• BAAM

    Hur mycket skulder har ni utan säkerhet

    själv har jag en årslön på 363000 och en skuld på 450000. så jag har klantat till mig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket skulder har ni utan säkerhet
  • Limeblad

    Jag har bara CSN-skuld som är utan säkerhet. Men den räntan är ju så låg så den kanske inte räknas. Motsvarar knappt 25% av min årslön.

  • BAAM
    me33 skrev 2021-07-02 08:08:47 följande:

    Varför löser du inte dina skulder?


    Jag betalar av varje månad eller hur menar du?
  • BAAM
    Vildbi skrev 2021-07-02 08:54:32 följande:

    Inga lån, inga skulder. Inte ens samvetsskulder.


    som sagt vill bara veta de som har skulder
  • me33
    BAAM skrev 2021-07-02 08:28:26 följande:
    Jag betalar av varje månad eller hur menar du?
    När du nu får ut 21 K/mån minst, bör du kunna betala in 10 K på skulderna.

    Efter fyra års månads-betalningar är du fri som fågeln.
  • Anonym (Vardagsliv)

    Jag får ut 19´ har en hyra på 8´ och använder ca 7´ till konsumtion varje månad.
    Lån utan säkerhet på totalt 180´. Det går runt precis men är ändå ett bra liv för mig och barnen.

  • BAAM

    ska till en budgetrådgivare nästa månad. så hon kan styra upp lite hehe. Klart det är ju inte roligt att ha det såhär, men vi alla har ju något som vi är dåliga på

  • Anonym (Skuldsatt)

    Tack för du delar med dej! Har ungefär lika mycket. Tack vare att jag är naiv och korkad och var gift med en som utnyttjade det.

  • Anonym (Nja)

    Vad spelar det för roll hur andra har det? Det hjälper väl inte dig ett dugg!? Eller?

    Snarare handlar det väl om hur man minskar på skulderna och om man har problematiska beteenden som gör att skulderna är svåra att betala av och att de hindrar en.

    Det är stor skillnad på om skulderna beror på spelmissbruk, eller om ens firma gått i konkurs p.g.a. att man utsatts för ekobrott. Eller att ha lånat till en utbildning som kommer att generera pengar framöver.

  • Anonym (inte mkt)

    Beställde lite kläder och tog kredit hos klarna. Totalt blev det 1200.- Har ca 400.- att betala av.
    Vet att det låter dumt att öht ta på avbetalning för så låga belopp. Men är man sjukskriven från ett låglöneyrke så kändes det bekvämt då.

    Inga andra skulder alls, inte csn eller bostadslån heller

  • me33
    BAAM skrev 2021-07-06 15:19:37 följande:

    ska till en budgetrådgivare nästa månad. så hon kan styra upp lite hehe. Klart det är ju inte roligt att ha det såhär, men vi alla har ju något som vi är dåliga på


    Helt onödigt. 

    Nån dammig person bakom ett socialt skrivbord vet inte mycket. 

    Du kan få bättre hjälp här(beroende på vem du lyssnar på dock)
  • BAAM
    me33 skrev 2021-07-09 07:15:50 följande:

    Helt onödigt. 

    Nån dammig person bakom ett socialt skrivbord vet inte mycket. 

    Du kan få bättre hjälp här(beroende på vem du lyssnar på dock)


    Jag vet i det stora hela vad som gäller, men vill kunskap om vad saker och ting bör kosta. Vi är en vuxen och en 14åring och maten kan kosta mellan 6000 till 8000 tex
  • me33

    Det låter som att du har mycket att lära dig. Men det här ska inte vara svårt eller att du ska ha så stora mat-kostnader. 

    Och nej någon skuld & budget-rådgivare vet inte särskilt mycket om mat-kostnader, garanterat inte mindre än mig som själv sökt som program-ledare till Lyxfällan(men fick inget svar)

    Du får nog börja ta itu med dina kostnader rätt så snart, mat-kostnader för två st. om 6000-8000:-/mån är bara det horribelt. 
    Gör om gör rätt.

  • Limeblad
    BAAM skrev 2021-07-09 14:56:52 följande:

    Jag vet i det stora hela vad som gäller, men vill kunskap om vad saker och ting bör kosta. Vi är en vuxen och en 14åring och maten kan kosta mellan 6000 till 8000 tex


    Det låter mycket när du har ekonomiska problem, det är typ vad vi lägger (två vuxna) som inte har några konsumtionsskulder och två löner som är högre än snittet.
  • Anonym (inte mkt)
    BAAM skrev 2021-07-09 14:56:52 följande:
    Jag vet i det stora hela vad som gäller, men vill kunskap om vad saker och ting bör kosta. Vi är en vuxen och en 14åring och maten kan kosta mellan 6000 till 8000 tex
    Ni köper mat för lika mycket som två socialbidragstagare får för att bekosta "allt". Lek och fritid, kläder, mat, internet, telefon, försäkringar mm.

    Hade ni levt på försörjningsstöd hade ni alltså ätit för varenda öre!

    Hur mycket mat slänger ni egentligen? Hur ofta äter ni hämtmat? Hur mycket snacks/godis köper ni? Ingår nikotin och någon vinflaska då och då i denna kostnad? (Isåfall skulle det vara mer förståeligt)

    Här kan ni faktiskt göra underverk med ekonomin för detta är inte normalt. Gör lite goda storkok iaf en gång i veckan och bara den lilla förändringen kommer att sänka matkostnaden med många hundralappar.
  • BAAM
    Anonym (inte mkt) skrev 2021-07-13 20:00:08 följande:
    Ni köper mat för lika mycket som två socialbidragstagare får för att bekosta "allt". Lek och fritid, kläder, mat, internet, telefon, försäkringar mm.

    Hade ni levt på försörjningsstöd hade ni alltså ätit för varenda öre!

    Hur mycket mat slänger ni egentligen? Hur ofta äter ni hämtmat? Hur mycket snacks/godis köper ni? Ingår nikotin och någon vinflaska då och då i denna kostnad? (Isåfall skulle det vara mer förståeligt)

    Här kan ni faktiskt göra underverk med ekonomin för detta är inte normalt. Gör lite goda storkok iaf en gång i veckan och bara den lilla förändringen kommer att sänka matkostnaden med många hundralappar.
    Hej

    jag förstår vad du menar. så jag ska göra en veckormat lista sen köpa flera kg ris och makaroner till att börja med. känns bra att det finns pengar att spara och man tänker rätt, men det är ju inte bara detta utan får kolla igenom allt. för utan mina 2 lån som kostar så är man ensamstående och inte har någon som man kan dela alla utgifter med tex hyran 7500
  • Anonym (Tjej29år)

    Pluggat två högskoleutbildningar och jobbat heltid parallellt. Aldrig tagit ett lån, inte ens studiemedel. Så skönt att börja på plus efter 8 års studier!

  • me33
    Anonym (inte mkt) skrev 2021-07-08 09:42:15 följande:

    Beställde lite kläder och tog kredit hos klarna. Totalt blev det 1200.- Har ca 400.- att betala av.
    Vet att det låter dumt att öht ta på avbetalning för så låga belopp. Men är man sjukskriven från ett låglöneyrke så kändes det bekvämt då.

    Inga andra skulder alls, inte csn eller bostadslån heller


    till 19,80% ränta(klarna)!

    släng tillbaks kläderna.
  • Anonym (Nad(i)a)

    0 kr.

    Däremot strax över en miljon på bostaden. (Som är värd ungefär 10 - 12 miljoner.)

  • Jonnynilsson

    Inga lån utan säkerhet (dyra).
    Huslån.
    Frugans bil cachade hon men på min bil har vi typ 100k kvar.
    Finns ett lån på båten också som jag tog när vi bytte upp oss. Men det skall nog vara betalt lagom till årsskiftet.
    Övriga leksaker är betalda typ min MC och skotern.

Svar på tråden Hur mycket skulder har ni utan säkerhet