Vilket namn?
Vi har också utländsk påbrå i familjen - ryskt. Vi ville gärna ha ett ryskt namn till sonen, men eftersom vi bor i Sverige och lever ett internationellt liv så ville vi absolut ha ett som inte blir svårt att uttala eller stava. Namn som Mikhail gick därför bort. Vi ville inte heller ha något som låter konstigt, tex Timofej som skulle få svenskar att tänka på Timotej, vilket blir underligt på en pojke, eller Nikita, som var min absoluta favorit men så gott som alla svenskar tog det som flicknamn. Kvar fanns antingen helt internationella namn som Alexandr eller välkända ryska namn som Igor och Ivan, eller mer ovanliga med lättuttalade namn som Lev, Ilja eller Gavril.
Nu kan jag inte arabiska men i din situation skulle jag tänka i samma banor, alltså ett fint arabiskt namn som är lättuttalat och välkänt. På din lista gillar jag Samir. Det är mjukt och enkelt. Sen som någon skrev så förekommer det ju tyvärr fortfarande en hel del diskriminering och av den anledningan är Albin den bästa valet.