, det är så olika.
  • Tow2Mater
    jensn skrev 2021-06-30 16:15:22 följande:
    Jag har inte gjort något specifikt test nej, men om man har Glutenintolerans så blir väll tunntarmen inflammerad? I min gastroskopiundersökning senast så såg allt bra ut hela vägen dit ner.
    Jag har inte gått upp med kameran från andra hållet ännu för att undersöka änd/tjocktarmkanalen, utan det blir mot hösten p.ga lång väntetid.
    Det skulle kunna vara celiaki, men jag tror själv inte det. Jag har bekanta som är glutenintoleranta och så fort dem äter vete så behöver dem springa på toaletten omgående. Jag har inga problem med kost relaterat till toalettbesök eller att jag får mer smärta som sagt. Jag tror att det finns självtest i dag för gluten, jag ska göra ett bara för att utesluta det.
    Men bara for att test inte visar glutenintolerans kan du inte utesluta det, det finns olika grader. Det du har, som kan vara "allergi" mot gluten eller mot något annat i t ex spannmål, verkar ju mycket milt. Du kan ju gora test forst for att utesluta cieleki, sen efter du provat utesluta t ex spannmål ur kosten i säg 4 veckor om det inte blir bättre prova uteslut en annan grupp, kanske laktos eller fet mat. Du får ju prova dig fram. Antar du redan utesluter alkohol?
Svar på tråden Diffus smärta övre vänster sida under revbenet