• Anonym (Sexsugen)

Fler med omskurna män?

Min man drabbades förra året av en sjukdom som heter lichen sclerosus. Detta medförde att förhuden sprack och blödde pga av alla sår blev den stelare och trängre för varje vecka och tillslut gick den inte att dra ner längre. Det fanns inget att göra mer än operera bort förhuden. Operationen gick bra och maken är helt återställd. Maken upplever att sexkivet är mycket bättre dels för att han inte har ont och dels för att det blivit känsligare och skönare helt enkelt. Men samlag gör för mig ont efter hans operation! Det känns hårt och torrt. Det spelar ingen roll hur fuktig jag blir för det känns som friktion och vi måste varje gång använda glidmedel och då gör det inte så ont. Men det är rätt jobbigt att i stundens hetta alltid tänka på det lixom. Jag tror förhuden fungerade som en liten Sköld eller vad man skall säga. Det blev mer glid med den än utan. Sedan är ju ärren hårda fortfarande oxå. Det har gått 4 månader sedan operationen. Min fråga är helt enkelt till er kvinnor som har omskurna män hur detta påverkar sexlivet? Upplever ni samma som jag? Blir det bättre?

• Svar på tråden Fler med omskurna män?
  • Anonym (K)

Jag upplevde samma som du.

• Anonym (zooba)

Har varit med en omskuren man i 15 år nu och har inte upplevt något liknande. Det kanske har med din mans sjukdom att göra? Om huden blir stel och nu  dessutom ärrig kanske det skaver för dig? 

Din man upplever säkert en högre känslighet de första åren. 

Googlade nu på sjukdomen. Det låter som att det kan vara själva sjukdomen som orsakar obehaget om huden blir så pass förändrad i underlivet? 

• Mittra

Mitt ex var med om samma sjukdom och omskärelse. Jag hade inget problem med sexet efteråt.

• Anonym (Sexsugen)

Tack för era svar! Min mans sjukdom sitter inte i själva penisen utan den var begränsad till förhuden. Han har inga sår eller sprickor på penis och har aldrig haft. Jag tror det jag känner är ärrvävnaden efter operationen. Det var ju ingen liten grej att ta bort förhuden. Första kvällen efter operationen blödde han och var så svullen och jag höll på att tuppa av. Såg ut som de kört den i en köttkvarn. Men läkningen har gått över förväntan och allt ser väldigt bra ut. Jag tror att förhuden gav någon slags skjuts som jag skrev då det nu känns stumt. Ärrvävnad är väl hård i början för att sedan mjukna har jag för mig. Ni som upplevt detta med er partner, har det blivit bättre? Har ni några tips för att det ska bli bättre? Det är inget jätteproblem att ta glidmedel men det blir ju lite mindre spontant när man skall kladda. Vi oroade oss för att han skulle ha ont i ärrvävnaden och hade inte en tanke på att det skulle göra ont på mig.

• Glinda från Oz

Min dotters pappa var omskuren och jag märkte ingen skillnad på honom jämfört med någon annan jag varit med men han blev omskuren som bebis. Det beror säkert på ärrvävnaden i ert fall. Hoppas det löser sig 

• Anonym (..)

Min man är omskuren och jag har inte märkt något problem. Han blev omskuren som bebis av kulturella skäl.

Svar på tråden Fler med omskurna män?