Sjukskriven, nekas sjukpenning, sgi
Din man har alltså inte vabbat för det första barnet? För jag antar att det barnet är över 8 månader?
Din man har alltså inte vabbat för det första barnet? För jag antar att det barnet är över 8 månader?
Jag ser inte varför fk skulle neka dig sjukpenning? Troligtvis har läkaren skrivit ett kasst intyg.
Läkaren behöver beskriva vad du inte kan göra.
Ditt arbete är att vara föräldraledig. Vilka uppgifter kan du inte utföra? Lyfta ditt barn? Natta ditt barn, stimulera ditt barn osv.
Jag misstänker att det är tätt mellan barnen? Mindre än 2,5 år? Då behöver du åtminstone inte vara orolig över din föräldrapenning:
Jag TROR att sgi är skyddad under handläggningstiden
Ja intyget är inte riktigt utförligt skrivet tyvärr, det är mer än 2,5 år mellan barnen. Första barnet är 7, andra är 2. Det första barnet har en omfattande hjärnskada och den minsta är en aktiv tvååring. Finns inte ens chans för mig att göra de lyft som krävs som föräldrarledig, därför min man tar ut föräldrardagar istället för mig dessa veckor.
Jag skulle ringa fk och kolla hur det är med sgi-skydd under handläggningstiden. Som jag förstått det så har man skydd. Men är inte 100.
Undrar också. De tre första veckorna har du väl rätt att vara sjukskriven utan intyg? Gäller ditt intyg alla fyra veckor eller bara den sista som du behöver intyg för?
Rimligen bör de tre första veckorna bli godkända oavsett sjukintyg eller inte.
Om det är så så skulle det innebära att OM sgi inte är skyddad under handläggningstiden så är det isf bara EN vecka som passerat utan godkänd sjukpenning.
Efter avslag på sjukpenning har man 25 dagar sgi-skydd. Så isf skall du kunna vara lugn.
Men som sagt. Ring och rådfråga fk.
Du är alltså tidigt gravid? Eftersom det är mer än 2,5 år mellan nästa barn och barnet som nu är 2?
Ja det vet vi, tack snälla ändå för påminnelsen! Läkaren trodde dock det var större chanser att få genom sjukpenningen om han tog ut föräldrardagar. Nu är jag mest livrädd för att ni nollad, inget jag är sugen på när jag är gravid...
Har ni tagit ut alla dubbeldagar? I värsta fall kanske du i efterhand kan ansöka om FL dessa 4 v om de mot förmodan inte skulle bli godkända.
Att det skulle vara större chans att få igenom sjukskrivningen med föräldraledighet än med VAB för pappan låter mycket märkligt. Det skall inte påverka alls, och i ert fall hade VAB varit bäst. Hör med FK om det går att ändra i efterhand.
Däremot ts. Har ni lägsttaniådgar kvar på barnet som är sju år? Dessa går att lägga på helger (även om man inte tagit ut dagar före eller efter) och på del av dag.
Så om ditt barn slutar skolan vid 13 kan du lägga en hel dag föräldrapenning trots att barnet bara är hemma en del av dagen.
Men ring fk och kolla om din sgi är skyddad fram till beslut
Tack för ditt svar.
Jag har föräldrardagar att ta ut om jag inte skulle bli beviljad sjukpenning så det hade kunnat lösa sig så. Problemet är ju om försäkringskassan godkänner en ändring? Jag har alltid brutit min föräldrarledighet förrän nu så jag vet inte om man kan "ångra" sig, för att få behålla sin sgi.
Någon som vet hur länge man ska ha arbetat innan man kan bli beviljad graviditetspenning pga avstängning i arbetet?
Min plan har sedan ett år varit att vara åter i tjänst i höst, jag blev gravid och planen återstod ändå tills jag pratade med min arbetsgivare som meddelande att jag egentligen inte hinner tillbaka då jag kommer bli avstängd pga risken för covid och ingen möjlighet för omplacering.
Så rent krasst hade jag gått från att vara föräldrarledig till att bli avstängd men blev sjukskriven 4 veckor mellan.
Nekas jag sjukpenning och inte kan "ångra" mig och ta ut föräldrardagar så är jag ju rätt så körd, med tanke med att jag inte har ett arbete att gå tillbaka till (?) eller? Har så jävla många frågor, ska såklart ringa handläggaren på måndag men försöker få nån jäkla klarhet...
Så en annan fråga, om jag sökt sjukpenning för 12/6-9/7, har jag rätt att "ta tillbaka den ansökan"?
Med det sagt menar jag om jag hellre vill ta ut semesterdagar (betalda semesterdagar) för att täcka min sgi istället för att riskera bli nekad, får jag lov att göra den ändringen? Eller måste jag fullfölja sjukskrivningen.
Men om du är gravid i vecka 16 måste väl barnet hinna födas innan yngsta barnet är 2,5? Du blev alltså gravid innan det barnet var ett år och 9 månader?
Ja alla papper inför avstängning är klara, de ska bara skickas in av mig under nästa vecka så det löser sig på så sätt.
Hur får jag tillgång till läkarens nya intyg?
Tack för input, ska dubbelkolla på måndag!
Så om jag får avslag dagen efter min sjukskrivning går ut så kan jag fortsätta skydda min sgi med föräldrardagar som tänkt? Jag trodde att jag förlorade sgi den dagen läkarintyg skrevs ifall jag blev nekad, alltså att de fyra veckor jag inte får sjukpenning för blir nollad sgi.
Jag har verkligen också för mig att SGI är skyddad fram till ev avslag. Men hittar det inte nu och kan inte svära på det. Vill bara uppmärksamma dig på att det absolut är värt att kolla upp.
Tack för alla era svar! Ni hade rätt, sgin är skyddad fram till ett beslut och därefter ska jag fortsätta skydda min sgi som planerat oavsett vad beslutet blir.