• Humlan1990

    Deposition hyresgästen vill ej betala tillbaka

    Jag behöver rådgivning. Min syster har hyrt rum i andrahand i ca 4 månader och skulle flyttat ut 30 Juni.

    Pga. Operation samt läkarbesök var hon tvungen att skjuta upp på det en dag. Men ringde hyresvärden för att kolla om det var okej, hyresvärden ignorerar alla samtal och sms.

    Min syster åker in 1a Juli och ska städa och lämna nycklar, men då har hyresvärden redan städat.

    Ska läggas till att hon påstår att hon har haft en hyresgäst som skulle flyttat in d. 1 Juli men inte kunnat göra det pga rummet inte är klart, vilket inte alls går ihop med att hon påstår att hon har städat.

    Det är en deposition på 4500kr har hon rätt att ta hela? Jag menar att hon har rätt att ta en liten del för städningen men inte allt.

    Vad gör vi i denna situation?

  • Svar på tråden Deposition hyresgästen vill ej betala tillbaka
  • Allis1000

    Jag blir lite upprörd på din syster. Jag tycker det är självklart, att om man inte kan hålla överenskomna uppgörelser, så betalar man åtminstone hyran för en månad till. Jag harde inte gnällt om hyresvärden i detta fall behållit handpenningen utan tvärtom tackat värden för att jag fick en extra dag på den nya månaden.

  • lajkin

    Finns inget hon kan göra. Avtal är till för att hållas, din syster bröt mot avtalet.

  • Cecilialia

    Hyresvärden har rätt och din syster borde sett till att lägenheten var städad och tom på överenskommen tid.

  • Törstiga tuppen

    Eftersom hon visste att hon skulle in på operation borde hon städat och lämnat nycklarna den 29:e. Klumpigt och dåligt planerat som kostar henne depositionen.

  • Madida

    Givetvis får hyresvärden behålla depositionen. Hon har inte följt kontraktet och då blir det såhär. Det var ingen akut händelse utan hon visste om operationen, då kunde hon tömt och städat innan den.

    Sen hade man ju kunnat önska att hyresvärden hade svarat henne när hon hörde av sig, och varit lite flexibel. Men det är inget måste.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Hanky Panky

    Man ska vara utflyttad kl 12 den 1a i månaden enligt hyreslagen (eller kl 12 nästföljande vardag om det innefaller på helgdag).

    Så egentligen ska din syster ha fått chansen att städa och lämna nycklar innan dess. Men det beror ju också på överenskommelse.

  • Karlington
    Humlan1990 skrev 2021-07-01 12:32:09 följande:

    Jag behöver rådgivning. Min syster har hyrt rum i andrahand i ca 4 månader och skulle flyttat ut 30 Juni.

    Pga. Operation samt läkarbesök var hon tvungen att skjuta upp på det en dag. Men ringde hyresvärden för att kolla om det var okej, hyresvärden ignorerar alla samtal och sms.

    Min syster åker in 1a Juli och ska städa och lämna nycklar, men då har hyresvärden redan städat.

    Ska läggas till att hon påstår att hon har haft en hyresgäst som skulle flyttat in d. 1 Juli men inte kunnat göra det pga rummet inte är klart, vilket inte alls går ihop med att hon påstår att hon har städat.

    Det är en deposition på 4500kr har hon rätt att ta hela? Jag menar att hon har rätt att ta en liten del för städningen men inte allt.

    Vad gör vi i denna situation?


    Lyssna inte på amatörerna här. Man får självklart inte behålla hela depositionen på 4 500 kronor bara för att någon flyttar ut en dag för sent. Hon har rätt att innehålla summan som motsvarar dagens hyra (d.v.s. månadshyran/31). Om hyresvärden även var tvungen att ersätta de andra hyresgästerna på något sätt för att de flyttade in en dag för sent så får ta den summan också.

    Om hon faktiskt hade städningskostnader så får hon även ta dem. Det verkar ju dock vara stridigt här.
  • Steven01

    Typisk skitstil som folk håller på med. Hon visste väl att hon skulle opereras? Då får man ju styra upp det INNAN! Folk har så jädra svårt att planera och styra upp sina liv och sen hoppas dom att alla runt omkring ska anpassa sig.

  • Noname00
    Karlington skrev 2021-07-01 16:20:25 följande:
    Lyssna inte på amatörerna här. Man får självklart inte behålla hela depositionen på 4 500 kronor bara för att någon flyttar ut en dag för sent. Hon har rätt att innehålla summan som motsvarar dagens hyra (d.v.s. månadshyran/31). Om hyresvärden även var tvungen att ersätta de andra hyresgästerna på något sätt för att de flyttade in en dag för sent så får ta den summan också.

    Om hon faktiskt hade städningskostnader så får hon även ta dem. Det verkar ju dock vara stridigt här.
    Depositionen på 4 500kr är nog hyran.
Svar på tråden Deposition hyresgästen vill ej betala tillbaka