Diffus smärta övre vänster sida under revbenet
Hej
Enormt tacksam för hjälp!
Jag är en man på 28 år
Frisk i övrigt.
Jag får inte mer ont efter intag av mat/dryck eller vid fysisk ansträngande aktivitet.
Jag känner mig inte stressad och har aldrig haft magproblem eller dylikt tidigare.
För ett år sedan började jag känna en skarp mer ilande smärta vid vänster sida bröst som kom och gick lite från dag till dag och strålade ut mot vänster armhåla. Jag tänkte att det går nog över av sig själv efter någon vecka. Det blev inte bättre, men det blev samtidigt inte värre heller.
Så tillslut sökte jag vård efter att min sambo pushade mig. Jag fick då lämna blodprov och man misstänkte att det kunde vara hjärtsäcksinflammation. Jag fick då göra ett Vanligt EKG plus ett EKG under ansträngning samt ett ultraljud. Då konstaterade läkarna att hjärtat var fullt friskt = check!.
Dem skickade hem mig och sa till mig att äta Ipren en vecka för att det är inflammationshämmande och se ifall det blev bättre.
Jag följde råden och det blev inte bättre. Jag väntade några veckor innan jag kontaktade VC igen. Fick en ny undersökning där man lyssnade på mina lungor och tog blodprov för att kolla andra värden. Doktorn tyckte att det lät lite konstigt i ena lungan, så han beställde en röntgen. Jag påvisade att jag kan utföra fysisk aktivitet utan att bli ansträngd och att smärtan inte kommer från lungan, men litar ju såklart på läkarens bedömning. När jag kommer till röntgensalen så berättar jag på plats till dem att jag har problem längre ned till vänster och ber att dem tar en bild längre ned än planerat men även så att lungorna också kommer med.
Fick provsvar att revben, lungor, kärl osv ser bra ut =check!
Fick ingen återkoppling alls mer än att dem inte hittat något på bilderna och att jag ska återkomma om jag får fortsatta besvär.
Jag väntade ett tag till och hoppades på att det självläker, men icke. Nu är smärtan mer dov som ett håll och inte lika skarp längre och kommer oftare.
Den befinner sig under vänstra sidan av revbenet väldigt diffust. (Det här har jag varit tydlig med redan från början efter att vi kollat upp hjärtat).
Jag väntar ett tag till, livet rullar på. Jag har fortfarande känningar dagligen. Tillslut kontaktar jag dem igen, berättar att det inte blivit bättre och vad nästa steg är. Får då tid för ett ultraljud.
Dem kikar på alla organ, allt såg bra ut och säger att det inte är någon fara.
Men problemet kvarstår. Så jag kontaktar VC igen och ber om en rådgivning med min läkare. Min läkare känner på min mage, allt känns bra. Men säger att vi inte kollat tarmarna och magsäcken. Så han skickar remiss för gastroskopi.
Jag är livrädd för denna undersökningen, men jag är ännu mer rädd för att behöva gå runt med en diffus smärta varje dag. Efter undersökningen var klar så hittade man i alla fall inget onormalt och man tog prov i magen på bakterier som också visade sig va normalt.
Magsäck/tunntarm = Check!
Ringer läkaren igen och frågar vad nästa steg är varav min läkare kastar över mitt ärende till en annan AT-läkare istället då han förmodligen kände att han gjort vad han kan för mig.
Nya AT-läkaren kallar in mig för att gå igenom allt från början, skickar beställning på avföringsprov samt urinprov för att kolla njurar osv, och ifall det är blod i min avföringen.
Får svar att det är normala värden.
Kontaktar han åter igen, då går han igenom alla provtagningar som gjorts med mig och jag ifrågasätter bukspottkörteln. Då konstaterar han att vi glömt att ta tester på bukspottkörteln, vilket gör att jag blir livrädd då allt annat är i princip uteslutet och googlar man upp på det, så är det samma symptom som jag har.
Så han beställer ett blodprov och ett avföringsprov, han skickar utöver det även en remiss för en endoskopi för att kolla tjocktarmen eftersom den också går genom det området i buken. (2-3 månaders väntetid för det), fick provsvar igår på att värdena på bukspottskörteln var OK, vilket blev en otrolig lättnad för mig.
Nu har jag gått i över ett år med detta symptom, en alarmerande molnande diffus smärta dagligen från vänstra övre sidan av buken. Innanför revbenet som strålar ut lite mot ryggen/vänstra sidan. Som ett mjälttugg fast mer konstant och dov.
Jag tar gärna mot tips/svar på om någon upplevt samma sak, eller har något förslag på vad jag ska göra eller vad det kan röra sig om?
Jag känner mig ju friskt i övrigt som sagt, alla provsvar talar också för att jag är frisk. Men min kropp säger att något är fel med denna konstanta dova smärta.