• Tusenskönan86

    21 månaders börjar sova dåligt

    Dottern på 21 månader har sedan hon var 9 månader sovit i egen säng. Första månaderna fick man sitta med henne tills hon somnade men sen räckte det att hon fick sin napp och en bok och sen kunde man lämna henne. Mycket sällsynt att hon vaknade på nätterna utan som ca 11 timmar. När hon vaknade låg hon och pratade eller lekte med något, aldrig gråt och skrik. Har alltså varit helt fantastiskt med sömnen -fram tills 1,5 vecka tillbaka? Nu kan hon inte somna själv, gråter hysteriskt så fort man ska lämna henne så man får sitta med henne tills hon somnar vilket kan ta upp till 45 min trots att hon är jättetrött. Sen vaknar hon efter ett par timmar och gråter. Hon är då helt klarvaken så omöjligt att få henne att somna om så lägger henne mellan oss i sängen där hon bökar runt ett tag för att till sist somna. Hon vrider och vänder sig dock mycket så både jag och hennes pappa vaknat flera gånger (han har lätt att somna om men inte jag?). Hon vaknar sen tidigare än hon brukar så hon får inte jättemånga timmars sammanhängande sömn? Tidigare sov hon middag mellan ca 11.30-13.30 och det var aldrig några problem men nu är det samma sak där, svårt att somna och vaknar efter en stund och gråter. I dag fick hon sova middag bredvid mig i sängen och sov då bra och länge! Nu har vi semester så nu är det inte hela världen med att man måste upp på natten och flytta in henne till vår säng men snart återgår vi till vardagen och då funkar det inte när jag ska upp 05?.Har försökt att hon sover kortare tid vid middagsvilan men ingen skillnad. Är detta bara en fas eller är det så här det kommer vara nu?

  • Svar på tråden 21 månaders börjar sova dåligt
  • lövet2

    Har det hänt något nytt? Har hon börjat på dagis, flyttat eller något? Hon verkar ju väldigt ängslig för att ni ska lämna henne, och någonstans kommer det i från.

  • Tusenskönan86

    Nej inget nytt? Hon går på förskolan där hon trivs bra? Hon var förkyld ett par dagar och hemma från förskolan, sen var hon på förskolan två dagar innan jag gick på semester och sömnproblemen började då :/

Svar på tråden 21 månaders börjar sova dåligt