• Manne81

    HJÄLP! Min 10-åriga dotter är mobilberoende (är inte alla 10-åringar det?)

    Här kommer min ?HJÄLP! Min 10-åriga dotter är mobilberoende?-roman som jag länge velat skriva! En vädjan att få ta del av erfarenheter och tips från andra föräldrar som också är oroade för sina barns mobilanvändande, utan pekpinnar och dömande! Vi kämpar alla med detta, och har olika förutsättningar och strategier. Låt oss stötta och lära oss av varandra!

    Dottern är 10 år, och jag har tillåtit det gå allt för långt när det gäller hennes skärmtid nu under sommaren, framför allt mobilanvändandet (även om jag tror att nivån är ?normal? för hennes ålder). Under skolterminerna blir det kanske 2-4 timmar om dagen. Men nu på sommaren kan det lätt bli 4-8 timmar om dagen (inklusive hos kompisar). Hon använder mobilen kanske 80% av skärmtiden, i övrigt TV-serier eller Roblox  eller nån gång Minecraft på laptopen. Jag har trots allt hårdare mobilregler än alla hennes nära kompisar, som i regel inte har några regler ALLS. Min dotter får under terminerna inte kolla mobilen på morgonen när hon vaknar, ej heller mellan skola och middag. Detta leder dock till att hon utan undantag använder mobilen från att sista middagstuggan är uppäten, tills hon går och lägger sig (om inget annat kul händer). När jag har mobilregler, till exempel under vårterminen fick hon sluta spela kl 20.00 för läggdags, vilket direkt gjorde att hon kände sig utanför och ?töntig? när alla andra sitter och spelar tillsammans längre än så. Svårt att göra det ?bästa? för dottern när hon blir lidande socialt.


    När hon väl är med kompisar (förutom att spela med dem online, vilket de gör hela kvällarna) så sitter de mest med mobilerna. Jag märker att kompisarna känner sig kränkta och arga när jag ibland ?samlar in? mobilerna till min ?mobillåda?, för de är inte vana vid det hemifrån. Mobilen är deras eviga snuttefilt som ingen får ta ifrån dem! När jag lämnar dottern hos kompisar kommer kompisen med mobilen i handen och står och scrollar TikTok i hallen (låter inte dottern ha denna app!) medan dottern klär av sig jackan. De kramas inte när de ses och säger hejdå (vilket jag tror delvis beror på mobilberoendet och bristen på närvaro i nuet, och närhet i deras relation). När kompisarna kommer till oss sätter de sig ofta med mobilen i soffan bredvid dottern, som då gör samma sak. Hennes närmsta 4 kompisar (tre tjejer och en kille) som betyder allt för henne har inte har några som helst mobilregler hemma, utan kan sitta hela dagarna, ibland långt efter midnatt. Personligen tycker jag inte det blir speciellt givande relationer för dottern som ni förstår. Det känns som att de inte känner varandra.  


    Som jag uppfattar det är dottern INTE mer mobilberoende än genomsnittsungen i hennes ålder, men jag som förälder är mycket mer orolig än de flesta föräldrar (hur ska de klara sig när de blir tonåringar och sen vuxna!?). Jag har fortfarande kvar visionen om att barn ska kunna leka ?som förr? och ta hand om sig själva utan mobil. Vad har hänt med alla aktiviteter (och ?icke-aktiviteter?) som barn ägnade sig åt förr, och mådde BRA av? Har vi föräldrar bortprioriterat dem för att våra barn blivit så mobilberoende? Vad hände med att skriva dagbok, ligga och titta på molnen, ta en cykeltur, läsa i timmar, sitta och prata om relationer och problem, spela sällskapsspel, bygga egna projekt, måla, gå ut i skogen, skriva listor, egna lekar, långa promenader med kompisar... Här finns både lekplatser och skogar, och även ett centrum på nära avstånd. Förutom detta så har jag upptäckt att deras uppmärksamhet i en aktivitet är så mycket kortare än ?på min tid? (född 1980). Har skaffat högar med sällskapsspel, pyssel, pingisbord, stångtennis och rollerblades. Men när de väl knytit på sig rollerbladesen och alla skydd så kommer de tillbaka och tar av sig dem efter 5 minuter (vi har jättefina långa, släta vägar att åka på) för att de är ?klara?! Och då säger de ändå att det var roligt. Det är som att mobilena är deras andningsluft, som att de håller andan när de är utan mobilen.


    I ärlighetens namn är ju barnens mobilberoende dessutom väldigt bekvämt och praktiskt för oss föräldrar, för det kräver knappt någonting av oss och kan fungera som en enorm avlastning. Detta är nog en stor anledning till att vi tillåter detta trots vår oro. Vill inte skuldbelägga någon eller mig själv, men behovet av avlastning och lugn och ro för oss föräldrar är ju ofta enormt! Borta är syskonbråken, borta är det eviga tjatet, borta är nedstökade  rum och drivor med sönderklippt papper... det vill säga så länge de tillåts ha mobilen i handen. Allt blir luuuungt... och tysssst....


    Min lättnad och glädje över att hon faktiskt har och umgås med kompisar förtas snabbt när jag får höra efter en övernattning att de spelat/scrollat mobil under ALL vaken tid utöver måltiderna, dvs 10-15 timmarspass med mobilerna i handen. Jag kan ju inte sätta regler för dotterns kompisars hem, och trots att jag antytt till föräldrarna hur mycket jag uppskattar skärmfri tid för barnen så har de inte kraften att sätta hårt mot hårt gällande sina barns beroende.


     Jag tycker att dottern är SÅ passiv när hon inte har mobilen. Det vanligaste är faktiskt att hon bara lägger sig ner och stirrar rakt fram. Eller oroligt vandrar runt i huset, ställer sig och tittar på mig och hoppas att jag ska underhålla henne på något sätt. Har lyckats att kärleksfullt tvinga henne att läsa en stund, rita en stund, gå ut i hängmattan en stund, men detta gör hon bara i pass om ca 15 minuter.


    Jag vet att det ytterst är JAG som bär ansvaret för hennes beroende (det är lika bra att kalla det vid sitt rätta namn, även om det smärtar). Det är jag som tillåtit henne använda mobilen så mycket som hon gör, och som format hennes beteendemönster och hjärnans belöningssystem. Jag försöker göra aktiviteter med henne, låta henne vara med vid matlagning och bakning, ta med henne till affären, skaffa pysselgrejer och böcker, köpa leksaker som hon gillar, boka in henne på aktiviteter (hon har under terminerna dans en gång i veckan, ska ev skaffa en aktivitet till).... vilket hon tycker är kul! Men det kan ju inte ersätta den stora mängden ?vardagstid? som barn har, speciellt på sommaren och även helger. Alla dyra leksaker, sällskapsspel, och aktivitetssaker från i julas bara samlar damm. Hennes kompisar tycker inget sånt är kul eftersom de är så djupt mobilberoende.


    Jag har begränsat med tid för barnen då jag är ensamstående med tre barn och både pluggar och jobbar just nu. Sätter jag bara gränser för mobiltiden så blir det lätt att hon bara lägger sig ner och stirrar... hon känns så ?lost? att jag tycker synd om henne! Det skäms jag för, men så är det. Känns ?taskigt? att hon t.ex. inte ska få spela om hon är hemma en hel dag (ibland är hon hemma själv då jag jobbar). När jag frågar vad för andra saker hon kan eller vill göra så är det alltid bara en axelryckning och ?vet inte...?. Jag förstår att många vill ge rådet att bara sätta gränserna och låta utvecklingen ha sin gång... och det kanske är det enda sättet, med eventuell nedtrappning först. Men det är SÅ svårt, när hon blivit så osjälvständig som hon blivit, och när kompisarna är som de är.


    Har till och med börjat dela in skärmtid i ?bättre? och ?sämre? inombords, och önskar att hon istället för favvospelet Roblox ska spela mer utmanande och utvecklande ungdomssspel på t.ex Playstation, och att hon istället för mobilspel ska titta på TV för att hjärnan ska få vila mer, och att det trots allt ofta är mer meningsfullt innehåll än de hjärndöda spelen de spelar, eller appar som TikTok, som bara bygger på kickar (trodde aldrig jag skulle vädja till barnen att se på TV!)

    Dottern har (på mitt intiativ) tagit upp kontakten med en gammal kompis som flyttat längre bort (som jag tycker jättemycket om, och som inte alls är lika skärmberoende), och blev helt chockad när mamman berättade att hon endast har 90 minuters mobiltid OM DAGEN! Även nu på sommaren. Låter ju helt fantastiskt, och egentligen ganska ?lagom?. Men KAN barn klara det idag? Min dotter kan lätt sitta 5-timmarspass hemma (och kompisarna 15-timmarspass). Hon åkte och sov över hos den kompisen och hade haft jättekul med sällskapsspel, pyssel, utelek med mera. Men så fort hon kom hem sögs hon in i mobilen (för att jag tillät det, jag vet, men tyckte att nu ?förtjänade? hon det efter all mobilfri tid, bakvänt tänkande ? jag vet...). Det var mötet med den mamman som gav mig inspiration till en nytändning.


    Jag pratar jättemycket med dottern om detta, som är VÄL medveten om min oro, vilket tyvärr också ger henne skuldkänslor. Ofta när jag kommer in i rummet kastar hon telefonen ifrån sig och tar tag i närmsta leksak eller bok. När jag kommer hem flyger hon upp och börjar prata med mig för att dölja mobilanvändandet. Har pratat massor med henne om detta med empati och pedagogik, och att hon inte ska ha skuldkänslor. Men de gånger jag inte har hårda tidsgränser (?-Försök att göra annat också?) så uppstår ändå detta. Men när hon väl HAR tidsgränser så blir det ?ligga och stirra rakt fram?-problematik med efterföljande ?pappa med dåligt samvete-syndrom?.


    Hur har ni det alla där hemma? Vad är era erfarenheter och reflektioner? Är det vanligt att inte ha några mobilgränser alls? Klarar vissa barn av det? Är det vanligt hos barnens kompisar att de inte har mobilgränser? Eller har ni/de begränsad skärmtid, och hur lång tid är den i så fall? Hur mycket använder era barn mobilen eller skärmen? Vad gör barnen när de t.ex. är själva i många timmar / hela dagen, och har skärmförbud? Hur gör man när barnets alla kompisar är mobil- eller skärmberoende? Har ni förbud för dem i ert hem?


    Är jättetacksam för era erfarenheter och tips, och tack för att ni lyssnade på min långa utläggning.
  • Svar på tråden HJÄLP! Min 10-åriga dotter är mobilberoende (är inte alla 10-åringar det?)
  • Anonym (A)

    Ett kort svar från mig. Kanske kan man tänka lite att det inte självklart är bättre att sitta med näsan i en bok 8 timmar om dagen än att spela spel/vara social med kompisar via mobilen?

    Jag håller inte heller med om att tv är bättre än spelande.

  • Anonym (Jenny)

    Först och främst så är det hög igenkänningsfaktor. Det är så svårt att hitta balans. En idé som vi testar just nu är att barnen först måste vara aktiva, ut och röra på sig, göra något kreativt, vara sociala, ta hand om sina sysslor (väldigt basic) och läsa sin bok INNAN de får sin skärmtid. Saken är den att när de väl kommer igång med de roliga så fastnar de för det mesta i det och begränsar därmed helst naturligt tiden de sitter framför skärmarna.

    Vår sommar har hittills varit väldigt kreativ och social, trots att jag jobbar hemifrån och inte kan vara aktiv lekledare. Visst drar jag kanske strategiskt ner med dem till stranden för picknick-middag och planerar in aktiva saker på min lediga tid för att förlänga den skärmfria tiden lite, men det är inte så att någon protesterar.

    Med kompisar så sätter jag också gränser. Efter någon timme oavbrutet spelande så skickar jag ut dem på något ärende (glass, någon?) eller ber dem att hitta på något annat en stund. Det hjälper att de är barn jag känner sedan flera år tillbaka och jag tror att jag hade varit försiktigare om vänskaperna var nyare eller mer känsliga. Deras föräldrar har liknande förhållningssätt, eller tycker att det är helt ok att barnen tillbringar all ledig tid hos oss (och då måste man ju ta lite vuxenansvar).

    Kanske din dotter skulle må bättre av att vara på fritids och ha några aktiva timmar där om dagen? Det skulle göra det lite mer avslappnat för dig än att försöka aktivera henne hemma. Eller något läger eller annan sommaraktivitet? 10 år är väldigt ungt att fatta beslut om hur hon ska lägga upp sin dag själv.

  • Anonym (Jennifer)

    Läs boken "Hjärnstark junior" tillsammans! Tex ett kapitel per dag, turas om att läsa högt för varandra och prata om det ni har läst.

  • Anonym (Också 1980)

    Hej!

    Jag håller inte med dig här.

    Var glad att hon inte hamnar utanför och är ensam.

    Det är så mycket nyttigt som barn lär sig genom mobiler, även Roblox och Tiktok.

    Hon kan förmodligen redqn nu bättre engelska än du, och inte på grund av skolan.

    Tänk att när hon kommer söka jobb så kommer hon ha nytta av allt hon har lärt sig under sina mobiltimmar.

    Spela Roblox med vänner är ju underbart det är SOCIAL aktivitet.

    Hjärndöda spel? De flesta spel är kreativa och kräver skicklighet och problemlösning. De spel som spelas online med kompisar lär de mycket samarbete.

  • Anonym (Också 1980)

    Ta barnen på utflykt, måla med dem.

    Bara köpa leksaker och spel funkar inte hos oss heller.

    Gör hon aldrig experiment som visas på Tiktok eller YouTube?

    Min dotter är 11, hon gör många experiment, skapar slime, gör frisyrer på dockan, ritar, skapar pyttesmå saker av papper. Hon även gör videor av hur hon gör det och lägger dem på Tiktok.

    Hon och kompisar lär sig dansar från Tiktok. Jag ser INGA fel med det.

  • Tow2Mater

    Sällan jag inte orkar läsa allt, men din text kom jag inte igenom.

    "De kramas inte när de ses" - va? Brukade du verkligen krama dina kompisar? Och nu i coronatider ska man inte kramas!

    Det ger sig ju när skolan borjar igen. Tills dess gor saker som familj på helgerna och ta ett par promenader tillsammans på vardagarna. Chill!

  • Anonym (Mobilfritt)

    Du do6m förälder har rätt att ha regler för hur mycket mobilen blir använd i ditt hem. Du kan ha som regel att de som kommer och hälsar på lägger undan mobilen. Det bästa är nog att prata med de andra föräldrarna om detta med.

    Det bästa vote om ni föräldrar hade samma regel att när man är hos varandra så använder man inte mobilen. Att sitta i samna rum med näsan i mobilen är inte att umgås. Det blir inget socialt utbyte och de får inte ut något. I denna fronten behöver flera föräldrar vara enade.

    Tiktok innehåller mycket dåligt inflytande på många yngre och många experiment är rent av farliga. En del experiment är redigerade så att de ser ofarliga ut. Ett exempel var art någon hade lagt ett stort mynt på ett fat, sedan hadw personen lagt fatet i mikron och satt på. När mikron var klar så tog personen ut fatet med ett litet mynt.

    De som gjorde detta fick en exploderande mikro och många experiment är som sagt redigerade i datorn så att det ser ut som en enda film.

    Om man inte får vara med i gruppen bara för att man inte är online är det en riktug vänskap? Om man bara umgås och pratar online så får man svårare att kommunicera i verkligheten med ord och skrift. Flera tonåringar gar svårt att lägga undan mobilen i dag och många föredrar att umgås via text.

    Om du är orolig för att din dotter bara använder nätet i tex skolan då finns det mobiler utan Internet, man kan ringa och skicka sms. Behöver eleverna använda nätet i skolan för en uppgift så ska de inte behöva använda sina egna mobiler.

    Köp hem böcker som visar olika experiment, en bok ör bättre för då läser man och övar att upp läsförståelsen. Samt att du som vyxen vet att experimentwn i boken är ofarliga. Köp en kokbok eller en bakbok och försök att umgås och gör ett recept tillsammans en gång i veckan.

    Ha en tema kväll där ditt barn och vännerna tex lagar middag tillsammans. Tror att der blir lättare att lägga undan mobilen om man har ett mål.

  • SweeneyToad

    Varför har ungen ens mobil? 
    Totalt jävla onödigt. 
    Sett ur ett historiskt perspektiv, är mobiler väldigt nytt, hur klarade alla ungar förr utan mobiltelefon?

  • Tow2Mater
    SweeneyToad skrev 2021-07-03 23:10:05 följande:

    Varför har ungen ens mobil? 

    Totalt jävla onödigt. 

    Sett ur ett historiskt perspektiv, är mobiler väldigt nytt, hur klarade alla ungar förr utan mobiltelefon?


    Hemtelefoner hos kompisar och telefonkiosker har ofta försvunnit idag. Sånt vi använde som mindre att kommunicera hem.
  • Anonym (lz)

    Man behöver ingen mobil som minderårig. Här har vi 1 timme skärmtid under skoldagar och 0 under helger och lov.


    Tow2Mater skrev 2021-07-04 01:36:45 följande:

    Hemtelefoner hos kompisar och telefonkiosker har ofta försvunnit idag. Sånt vi använde som mindre att kommunicera hem.


    Kan bara relatera till mej själv och dom jag umgicks med då, kiosker och hemtele kanske rörde sej om 15min/vecka.
  • Anonym (Y)

    När jag var 10 år för 12 år sedan hade jag ingen mobil och inte heller de flesta av kompisarna, möjligtvis hade några en som man kunde ringa och sms:a med. Känns sorgligt att det blivit som det blivit nu.

    Det som har hänt är att barnens (eller egentligen gäller det oss alla) hjärnor kräver mer och mer stimulans, snabb stimulans. Den man får av att jämt kunna skrolla på sociala medier, kolla på klipp, oändligt utbud osv. Sånt man bara serveras. Man vet nog inte så mycket om detta än men hjärnan blir troligen skadad från ung ålder, våra hjärnor är inte gjorda för detta. Detta kan man bryta liksom man kan med andra beroenden men tyvärr ser det ju inte riktigt ut så idag, att man bara kan vara utan mobilen och skärmar ett längre tag.

    Men gör ett litet experiment, stäng av internet någon dag, säg att det är fel på nätverket. Då kommer kreativiteten fram efter ett tag. Ha typ ritpapper och pennor tillgängliga, pärlor eller nåt sånt.

    Jag tror, eller hoppas, att det snart blir mode att ha skärmfria perioder, alltså socialt accepterat. Trenden verkar ju ändå gå lite ditåt, folk vill flytta ut på landet, odla, osv.

  • jeanette02
    Anonym (Också 1980) skrev 2021-07-01 16:37:37 följande:

    Hej!

    Jag håller inte med dig här.

    Var glad att hon inte hamnar utanför och är ensam.

    Det är så mycket nyttigt som barn lär sig genom mobiler, även Roblox och Tiktok.

    Hon kan förmodligen redqn nu bättre engelska än du, och inte på grund av skolan.

    Tänk att när hon kommer söka jobb så kommer hon ha nytta av allt hon har lärt sig under sina mobiltimmar.

    Spela Roblox med vänner är ju underbart det är SOCIAL aktivitet.

    Hjärndöda spel? De flesta spel är kreativa och kräver skicklighet och problemlösning. De spel som spelas online med kompisar lär de mycket samarbete.


    Kan du nämna något nyttigt med Tiktok?

    Problemet är ju att det är ändlöst scrollande och spelen tar aldrig slut. Man kan alltid avancera, göra mera och det är ju uppbyggt så att man helst aldrig ska stänga ner.

    Problemen är inte att de spelar och har kul ihop med vänner, det gör mina barn/ungdomar också. Tex Roblox och Minecraft.

    Ja, mina barn har lärt sig flytande engelska redan i ung ålder, tack vare Youtube främst. Det är positivt.

    Men PROblemet är ju oftast att hålla skärmanvändning på ett lagom sätt. Det går t ex hos vissa ut över övrig läsning av böcker, läxor, motion osv..

    Det är ingen som säger att allt är dåligt utan Ts resonerar mycket klokt tycker jag. Svåra är ju balansen. Att kunna utan gnäll stänga ner skärmarna, lägga bort mobilen, bara ha den för samtal/sms några dagar tex. Då blir det lätt tråkig stämning. När man väl stått ut med gnället nån dag brukar de hitta på annat kul att göra.

    De här apparna, olika spel suger ju in barn, ungdomar och även många vuxna. I ett riktigt beroende. Vissa har dock inga problem att stänga ner. Skönt det. Men många har det.

    Jag upplever att många av dagens barn/ungdomar missar mycket i livet pga skärmarna. Nästan allt annat är tråkigt för dem.
  • ellen14

    Hej TS!

    HÖG igenkänningsfaktor! Det hade kunnat vara jag som skrivit ditt inlägg för min egen 12 åriga dotter. Detta är riktigt svårt för oss föräldrar och vi är ju egentlgien första generationen som deltar i detta experiment utan att ännu veta konsekvenserna. Det kan ju hända att ingen skada är eller kommer utifrån detta, men ändå lite läskigt att chansa och överlåta våra barns hjärnor till ett konstant klickande i en ständig ström av dopaminkickar och omedelbar tillfredsställelse. Vi vet helt enkelt inte ännu vad detta gör med våra barn och deras hjärnor som utvecklas just nu.

    Men det blir för mig tydligare och tydligare att mobilanvändning visar för mångs tecken på en beroende problematik för stt jag bara ska kunna strunta i det och jag förvånas över att det existerar föräldrar ännu som inte reflekterar mer över detta. Jag går forskarutbildning och har insett att vi faktiskt inte ännu har tillgänglig vetenskap om vad den extremt ökade skärmtiden gör med våra barn på lång sikt. Som sagt var, allt kan ju gå bra, men att tro och hoppas är ju inte samma som att veta. Därför tycker jag din inställning är mycket sund och du har ett bra kritiskt tänkande. Jag rekommenderar boken I- Gen av forskaren Jean Twenge. Hon har börjat identifiera lite trender och faktorer kring skärmtid mm.

    Hursomhelst, så har jag insett att om man inte har telefon och skärmtid blir man som ung lätt utesluten i dag ur sociala kontexter. Det är på snapshat man överhuvudtaget får veta tex om nåt händer så man kan haka på (I allafall bland min dotters vänner). Att helt ta bort mobilen då kan vara både lite grymt och omöjligt om man vill att barnen ska ha kontakt med vänner). Samma gäller när de åker till vänner och umgås, då har man lite kontroll. Så denna aspekt försöker jag inte kontrollera.

    Jag tror därför att det är nog i hemmet man måste kontrollera eller utarbeta nåt som fungerar, utan skuldkänslor inblandade (även där hög igenkänningsfaktor). En god vän till mig (utan barn) belyste att vi som föräldrar nog tyvärr nu måste hjälpa barnen aktivt mer i aktiviteter. Det har jag börjat göra. Alltså, mobilfria aktiviteter . Även när kompisar kommer. Det känns faktiskt sorgligt att de inte hittar på saker själv "som vi gjorde" men bättre lite stöd och vägledning än att de bara sitter. Brukar låta dem baka, bada, ta med till badhus mm. Sen kommer de ofta igång av sig själv....för ett tag I allafall. Försöker också lära min att det är helt ok att ha tråkigt. Då blir man ju ofta mer kreativ.

    Sedan på Iphone går det att ställa in skärmtid för olika appar med en kod. Då lär sig (kanske?) barnen bättre begränsa hur mkt de använder för de vill spara på tiden. Eller åtminstone blir medvetna om det. Jag frågade först mina hur många timmar de själva tyckte var rimligt. 3 sa båda. Det låter ju jättemycket (och är det också!)...men senninsåg de hur snabbt 3 timmar framför skärmen susade bort. Men då har de ändå accepterat detta för de var de själva som satte regeln. Eller...den yngste accepterade. Den äldre, 12 åringen hackade sin skärmtid. Man kan sätta mindre tid då på hjärndöda dopaminkickande appar (ok...förlåt tog i här men det mesta jag sett där är skit och den är utformad på ett sätt som lätt kan skapa beroende) som Tiktok och mer tid för andra.

    Detta har alltså gått fint för mitt yngre barn som är i samma ålder som ditt, men min tolvåring har hackat sin skärmtid och ljuger om hur mkt hon egentlgien använder den så där är jag på noll igen och måste utarbeta nya strategier och byta kod för skärmtid. Vet inte om det är beroende eller en kombination med pubertet att inte vara till lags och göra saker i smyg. Men kanske kan fungera i ditt fall.

    Har också infört nu att fysiskt ta bort telefonen under vissa timmar på dagen tills de gjort vissa saker som ska göras (sysslor/duschat/läst böcker tex). Men det glider lätt ut i ingenting om man inte är konsekvent jämt och jag vet att det kan även ske för oss närsomhelst. Är ett nyligt infört experiment så kan inte uttala mig om det ännu.

    En tid hade vi som regel att de fick använda mobilen HUR MYCKET SOM DE SJÄLVA VILLE - under förutsättningen att de FÖRST läst precis lika mycket tid som de spelar. Tro det eller ej, men min unge läste då 3 h i sträck nästan en dag för att "jobba in" mobiltid. Det blev mycket stillasittande och jag vet inte om det heller är bra, för då blir ju mobiltiden så "helig" och så viktig...ungefär som en cigarett för någon som ska dra ner på rökning...då blir de få cigaretterna personen röker så viktiga och njutningsfulla att det i sig gör det ännu svårare att sluta.

    Jag har som du ser inga bra konkreta råd som fungerar, detta känns mer som ett arbete vi måste ha dagligen och aldrig sluta reflektera över eller kontrollera, åtminstone tills vi fått den vetenskap vi behöver för att göra oss trygga.

    En överenskommelse jag har är att jag ska kunna koden till deras mobiler och får kolla allt när de vill. Om de vill ha ett privatliv får de skriva en dagbok. Men telefonen (som jag betalar) är inte privat. De kan välja att inte skriva eller säga något som de skulle tycka var jobbigt om jag såg. Det är en överenskommelse vi har som krav för att de överhuvudtaget ska få ha egna telefoner för det finns så mycket skit på internet. Gå gärna igenom era barns telefoner, så ska ni nog se att en och annan av er kommer häpna över vad de tittat på eller kommit i kontakt med. Följer tråden med intresse för behöver också fler råd. Lycka till Ts, du är en klok förälder.

  • Anonym (Jenny)
    ellen14 skrev 2021-07-10 09:24:05 följande:

    Hej TS!

    KLIPP/
    Jag rekommenderar boken I- Gen av forskaren Jean Twenge. Hon har börjat identifiera lite trender och faktorer kring skärmtid mm.

    KLIPP/

    En tid hade vi som regel att de fick använda mobilen HUR MYCKET SOM DE SJÄLVA VILLE - under förutsättningen att de FÖRST läst precis lika mycket tid som de spelar. Tro det eller ej, men min unge läste då 3 h i sträck nästan en dag för att "jobba in" mobiltid. Det blev mycket stillasittande och jag vet inte om det heller är bra, för då blir ju mobiltiden så "helig" och så viktig...ungefär som en cigarett för någon som ska dra ner på rökning...då blir de få cigaretterna personen röker så viktiga och njutningsfulla att det i sig gör det ännu svårare att sluta.

    KLIPP/


    Kloka tankar och jag lånade boken du rekommenderade.

    Testa kanske att byta aktiv tid utomhus mot skärmtid istället för läsning (nej, läsa i hängmattan räknas inte, det måste vara aktiv tid - fysiskt, kreativt och/eller socialt). När det gäller att hitta balans i livet så känns det som ett steg på rätt väg. Dock kvarstår precis samma problematik med att skärmtiden blir "helig" som du beskriver. Men å andra sidan så är det fortfarande ganska underbart att vara utomhus i svensk sommar. Mina barn har en tendens att "fastna" i roliga och sociala aktiviteter, vilket leder till att skärmtiden blir mindre viktig. Ja, och tiden går inte över till nästa dag, med undantag för utetid efter middagen ...
  • Anonym (ppp)

    Men du? du låter din dotter ha telefonen dygnet runt men ger henne dåligt samvete för att hon använder den så hon gömmer undan den när du kommer in i rummet.

    Du behöver steppa upp och vara förälder. Ska ni ha regler så ska de vara rimliga, de bygga på överenskommelser och de ska genomföras. Nu blir det ju bara lögner och skam mellan er. Detta är ett större problem än flickans mobilanvändning.

  • Alexi

    Vi försöker köra skärmfritt typ kl 11-16 på lediga dagar. Då har man ett riktmärke för både föräldrar och barn och det är mer fritt morgnar och kvällar. 

  • ellen14

    Ja att låta dem ha dygnet runt funkar inte heller....glömde skriva det men tar bort dom en bestämd tid på kvällen och dom får tillbaka dem efter de gjort vissa saker nästa dag. Kanske skulle funka för dig också TS, så det inte blir lika skuldbelagt som Anonym (ppp) lyfter. Jag måste alltså i vårt fall rent fysiskt ta bort dem, gömma telefonerna. Annars glider ungarna lätt lite på reglerna och "skulle bara kolla om hon skrivit"...osv....det hade ju varit fint om de klarat att "bara kolla" men tyvärr fastnar de ju direkt då, så jag tar bort telefonerna helt.. Det är nyligt vi börjat med det så jag vet ej hur länge det kommer funka men inser att här hänger det mest på mig som förälder att hålla upplägget. Kanske också värt att testa för er Ts?

    Tack Anonym(Jenny) för tips om utevistelse mot skärmtid! Ska faktiskt testa det!

  • Alexi
    ellen14 skrev 2021-07-10 14:01:52 följande:
    Ja att låta dem ha dygnet runt funkar inte heller....glömde skriva det men tar bort dom en bestämd tid på kvällen och dom får tillbaka dem efter de gjort vissa saker nästa dag. Kanske skulle funka för dig också TS, så det inte blir lika skuldbelagt som Anonym (ppp) lyfter. Jag måste alltså i vårt fall rent fysiskt ta bort dem, gömma telefonerna. Annars glider ungarna lätt lite på reglerna och "skulle bara kolla om hon skrivit"...osv....det hade ju varit fint om de klarat att "bara kolla" men tyvärr fastnar de ju direkt då, så jag tar bort telefonerna helt.. Det är nyligt vi börjat med det så jag vet ej hur länge det kommer funka men inser att här hänger det mest på mig som förälder att hålla upplägget. Kanske också värt att testa för er Ts?

    Tack Anonym(Jenny) för tips om utevistelse mot skärmtid! Ska faktiskt testa det!
    Fast hellre mer skärm på kvällarna om det är då det är mycket kontakter kompisar emellan. Och styra upp mer dagtid. 
Svar på tråden HJÄLP! Min 10-åriga dotter är mobilberoende (är inte alla 10-åringar det?)